Vad göra när tiden inte räcker till och stressen ökar?

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Vad göra när tiden inte räcker till och stressen ökar?

Inlägg20 feb 2013, 11:47

Ibland kör det ihop sig i kurserna, man hinner inte med. Kanske blir man sjuk eller något oförutsett händer som påverkar ens planering. Eller så visar sig kurserna vara tuffare än man trodde. Eller alltihop på en och samma gång. Stressen ökar. Vad gör man?

Kanske känner man sig så här:

Jag har aldrig gjort något av det som vi håller på med i det här kurs paketet och visste nog att det skulle bli hårt, men hade ändå en lugnande tanke i bakhuvudet att det faktiskt är en nybörjare kurs. Nu skulle nog tiden räckt till men jag blev sjuk och har hamnat efter. Jag jobbar med kurserna 9 timmar om dagen, men det räcker ändå inte till.

Nu känns det på något sätt kört. Men inte vet jag, antingen är jag fruktansvärt seg att läsa, eller så har jag fått omänskligt mycket problem som har behövt lösas. Jag läste ditt inlägg att man isf skulle byta studietakt, men det känns lagomt skoj när man verkligen studerat mer än vad som krävts varje dag.

Hinner resten av eleverna läsa all kurslitteratur samt genomföra alla kursmoment på 40 timmar i veckan? Jag kan absolut förstå om man har gjort något av det här förr, men det var inte något krav vad jag kunde se? isf hade jag inte sökt. Jag inbillar mig att det kan ha att göra med att jag har svårt att lära mig på distans utan undervisningar och så. Men det har i alla fall inte varit på grund av att jag studerat för lite.

Det är många funderingar på en gång, låt oss hantera några av dem.

1) Det är en nybörjarkurs. Hinner alla göra kursen på 40h i veckan?
Jo, kursen är en grundkurs som inte har några förkunskapskrav. Men, beroende på vilka förkunskaper man har så blir det lättare eller svårare att genomföra kursen. Ett kursmoment är planerat till 20 studietimmar, det är den riktlinjen jag har när jag utvecklar dem. Min riktlinje utgår från en "standardstudent". Det finns de som gör ett kursmoment på mindre än 6h och det finns de som kämpar med samma kursmoment uppemot 40h.

Bilden av en "standardstudent" finns i mitt sinne, den är oerhört viktigt för hur jag lyckas matcha kurserna med min kundgrupp, ni studenter alltså. Men verkligheten är lite annorlunda, när jag läser uppropstråden för vt2013 så ser jag ca 290 exempel på "standardstudenter". Jag kan se vilken blandning det är, jag vet att några kommer att ha det svårare eller lättare för att genomföra kurserna, men jag kan inte säga vem som kommer att ha det lätt eller svårt. Det är för komplext. Förkunskaper är en del som påverkar men förmågor som engagemang och envishet är lika viktigt. Allmänt lätt för att lära och god studieteknik och planering är också bra.

Så, om ett kursmoment tar 40h istället för 20h, är det då ett problem? Två svar.
Nej. Flera studenter väljer att lägga mer tid på kursmoment för att verkligen förstå dem. Viljan att förstå är viktig och tillgången till tiden är inte ett hinder.
Ja. Tiden är det stora hindret. Iallafall känns det så.

Om du har problem - Vad göra?

2a) Överlista kursmomenten.
Det finns alltid olika sätt att lösa problem eller att lösa ett kursmoment. Det handlar om studieteknik. Smart studieteknik. Eller låt oss kalla det för att "bemästra det där j***a kursmomentet".

Det finns genvägar i kursmomenten, det finns extra övningar som du hoppar över, ignorera läsanvisningarna, ta dem senare. Läs igenom (översiktligt) hela kursmomentet innan du börjar, notera där det står [UPPGIFTER] som du skall göra.

Läs kursmomenten stegvis, stycke för stycke, uppifrån och ned, lämna aldrig ett stycke innan du känner dig klar och använd forumet så fort något är oklart. I varje stycke funderar du på hur viktigt just detta stycket är, välj hur mycket tid du vill lägga på respektive stycke, innan du väljer att gå vidare.

2b) Planera om och byt studietakt.
Saker tar tid. Ibland tar det mer tid än vi vill. Det spelar egentligen ingen roll av vilken anledning. Det är bara att inse fakta, vilket kan vara verkligen jobbigt ibland. Gör om din studieplan så att den matchar verkligheten. Utgå från följande planering och gör din egen:
http://dbwebb.se/kurspaket/studieplan

Att klara 4 kurser på en termin är riktigt tufft om man inte gått högskola tidigare. Nöj dig med tre kurser eller två? Lägg en ambitionsnivå som funkar för dig.

2c) Ge upp alternativ Ge aldrig upp.
Varje dag är en ny dag där man kan kasta in handduken och ge upp. Eller svära och förbanna och sedan ta tag i det igen. För egen del så har jag haft en hel del mörka dagar då jag funderar på vad jag sysslar med. I de mörka dagarna så finns det inte mycket ljus, det kan jag lova. Men om man vet vad man vill så kan man alltid välja en väg ur mörkret. För min del känns det alltid bättre när jag gjort ett vägval. Sen kan man gå framåt igen.

När det är riktigt mörkt så brukar jag stänga av datorn och logga ut. Jag går en promenad i skogen och funderar på vad jag egentligen vill syssla med. Frisk luft och fågelsång hjälper till att tömma och läka stackars hjärnan som är på väg att bli utbränd. För mig funkar det, tillsammans med en del svärande.

2d) Mer?
Någon annan som har tips att ge när tiden inte räcker till och stressen ökar?
...
..:
.... /mos

Daniel Novoa

troubleshooter

Re: Vad göra när tiden inte räcker till och stressen ökar?

Inlägg21 feb 2013, 14:09

Jag tycker det är intressant det där med "standardstudent".
Ska kursen passa för de med förkunskaper eller för totala nybörjare?
Att försöka skapa en hybrid däremellan, känns inte det dömt att misslyckas?
2 vägval som jag ser det:
* Anpassa kursen för nybörjare.
* Anpassa kursen för de med förkunskaper.

Simple as that?

Om kursen är tänkt att fungera för nybörjare, men kursmomenten tar 40 timmar istället för 20 för de flesta nya, är inte något galet då? Är det inte även så att högskolepoängen ska motsvara ett visst antal studietimmar?
Om flertalet nybörjare på en nybörjarkurs får spendera mer än den beräknade studietiden så borde antingen kursen minskas ner eller vara värd fler hp?

I min värld tycker jag att nybörjarna måste vara riktmärket för kursen. Eftersom inga förkunskaper ska krävas så är det för dem kursen ska passa. Sen om det söker in elever med förkunskaper, men som söker att få papper på det dem kan, så får dem det lätt. Men det är inte dem kursen ska anpassas efter. Då är det bättre att ha en separat kurs med krav på förkunskaper. Då är det tydligt för nybörjarna att den kursen kanske inte är lämplig, men de som redan läst grundkurserna och vill bygga vidare kan göra det.

Själv tycker jag att kurspaketet siktar lite för högt och brett för att vara ett nybörjarpaket.
Man missar en del av det mest grundläggande som nybörjare behöver ha med sig och skyndar snabbt mot det mer avancerade. Det syns i forumtrådar, frågor i IRC och redovisningar. Mest utmärkande är PHP MVC, om den kursen över huvud taget passar i ett nybörjarpaket tycker jag kan ifrågasättas. Ambitionen i sig är god, men det blir lite pannkaka tack vare detta.

attila96

css-guru

Re: Vad göra när tiden inte räcker till och stressen ökar?

Inlägg21 feb 2013, 14:19

Jag kan hålla med dig, Daniel. Har man aldrig sett en endaste kodsnutt får man det ganska tufft. Jag hade iaf någorlunda hum om html och css och kunde i princip koncentrera mig på php:n, men tyckte ändå att det gick ganska fort fram. Hade jag inte haft de förkunskaper jag ändå hade, hade jag nog gett upp...