Dela en katalog med Virtual Box

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Dela en katalog med Virtual Box

Inlägg11 aug 2015, 10:49

När man sitter och utvecklar på både sin lokala maskin och vill att vissa ändringar skall vara tillgänglig på en av de maskiner man kör i Virtual Box, då är det lämpligt att dela en katalog mellan din desktop och maskinen i Virtual Box.

"Shared folders" kallas det i Virtual Box.

En förutsättning för att detta skall fungera är att du har installerat "VirtualBox Guest Additions" på din virtuella maskin.

Först skapar jag en katalog att dela, det gör jag på min desktop.

Kod: Markera allt
$ mkdir $HOME/share

Sedan går jag till den virtuella maskinen i Virtual box och letar upp inställningen för "Shared folders" och klickar på den.

Bild

I popuprutan klickar jag på plustecknet i övre högra hörnet och lägger till min nyligen skapade katalog som en share.

Bild

Så här kan det se ut när det är klart.

Bild

Nu startar jag om den virtuella maskinen och vips finns det en delad katalog i min virtuella maskin.

Jag startar om min virtuella maskin och loggar in på den.

Hmm, men delade katalogen ligger automonterad i /mnt/sf_share och dit har jag inte tillgång. För att fixa tillgången så lägger jag till min egen användare mos till gruppen vboxsf.

$ sudo usermod -a -G vboxsf mos
$ groups
# Logout & login to update group memberships
$ groups

Jag måste logga ut/in för att rättigheterna skall uppdateras.

Nu har jag tillgång till den delade katalogen och gör en länk till den från min hemmakatalog.

$ ln -s /media/sf_share $HOME/share

Så här kan det se ut när jag gör de sista stegen för att få tillgång till den monterade katalogen.

Nu har jag en delad katalog mellan min desktop och den virtuella maskinen i VirtualBox. Det kan vara smidigt om man vill dela filer mellan systemen.
...
..:
.... /mos