Vilken undervisningsform är bäst för studentens lärande?

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Vilken undervisningsform är bäst för studentens lärande?

Inlägg01 mar 2013, 17:49

Egentligen vill jag inte ha ett svar på frågan, jag hade varit nöjd om vi kunde konstatera att frågan är felaktigt ställd och inte går inte att besvara med ett tillfredsställande svar. Olika undervisningsformer har olika fördelar och nackdelar. Ingen undervisningsform tar ut den andra. När man intar en sådan ståndpunkt så kan man föra en bättre dialog och förädla distansundervisningen. Man slipper slåss för att hävda distansundervisningens värde kontra campusundervisning.

Läste en webbartikel från Karlstads universitet som satsar på "blended learning" (mixad undervisning på distans/campus) på deras lärarutbildning: Är vi på väg mot ett gränslöst lärande? I artikel går att läsa följande:

Det är svårt att få något svar på vilken studieform som är bäst när det gäller lärande. Ofta finns det motsättningar mellan de som förespråkar undervisning i klassrum och de som föredrar nätundervisning. Forskningen visar inte heller på något entydigt resultat. Kanske är det så att fysiska träffar är bäst för vissa inslag, medan digitala möten över nätet fungerar bättre för andra? Kanske ska man kombinera i stället för att välja?

- Det går inte att säga vad som är bäst. Bra och dåliga kurser finns överallt, säger Stefan Hrastinski. Beroende på vilket medium du väljer stödjer du olika delar av lärandet. Fördröjd kommunikation där du inte behöver svara direkt ger mer tid för reflektion och kan ge en djupare dialog. Här finns potential för djuplärande, men också för icke-lärande, det blir lätt att skjuta upp saker och så blir de inte gjorda.

På campus finns många platser där studenterna kan träffas. På caféer och bibliotek sker mycket lärande. Hur kan man via nätet stödja detta?

- Här får man ta hjälp av alla de sociala plattformar som finns. Man ska också komma ihåg att geografisk närhet inte alltid innebär social närhet. Sitter man 300 i en stor förläsningssal kanke man inte vågar ställa en fråga, och man kanske inte heller kan prata med den som sitter bredvid, säger Stefan Hrastinski.

Tänk om alla kunde ha den sådan inställning, lite så där mer vidsynt än den jag ibland möter i korridoren. Nåväl, för egen del funderar jag på dessa saker samtidigt som jag försöker förstå hur distansundevisningen kommer att förändras under de närmaste 5-10 åren. Som ni förstår behöver jag en bra kristallkula. Har ni en egen spaning på hur distansundervisningen kommer att (eller borde) förändras så är ni välkomna att skåda in i kristallkulan tillsammans med mig.

Allt för att bli bättre på distansundervisning. Och campusundervisning. De tar inte ut varandra, de hjälps åt.
...
..:
.... /mos