PHP - test och dokumentation

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

PHP - test och dokumentation

Inlägg05 nov 2013, 02:31

Detta är en tråd för att samla det som kommer efter att man är "klar" med sin kod. Detta är programvarutekniken i webbutveckling. Tanken är att sammanställa informationen så att det i längden kan bli någon artikel, blogginlägg eller kanske något kursmoment av det.

Denna tråd bör omfatta följande ämnen och best practice på vad vi behöver när projekten blir lite större.

- Kodstandarder
- Dokumentation
- Generering av dokumentation
- Unittest
- Funktionstest
- Systemtest
- Daily and nightly builds

Det handlar om att testa sin PHP-kod och sin PHP-drivna webbplats.

Hjälp till att fylla på tråden med tips och trix och sånt som webbprogrammeraren borde veta inom detta ämne.
...
..:
.... /mos

john.svensson

html-guru

Re: PHP - test och dokumentation

Inlägg05 nov 2013, 09:13

Lära sig att manualen och PHP: The Right Way ... is the right way.

Inse att PHP FIG och Composer är det bästa som hänt PHP världen på länge.

Kodstandarder:

I och med att allt flera större open-source projekt går med i PSR (Drupal, CakePHP, Joomla, Zend Framework, Laravel, phpBB, phpDocumentor) inser man att detta är påväg att börja bli en standard alla följer.

Jag använder alltid PSR-0, PSR-1 och PSR-2. Citerar ett annat inlägg jag skrivit här:

Själv är jag rätt förtjust av PSR, som är en grupp med människor som försöker införa en viss standardisering (rekommendation) inom PHP. Grejen är ju om desto fler använder dessa standarder, desto bättre och enklare blir det att jobba tillsammans. Om vi tar exempelvis Autoloading som exempel, min hemmabyggda autoloader kan funka för att ladda mina egna klasser, men sedan behöver jag en klass från ett tredjepart, eftersom att strukturen är annorlunda kan min nuvarande autoloader inte ladda dessa klasser korrekt, som lösning kanske jag bygger på och modifierar att de fungerar, men nu om jag vill ha en till klass från ett annat tredjepart? Aj aj aj, det sket sig där också. Lösningen är PSR-0 en bestämd struktur för hur man ska strukturera sina mappar och filer på bästa sätt för att alla ska enkelt kunna ta del och implementera dem kanske i sina egna projekt.

Alla kan vara med och ta fram nya förslag och diskutera befintliga/kommande och sedan i slutfaserna finns det mycket duktiga utvecklare som röstar om vad som ska implementeras i standarden eller inte, majoriteten av dessa kommer från olika open-source projekt som vi alla känner till idag; Laravel, Drupal, Joomla m fl.

Den PSR vi pratar om i detta aktuella ämne skulle vara PSR-1 och PSR-2, PSR-1 är grundläggande kodregler om klassnamn och liknande (om jag inte missäger mig), medan PSR-2 går ned lite mer på djupet, visar fler exempel och har fler regler.

Jag använder personligen PSR-1 och PSR-2 så mycket som jag kan då jag tycker att de ger en tydlig kodstruktur och det blir inte särskilt kladdigt.

Dokumentation: phpDocumentor är med i PHP FIG, jag är dock förtjust av ApiGen.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: PHP - test och dokumentation

Inlägg06 jan 2015, 02:03

PHP The Right Way nu som ebok. Har inte läst den själv än men det får bli dagens lästips.
https://leanpub.com/phptherightway
...
..:
.... /mos