PHP och prestanda

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

PHP och prestanda

Inlägg05 nov 2013, 02:40

Detta är en samlingstråd för tekniker att optimera sin PHP-baserade webbplats. Lyckas vi samla detta material här så blir det mer synligt, och i längden kan det bli någon artikel, bloggpost eller kursmoment på ämnet.

Denna tråden bör och kan omfatta tekniker som:

- cachning i webbläsaren
- cachning med externa servrar, typ Varnish
- cachning av PHP (APC, opcode)
- cachning av innehåll, till fil eller memcache
- att testa prestanda och finna flaskhalsar
- mätverktyg för webbplatsen
- prestanda relaterat till PHP användande av databaser och SQL
- att konfigurera webbplatsen för optimerad prestanda

Summa summarum, hur trimmar vi webbplatsen så att den går snabbare, med fokus på ovanstående punkter. Hjälp gärna till att fylla på med tips, trix och saker som webbprogrammeraren behöver veta.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: PHP och prestanda

Inlägg05 nov 2013, 02:51

I PHP 5.5 finns det med en integrerad Opcode cache. Förarbetet och tankarna kring detta beskrivs på ett utmärkt sätt i PHP RFC: Integrating Zend Optimizer+ into the PHP distribution. Läs för att få en känsla för vad en opcode cache handlar om.

I RFC:n jämförs Zend Optimizer och APC där Zend Optimizer drog det längsta strået och integrerades med 5.5 och döptes därmed om till PHP Opcache.

OPcache improves PHP performance by storing precompiled script bytecode in shared memory, thereby removing the need for PHP to load and parse scripts on each request.

För tillfället kör jag dbwebb.se på en äldre maskin (äldre version av PHP, använder inte någon opcode cache), så fort jag hinner flytta till en nyare skall jag slå på Opcache och mäta skillnaden.
...
..:
.... /mos