Att installera Git och Python3 på Mac OS

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Att installera Git och Python3 på Mac OS

Inlägg09 okt 2014, 21:47

Enligt artikeln "Installera en labbmiljö till Python" så förelår jag att man använder pakethanteraren Brew till detta. Det är smidigt och trevligt och man får en pakethanterare som gör det enkelt att installera andra bra-att-ha Unix-verktyg.

Men, om man av någon anledning vägrar Brew, så kan jag konstatera att det numer går bra att installera Git som en del av MacOS självt. Man går till terminalen, skriver kommandot git och MacOS ber dig installera XCode.

Python3 kan man installera med installationspaket från Pythons vanliga nedladdningssida.

Dessutom skrev jag om bin/dbwebb-skriptet (i kursrepot) så det kräver numer inte wget utan fungerar lika bra med curl som redan finns installerat på Mac.

Så, alltså finns det en alternativ väg att få in kommandona på Mac. Ville bara säga det. Jag testade på version OS X 10.9.5 (Mavericks
...
..:
.... /mos

emab16

webbsurfare

Re: Att installera Git och Python3 på Mac OS

Inlägg31 aug 2016, 22:21

Hej!
Jag har försökt följa dina instruktioner i artikeln "Installera" https://dbwebb.se/dbwebb-cli/installera, men terminalen säger bara "command not found".
Använder Mac OS version 10.10.5 och jag har laddat ner Xcode.
Är total nybörjare när det handlar om att koda, så jag känner att jag inte riktigt förstår var jag håller på med. Vad kan jag ha missat?
Användarvisningsbild

starmarket

troubleshooter

Inlägg31 aug 2016, 22:42

Vad är det du skriver när du får meddelandet?
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg01 sep 2016, 09:13

Det låter som att det är något som fattas från förutsättningarna:
Innan du kan jobba med kursrepot behöver du ha en terminal installerad. Din terminal behöver ha stöd för följande kommandon.
Kod: Markera allt
$ bash
$ git
$ ssh
$ rsync
$ wget # alternativt curl

I artikeln Terminalen och pakethantering med Brew på Mac OS får du hjälp med hur man installerar kommandon (paket).

emab16

webbsurfare

Inlägg01 sep 2016, 21:09

Jag skriver in det här, dvs första steget i installera-instruktionen:
bash -c "$(wget -qO- https://raw.githubusercontent.com/mosbt ... stall.bash)"

Alla förutsättningar borde vara på plats. Dock verkar min dator inte fatta "wget", när jag skriver in det ("command not found). Men "curl" funkar. Kan det ha med det att göra?
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg01 sep 2016, 21:20

wget: command not found betyder att wget inte finns installerat.

Men, som det står i instruktionerna så går det bra med curl också. Antingen får du installera wget, eller så får du installera dbwebb den lite krångligare vägen. Följ den här guiden, men istället för den översta raden med wget skriver du:
Kod: Markera allt
$ curl -o dbwebb https://raw.githubusercontent.com/mosbth/dbwebb-cli/master/dbwebb2

Sen följer du guiden från nästa rad, den med chmod.

emab16

webbsurfare

Inlägg01 sep 2016, 21:28

Tack för ditt engagemang :-) Tyvärr kommer jag fortfarande inte framåt. När jag skriver in den raden som du skickade så får jag också upp "command not found".
Vet du hur jag gör för att installera wget? Är det bara att googla fram första bästa eller ska man hämta från någon särskild sida?

perlennartsson

javascriptare

Inlägg01 sep 2016, 21:31

För att installera wget på Mac fungerar http://brew.sh bra.

emab16

webbsurfare

Inlägg01 sep 2016, 21:50

Åh, tack, nu fick jag ner både brew och dbwebb! Jag testade med Homebrew igår, men då funkade det inte. Jag gjorde väl sakerna i fel ordning. Guldstjärna till alla er som hjälper en newbie :-)