Att ta ut en examen på distans med hjälpa dbwebb-kurser?

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Att ta ut en examen på distans med hjälpa dbwebb-kurser?

Inlägg30 jan 2013, 12:49

Jag håller på med lite utvecklingsarbete kring dbwebb-paketet och funderar på att erbjuda en möjlighet att ta ut en 2-årig examen med dbwebb-paketet som grund.

Frågan är vilket intresse det finns, hos er studenter, av en sådan möjlighet.

Upplägget på ett sådant program skulle isåfall innebära totalt 2 års studier, 120hp. Kraven kommer att vara att man läser minst 60hp kurser på BTH. Dessa kurser är dbwebb-paketet, ett exjobb om 15hp, plus två extra kurser som BTH isåfall måste erbjuda på distans (jag har vissa tankar på vilka det skulle kunna vara). Alla dessa kurser kommer handla om webbprogrammering.

De andra kurserna kan du läsa på andra högskolor.Det kommer finnas vissa minimikrav på vilka kurser du läser på andra högskolor och jag gör en kvalitetsbedömning av dessa kurser. Det är jag som i slutändan bedömer om kursen är ok att inkludera i examen.

Så, detta skulle bli en liten annorlunda variant av program som kan leda till en högskoleexamen i Webbprogrammering. En av fördelarna är att man själv kan välja bland de bästa kurserna som finns inom distansundervisning bland landets högskolor. Så man är inte begränsad till en högskola när man väljer sina kurser. Här kan man skapa sin egna profil på sin utbildning.

Kanske kan det även bli en möjlighet för den som vill ta ut dubbla examina, men det måste undersökas lite mer från min sida.

Så, fundering eller intresse?
...
..:
.... /mos

attila96

css-guru

Re: Att ta ut en examen på distans med hjälpa dbwebb-kurser?

Inlägg30 jan 2013, 13:35

Ja!! Mos du e ju bara bäst om du fixar det <3
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg30 jan 2013, 14:30

Jag läser väldigt gärna fler webbutvecklingskurser på distans vid BTH. Jag letade efter någon typ av fortsättning men blev besviken när jag inte hittade något. Personligen ansökte jag till ett distansprogram vid Högskolan i Dalarna istället (som de kallar Utveckling av eTjänster), men än så länge (jag började den här terminen, VT13) är jag inte det minsta imponerad av vad de har att erbjuda. Skulle ett liknande program erbjudas i dbwebb-stil, eller ett program specifikt inriktat för webbutveckling, så ansöker jag direkt. Man kan ju tjuvkika på deras kursutbud och se vad som passar.

Det finns säkert redan bra kurser att erbjuda på distans från campus-programmet, men jag går inte på campus så jag har ingen aning vad som erbjuds där. Om ni behöver fler förslag är det sådan här kunskap jag känner att jag saknar (och eftersom jag saknar kunskapen kan jag inte heller förutspå vad en sådan kurs rimligt skulle innehålla):

Serveradmin för webbplatser
Det administrativa runt en webbplats. Man får lite smakprov av det genom att installera *AMP för sin utvecklingsmiljö, men det är väldigt basic. Det jag letar efter är mer ingående kunskap om apache och htaccess, om filrättigheter, om hur man designar och använder sina egna felsidor (404, 500, osv), kanske även hur man hanterar bandbredd och vad som händer med webbsidan när bandbredden inte räcker till (jag tror man kan redirecta till en enkel sida på en annan server som säger "sidan är inte tillgänglig just nu" om huvudservern inte svarar). Kanske info om vad man bör tänka på när man väljer webbhotell, eller så blir det en så ingående kurs att man kan starta sitt eget webbhotell efter kursen.

Säkerhet
Säkerhetstänk både för programmeraren (skriv säker kod) och serveradmin (använd säkra inställningar). Hur fungerar cookies egentligen, hur fungerar https, osv. Kanske info om nätverksteknik och varifrån angrepp kan komma. Säkerhet kring online-betalningar.

Juridik
Juridik som påverkar en webbutvecklare. Det kan handla om e-handel, vad som gäller för en frilansande webkonsult, vilka krav som finns om man erbjuder en tjänst användare abonnerar på (betalar kontinuerligt), osv. Kanske ekonomi också, vad man behöver veta om moms och skatt, dels vid handel och dels ifall webbtjänster står för ens inkomst.

Avancerad programmering med PHP
En avancerad programmeringskurs med PHP som utgångsläge. Ämnen man kan ta upp är felhantering (exceptions), unit tests (PHPUnit), namespaces. Kanske info om varför och hur man använder PHP från command-line, kanske bildredigering, kanske e-postutskick (hur ser man till att kontaktformuläret inte fångas av spam-filter?).

Databaser
dbwebb-paketet introducerar SQLite och MySQL, men vilka andra databaser finns det att välja på och hur väljer man? En kurs som introducerar flera olika databasalternativ, hur de används för sina styrkor och undviks för sina svagheter.

Daniel Novoa

troubleshooter

Inlägg30 jan 2013, 19:45

Jaaaaa!
Underbar idé!
Jag är absolut intresserad.
/sign på samtliga av Allinux topics ovan.

edit:
Men hey, skriv kompletta tutorials och ta i "lagom" med kurserna, så det inte blir som i phpmvc ;)
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg02 feb 2013, 17:14

Ok, jag lobbar internt för detta. Nu har jag fått lov att visa ett förslag för de som styr (så tolkade jag det iallafall :D ).

Man måste smida medans järnet är vamt. Så här ser min skiss ut, den kan ändras efterhand. Jag är mycket tacksam om ni tycker till.

En översikt av Webbprogrammering 120hp distans, högskoleexamen i Datavetenskap eller Programvaruteknik

Studietakt skulle vara som nu, anpassningsbart från fulltid till 25% eller tom 12,5% som några gör i realiteten. Man kan inom rimliga gränser tillgodoräkna sig kurser som man gjort sedan tidigare (på andra högskolor).

Jag försöker hålla mig till de kurser som jag kan göra riktigt bra, att greppa över för mycket är inte så smart. Bättre att fokusera och till och med smalna av lite. De valfria kurserna gör ju att studenterna kan välja blanda alla högskolor som har riktigt bra distansundervisning.

Tyck gärna till. Jag fortsätter min interna lobbying på hemmaplan här...
...
..:
.... /mos

Daniel Novoa

troubleshooter

Inlägg02 feb 2013, 17:29

Tycker det ser intressant ut.
Gillar tanken med att renodla MVC och tillföra en CMS kurs.
SEO och Responsive design är hett, bra om detta täcks in på något vis också.

En annan sak som Allinux nämnde är det här med säkerhet för de webbplatser vi skapar.
Det vore intressant att ha med som en del i respektive kurs.
Tex; säkerhet för handkodade webbplatser med databas, säkerhet när man bygger ramverk eller arbetar med någon av de större CMS-systemen.

Som utkastet ser ut så skulle jag söka direkt om distansprogrammet blev verklighet.
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg02 feb 2013, 18:40

Gillar skissen. Känner inte att jag har så mycket att tillägga utöver det som redan har sagts här i tråden.

Bra initiativ att lägga till användbarhet i en av kurserna, den detaljen missade jag att föreslå. Mitt personliga intresse för användbarhet handlar mest om att göra webbplatser tillgängliga för människor med olika funktionshinder (syn, motorik, förståndshandikapp, osv) så jag skulle se det som en bra sak om det är det som menas med användbarhet i skissen. Det är självklart också viktigt att göra webbplatser som är enkla att använda för majoriteten också, men det brukar komma av sig själv om man designar för funktionshindrade i första hand.
Användarvisningsbild

DanielJ

troubleshooter

Inlägg02 feb 2013, 19:16

MOS: JAAA!

Jag hoppar på ifall du får igenom det här. Upplägget verkar riktigt bra tycker jag!
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg04 feb 2013, 14:50

Apropå Allinreps förslag på kurser är följande IN eller OUT i min lilla värld. IN innebär att jag försöker täcka det området med BTH-kurser. OUT innebär att vi måste söka på annan plats efter dessa kurser. Oavsett IN eller OUT så är det dock högst rimliga områden för en Webbprogrammerare.

IN:
* Avancerad programmering med PHP
Mer PHP, det gillar jag, det skall jag försöka täcka efter bästa förmåga. Här blir det också en möjlighet med kurser där man själv får dyka på djupet i ett visst område, fördjupningskursen eller ex-jobbet. Till viss del kan det också plockas in i befintliga kurser. Bara de inte blir för svåra...

* Databaser
Yepp, ska försöka lyfta in den Databasteknik-kurs som redan ges på distans men inte annonseras ut. SQLite och MySQL kommer man långt med. För egen del vill jag gärna testa PostgreSQL. Den nuvarande kursen kör Microsoft SQLServer som också är bra att kunna. Måste få in funktioner, triggers och lagrade procedurer. Och visst, förr eller senare så måste man kika lite mer på NOSQL och vad det innebär.

OUT:
* Serveradmin för webbplatser
Även om jag en gång sjösatte tankarna på en sådan kurs så får jag överlämna det spåret till någon annan högskola i Sverige. Högst relevant kunskap, både inom Linux/Unix och ren serveradministration och att sätta upp ett serverkluster med allt vad det innebär. Men, du kommer långt med en egen server i garderoben.

* Säkerhet
Något kapitel om detta bör jag plocka in i mina kurser, lite mer explicit som ett eget kursmoment. Att undvika top tio OWASP till exempel. Jag har haft med det på campus men inte på distans. Men säkerhet är ett stort och brett område där man kan plocka in flera kurser. Jag får överlämna detta till någon annan. BTH har tidigare haft säkerhetskurser på distans men har dragit in på dem.

* Juridik
Yep, funkar bra i en examen som Webbprogrammerare. Liksom Matematik, Ekonomi, Marknadsföring, Psykologi, Pedagogik, grafisk design, photoshop. Det behöver inte bara vara teknik-kurser.

Har ni tips på andra högskolor som ger bra distanskurser som passar in så hojtar ni bara till.
...
..:
.... /mos

kh31d4r

regexp-master

Inlägg04 feb 2013, 15:15

UMU har en okej kurs i administration av en GNU/Linux-server. Inte extraordinärt bra imo, men helt okej. Den går igenom det viktigaste; DNS, webserver, mailserver, brandväggar osv.

Personligen tyckte jag att det var onödigt mycket introduktionsmoment, som inte borde vara obligatoriska. Det ska vara en kurs i serveradministration, inte i hur man använder en terminal. Det finns ingen chat, utan det enda communityt runt kurserna är via moodle's forum, som är sådär. Man får svar på ungefär 80% av alla mail man skickar till lärarna, ibland samma vecka, ibland långsammare.

Jag skulle ge den 3/5, man får det viktigaste, men inte så mycket mer.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg04 feb 2013, 15:27

Om någon hade kommit med Photoshop-kurserna som Högskolan i Jönköping/Moderskeppet ger så hade jag inte haft några problem att räkna med dem i en sådan här examen som 1 eller 2 kurser.

http://www.moderskeppet.se/distans/

Jag har inte gått dem själv men de är ju Sveriges mest sökta distanskurser (saknar källa på det om det krävs...). Hade jag haft den minsta lilla talang för photoshoppande så hade jag gått dem direkt.

Jag inbillar mig att Mattias och hans gäng gör riktigt bra distansundervisning.
...
..:
.... /mos

kh31d4r

regexp-master

Inlägg04 feb 2013, 15:42

mos skrev:Jag inbillar mig att Mattias och hans gäng gör riktigt bra distansundervisning.

Det skadar säkert inte att det blivit en foto-boom och att varenda jäkel ska köpa systemkamera och lägga upp bilder på facebook heller.

dela13

*nix-hackare

Inlägg04 feb 2013, 16:33

Det låter väldigt intressant.
Det är de minsta tecken som ställer till de största problemen.

attila96

css-guru

Inlägg04 feb 2013, 20:47

mos skrev:Om någon hade kommit med Photoshop-kurserna som Högskolan i Jönköping/Moderskeppet ger så hade jag inte haft några problem att räkna med dem i en sådan här examen som 1 eller 2 kurser.

http://www.moderskeppet.se/distans/

Jag har inte gått dem själv men de är ju Sveriges mest sökta distanskurser (saknar källa på det om det krävs...). Hade jag haft den minsta lilla talang för photoshoppande så hade jag gått dem direkt.

Jag inbillar mig att Mattias och hans gäng gör riktigt bra distansundervisning.

Skulle inte moderskeppet sluta med dessa kurser? Är annars väldigt sugen på den om bildbehandling.
Ur ett webbperspektiv vore det dock bra om kursen kunde vara inriktad mot just webb, och inte foto. Du kanske skulle etablera ett samarbete?

Jag är fö positiv till allt :)
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg04 feb 2013, 22:09

attila96 skrev:Skulle inte moderskeppet sluta med dessa kurser? Är annars väldigt sugen på den om bildbehandling.

Det ser inte ut så iallafall. De kämpar på med både kurser och Moderskeppet. Jag brukar kika på dem ibland, det finns en del att lära sig av dem. Tänk om webbprogrammering vore lika poppis som foto & photoshop.

attila96 skrev:Ur ett webbperspektiv vore det dock bra om kursen kunde vara inriktad mot just webb, och inte foto.

Både ja och nej, jag kan tycka att det är okey om man lär sig foto och fotobearbetning och själv kan koppla den kunskapen till sitt webbutvecklande. När man bygger webbplatser så är det ibland fotografer inblandade och någon som bearbetar bilderna (i photoshop) innan det hamnar på en webbprogrammerares bord, så förståelse för den processen är mycket bra.

attila96 skrev:Du kanske skulle etablera ett samarbete?

:) Vi har träffats ett par gånger. Men det finns inga planer på samarbete. Men det hade varit kul och det finns ju beröringspunkter.

Tyvärr kan man ju inte göra riktigt vad man vill inom högskolevärlden, inte ens om det finns ett kommersiell möjlighet, det funkar inte riktigt så, tyvärr... Vi får nöja oss med att tipsa om kurserna på detta stadiet. :)
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

gewimmer

html-kodare

Inlägg05 feb 2013, 10:14

Låter mycket intressant. Grandios idé.

Sedan kan jag undra på vilket sätt man som student vet vilka kurser på andra högskolor kan användas. Finns ju en hel del att plocka här och där. Vissa mer programmerande och andra i lite annan riktning. Juridik, säkerhet, serveradministration mm känns logiskt men var går gränsen till mer "kreativt"? Bildbearbetning, textproduktion, layout, journalistik och annat. Men det är ju uppenbarligen precis det som mos och andra funderar över just nu ;)
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg05 feb 2013, 10:27

gewimmer skrev:Sedan kan jag undra på vilket sätt man som student vet vilka kurser på andra högskolor kan användas. Finns ju en hel del att plocka här och där. Vissa mer programmerande och andra i lite annan riktning. Juridik, säkerhet, serveradministration mm känns logiskt men var går gränsen till mer "kreativt"? Bildbearbetning, textproduktion, layout, journalistik och annat. Men det är ju uppenbarligen precis det som mos och andra funderar över just nu ;)

Någonstans måste gränsen gå, men egentligen är det rätt fritt. Det är examensordningen som styr hur man får ta ut sin examen.

I detta fallet så vet jag att man läser minst 60hp av mina/BTH-kurser så då blir det en form av kvalitetsgranskning. Det är det viktigaste. Det finns faktiskt inga andra krav, de andra 60hp kan i princip var vad som helst.

Men någon form av rekommenderade kurser måste jag presentera. Det får bli ett arbete i sig. Sen vet ju ni studenter som gått på andra högskolors distanskurser om de är att rekommendera. Det blir en viktig ingrediens.

PS. Ni behöver ju inte göra som jag, jag tog med en kurs som hette "Att fånga KAOS puls" i min examen. Vi ritade Manga-bilder och jag fick VG... jag bokförde den under "personlig utveckling"... så nånstans där ligger nog den yttersta gränsen för vilka kurser som är ok... ;)
...
..:
.... /mos

attila96

css-guru

Inlägg08 feb 2013, 17:49

Någonting som borde ingå i kursen om teknisk webbdesign är hur man får webbsidor att se lika ut i alla webbläsare. Hur man ska göra för att ens CSS inte ska kapsejsa helt bara för att man har läsare som sitter med XP och IE7 eller 8. Vad det finns för fallbacks, (Javascript, Flash?).
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg08 feb 2013, 18:22

attila96 skrev:Någonting som borde ingå i kursen om teknisk webbdesign är hur man får webbsidor att se lika ut i alla webbläsare. Hur man ska göra för att ens CSS inte ska kapsejsa helt bara för att man har läsare som sitter med XP och IE7 eller 8. Vad det finns för fallbacks, (Javascript, Flash?).

Högst rimligt. Jag har undvikit CSS hacks och browserproblematik i kurserna hittills. Men vi kan lösa dem i forumet när de dyker upp. Men det bör finnas med i en sådan kurs. Och "Webbläsare" måste även omfatta läsplattor & mobiler.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

gewimmer

html-kodare

Inlägg18 feb 2013, 12:47

Liten tilläggsfråga:
Kan det eventuellt vara så att man redan till nästa termin kommer veta om det kommer finnas i framtiden en möjlighet att ta ut examen på det beskriva sätet (eller liknande sätt). Skulle man i så fall kunna ansöka om det på antagning.se redan nu under våren? Alltså en sorts program?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg18 feb 2013, 12:54

gewimmer skrev:Liten tilläggsfråga:
Kan det eventuellt vara så att man redan till nästa termin kommer veta om det kommer finnas i framtiden en möjlighet att ta ut examen på det beskriva sätet (eller liknande sätt). Skulle man i så fall kunna ansöka om det på antagning.se redan nu under våren? Alltså en sorts program?

Man kommer inte kunna söka till programmet nu under våren. Men, det kommer att bli någon form av svar som säger att "yepp, det här vill vi göra" eller "nepp, will not happen". Det är just nu en intern diskussion på sektionen och en massa människor inblandade och alla har olika uppfattning om distansutbildningen eller inte. De funderar på ekonomi, kvalitet och administration så de behöver lite tid på sig.

Får jag som jag vill så lyckas jag få in en kurs till hösten, "Fördjupningskurs i Webbutveckling", en 7.5 påbuggnadskurs för de som klarat kurspaketet. Det blir isåfall ett embryo till ett nytt kurspaket - dbwebb-fortsättning, 31-60hp. Ett kurspaket som blir ett grundkrav för examen.

Tidigast som det är möjligt att annonsera ut "programmet" är med start till hösten 2014. Men om det blir BTH's plan så kommer jag troligen få ut ytterligare en kurs till vt14, Databasteknik. Bara så jag inte blir sysslolös alltså.

Sån är planen för tillfället.
...
..:
.... /mos

JonssonRobin

php-programmerare

Inlägg21 feb 2013, 17:59

Jag är väldigt intresserad och personligen hade jag velat rikta in mig på mer PHP och databas =)

Jag vill vill vill vill.... Hade varit så jävla bra :ugeek:
Sometimes I just need a highfive. In my face. With a chair.

kine01

på gång

Inlägg23 feb 2013, 00:53

Låter som en bra idé Mos. BTH hade en distansutbildning på kandidatnivå, om jag inte minns fel, som startade någon gång runt 1999-2001 inom Datavetenskapsområdet. Jag tror den hade något med Internet med i namnet. Den utbildningen var ingen höjdare därför att man insåg inte från skolans sida att elever på distans behövde ett annorlunda upplägg än bara en läroplattform plus campuskurser som man modifierat en smula. Jag minns att det var ett väldigt högt antal avhoppade elever på den utbildningen. Därför är det en fröjd att se när man nu istället byggt upp kurser och kurs-kluster utifrån tanken att de skall gå på distans från början och inser att det i sig kräver annorlunda mötesplatser och ett annorlunda upplägg. Att som student ha friheten att kunna välja en del av kursutbudet från andra lärosäten är genialt. Det gör bara upplägget ännu attraktivare. Så jag håller tummarna :D

Nattlegend

webbsurfare

Inlägg10 mar 2013, 18:01

Hej,

Detta låter som en helt fantastisk idé! Jag som bor i Norge och jobbar 100% skulle gärna glädja mig till
att kunna studera ett helt program med möjlighet till examen. Ser just nu ingen anledning till att flytta tillbaka
till Sverige då det är väldigt stor arbetslöshet om du inte har en högre utbildning eller stort kontakt nät inom de områden som du vill jobba inom, just området programmering är jag stort intresserad utav men saknar kontakt och grundlig utbildning.

Kom med flera goda nyheter om detta tack! :)

Mvh
Linus Å
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg12 mar 2013, 09:04

Jag pratar med de som bestämmer vårt utbildningsutbud och försöker övertala dem om att satsa på detta. Tänkte visa dem lite vad som skrivits i denna tråden så att de ser att det finns ett intresse.

Jag fortsätter springa runt i korridorerna och pratar så får vi se vad de säger till slut. Tror det kommer dröja till efter den 16 april innan beslut kommer. Det finns en tendens att de styrande vill se årets ansökningssiffror innan de tar beslut.

Jag har fortsatt att fundera över vilka kurser som bör ingå i upplägget. Så här ser upplägget ut än så länge:
http://dbwebb.se/wip/distans
...
..:
.... /mos

annikatt

webbsurfare

Inlägg20 mar 2013, 19:59

Lite sen respons, men jag vill hur som helst säga att jag tycker att detta låter *mycket* intressant, inte minst just detta att man kan plocka med kurser vid andra universitet. Då kan man skräddarsy sin inriktning efter smak och ändå finns där en övergripande kvalitetssäkrande gemensam grund genom BTH-kurserna.
Jag undrar lite över de eventuella framtida kurserna på BTH som det finns länkar till, PA1404 och DV1431. Båda anger minst 60 hp som förkunskapskrav, skulle de alltså anpassas så att det räcker med nuvarande 30 hp dbwebb?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg21 mar 2013, 14:18

Jag tar gärna mer respons , behöver ammunition till min lobbying.

De kurserna som BTH ger blir som ett pärlband där kurserna bygger på varandra. På det viset kommer vi längre och klara krav på fördjupning inom kurserna. Det kallas även progression med ett vackert namn.

Så ja, kurserna får anpassas. Jag utgår lite från de kurser vi har på det treåriga programmet, men de behöver anpassas lite så att de verkligen hänger ihop, även på distans.

De som nu står som förkunskapskrav 60hp innebär att man borde dels läsa kurspaketet om 30hp, plus ett antal kurser (till exempel allmän programmering och systemering eller analys & design) vid sidan för att verkligen uppskatta kursen.

Vi behöver de lite mer "svåra kurserna" även i detta programmet. Då blir det ett bra program.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

DanielJ

troubleshooter

Inlägg04 sep 2013, 21:06

Några nyheter på den här fronten? Har du fått någon positiv respons från beslutsfattarna?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg05 sep 2013, 08:51

DanielJ skrev:Några nyheter på den här fronten? Har du fått någon positiv respons från beslutsfattarna?

Nepp. På västfronten intent nytt vilket innebär att skolan satsar på civilingenjörsutbildningar, för det säger utbildningsdepartementet är viktigt. BTH drar ned på alla typer av distansutbildningar. Än så länge har jag dock fått fortsätta att ta in rätt många på kurspaketet. Men när jag säljer in en utökning av paketet till ett program med möjlighet till examen, då lyssnar de inte, för tillfället. BTH lade precis ned ett par distansprogram så det är inte full fokus på distans. Jag kanske ska vara glad att vi får vara kvar här, och det är jag, jag tror vi sköter oss bra på många plan, det är nog anledningen.

Så, kort svar så för tillfället ser det inte ut som examen på distans inom kort. Jag tar upp min charmoffensiv till vårkanten igen, men det är en långsiktig plan. BTH har som flera högskolor fått minskade anslag och har nu en tuff tid framför sig till att anpassa sig, det är en process som kommit rätt långt, framförallt med ett ökat fokus på tekniska utbildningar, nedskärningar inom humaniora, en stor omorganisation som sker per den 1/1-14 och därefter så blir det folk på nya platser och nya tag.

Precis som vilken organisation som helst.

Så, nej, inga stora framsteg. En ny kurs på campus håller jag dock på att ge nu, PA1426 Fördjupningskurs i Webbutveckling. Men den finns ännu inte på distans. Så, sakta men säkert.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg21 jan 2014, 17:32

Oki, ny organisation och nya ansvariga vid BTH och nytt försök med ett distansprogram i Webbprogrammering alt. Webbutveckling á 2 år.

Min skiss finns som tidigare här (och i denna forumtråd...):

http://dbwebb.se/wip/distans

Om du är intresserad av att jämföra och se vilka kurser som studenter på det 3-åriga webbprogrammering läser så hittar du den informationen här:

http://dbwebb.se/wip/oversikt

Så, BTHs nya ansvariga för grundutbildning vill ha nya programideér så jag dammar av denna. Mina chanser är inte stora, BTH har lagt ned flera distansprogram de senaste åren, men jag kommer att säga att vi kan distans inom detta ämnet och att en teknisk högskola måste kunna erbjuda minst ett distansprogram. Jag får helt enkelt mopsa på mig och tuffa till mig.

Synpunkter mottages tacksamt.
...
..:
.... /mos