Reklamfinansierade chatt och programvaror - rätt?

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Reklamfinansierade chatt och programvaror - rätt?

Inlägg21 jan 2015, 11:36

Diskussion om att man exponeras för reklam i vissa verktyg som används i kurserna.

10:06 < toja14> Det körs rätt mycket reklam i huvudet på chattfönstret som inte känns helt seriös...
10:06 <@Sylvanas> på mibbit?
10:06 < toja14> yes
10:07 <@Sylvanas> hmm, ser inget men jag har ju adblock..
10:07 < toja14> ok, det var bara en betraktelse
10:07 <@Sylvanas> ah, yes
10:07 <@Sylvanas> mos: mibbit har reklam. lämpligt eller byta klient?
10:14 <@mos> Sylvanas: förslag på alternativ klient som inte har reklam?
10:16 <@mos> har inte hittat någon så alternativet är att ta bort mibbit och säga Firefox Chatzilla. Så hade vi det i ett tidigare liv.
10:16 <@mos> eller bygga en egen. ligger på listan att göra men prio är låg.
10:17 < toja14> bara en parentes igen.. Nu står det "Spionprogram har upptäckts. Tryck på OK för att rensa bort det genast!! i reklamen
10:17 < toja14> jomenvisst
10:19 <@mos> det är nog oundvikligt att vi kommer i kontakt med reklam i kursen. många programvaror är opensource och vissa är reklamfinansierade. så på det hela taget är mibbit en av dessa. löser jag mibbit så behöver jag lösa filezilla i nästa steg och därefter finns det fler. jag önskar mer rena opensource/fria produkter och använder det när jag hittar dem, men vet jag inget alternativ så får det bli reklamfinansierade.
10:21 <%kh31d4r> filezilla har väl bara reklam i sig om man laddar hem den från fel ställte?
10:21 <@mos> antar att det är en del av spelet, att ducka för reklamen när man leker med fria programvaror. Vi hade en sådan händelse förra terminen med Filezilla ja: viewtopic.php?t=2676
10:22 <@mos> jag försöker undvika reklamen men vi får inte ta det som en garant för att det finns fällor där ute.
10:28 <@mos> kan man väl säga, ja
10:30 <@wasa> det är ju så att säga på inget sätt omöjligt att lösa det om man skulle tycka det är ett problem med reklam

Vi hade också en variant av virus-varning där en webbplats som länkas till varnar för virus.
VIRUSVARNING i referenslänk till Kmom04

Så fällor finns på olika platser. "Var försiktig där ute".
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mr.SabM

på gång

Re: Reklamfinansierade chatt och programvaror - rätt?

Inlägg19 dec 2016, 14:11

ok, tack för varningen!