Skapa en länk i Windows

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Skapa en länk i Windows

Inlägg17 aug 2015, 08:53

Din katalog dbwebb-kurser ligger i Dropbox, eller i din hemmakatalog, men du vill att den skall synas i din webbservers katalog. En lösning är att länka med kommandot mklink.

Läs om det här:
http://dbwebb.se/kunskap/installera-en- ... kling#link

När du utför själva kommandot ser det ut så här.

Bild
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Re: Skapa en länk i Windows

Inlägg03 feb 2016, 13:00

Jag krånglade till det med VirtualBox. Om man har en Linux host och en Windows guest och vill ha sina dbwebb-filer i hosten så blir det problem. Scrolla ner för att hitta lösningen.

Jag kunde bläddra bland filerna i Windows filhanterare och öppna och ändra filerna, och Windows kallade det för enhet E:\ i den grafiska filhanteraren. Men ingen av terminalerna (cmd och cygwin) hittade någon enhet E.

I cmd:
Kod: Markera allt
>e:
The system cannot find the drive specified.

>wmic logicaldisk get deviceid
DeviceID
C:
D:

>

I cygwin:
$ ls /cygwindrive/
c

$

Jag försökte göra en mklink /D c:\xampp\htdocs\dbwebb E:\dbwebb-kurser men eftersom en hänvisning till enhet E inte fungerar i någon terminal så hittar ju inte xampp några filer där heller.

Dålig lösning

Uppdatering: Den här lösningen fungerade inte efter omstart... Scrolla ner för en bättre lösning.

Öppna filhanteraren och notera den fullständiga hänvisningen till din Shared Folder. För mig står det www (\\vboxsrv) (E:) om jag tittar via "This PC". Det räcker dock inte. Gå till "Network" istället, gå in i VBOXSVR, där borde du hitta den fullständiga sökvägen. För mig är det \\VBOXSVR\www (underligt nog står det srv i den ena och svr i den andra).

Öppna den inbyggda terminalen cmd. Jag använde g: för att jag inte ville riskera att krocka med något inbyggt med e:
>net use g: \\VBOXSVR\www
The command completed successfully.

>wmic logicaldisk get deviceid
DeviceID
C:
D:
G:

>

Sådär, nu fungerar mklink med G:\
> mklink /D c:\xampp\htdocs\dbwebb G:\dbwebb-kurser

Bättre lösning

Det visade sig att Windows 10 glömmer av net use-kommandon efter omstart och jag vill ju stänga av datorn när jag inte använder den.

Lösningen var istället att ändra på mklink-kommandot till att hänvisa direkt till nätverksmappen istället för en godtycklig bokstav.
> mklink /D c:\xampp\htdocs\dbwebb \\vboxsrv\www\dbwebb-kurser

Nu fungerar det även efter omstart.

Jag förstår fortfarande inte hur både vboxsrv och VBOXSVR kan fungera när bokstäverna rv och VR sitter tvärtom, men det är inget problem som behöver lösas. Windows är konstigt, bara.