sida uppdateras ej efter ändring i .css

• Författare
  • Meddelande

deos20

webbsurfare

sida uppdateras ej efter ändring i .css

Inlägg20 sep 2020, 13:45

Jag vet inte om det är servern som strular eller vad det är för något jag har försökt lista ut det här i två veckor nu. Nu håller jag på med multisidan men har haft det här problemet i tidigare kmom också.

Jag gör ändringar i .css filen och sparar, jag sparar hela projektet varje gång inte bara sidan jag uppdaterade, ändå syns det ej när jag uppdaterar webbläsaren på min localhost adress. Har någon nå tips på vad jag kan prova?

Det är just .css filen som det verkar strula med när jag uppdaterar inte html och php filer. Jag skriver i Atom, Apache server sen google chrome och safari som webläsare. Har en macbook air, är helt färsk på mac har kört pc hela livet så är kass på att felsöka också!
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: sida uppdateras ej efter ändring i .css

Inlägg21 sep 2020, 09:53

Vilken webbserver kör du?

XAMPP borde inte ge det problemet men jag kan inte säga något om den inbyggda apache i macen, den har en annan konfiguration.

Eventuellt kan man misstänka att det har med cachen att göra.
Du kan dubbelkolla genom att (uppdatera sidan på olika sätt och analyser om ändringen syns eller ej):
* Gör en uppdatering och klicka runt i menyn mellan sidorna
* Gör cmd-r för att ladda om en sida
* Gör shift-cmd-r för att tvinga om laddning utan cachen.

Genom att testa så ett upprepat antal gånger så kan du troligen få ett mönster när felet framträder och när det inte gör det.
Med hjälp av den informationen kan man felsöka mer, tex genom att visa vilka headers som skickas från webbservern.
...
..:
.... /mos

deos20

webbsurfare

Inlägg21 sep 2020, 15:38

Okej tack jag uppdaterar hur det går. Det är ju extremt irriterande och jag har slösat bort nå enormt med tid, särskilt innan jag upptäckte att det var ett problem och jag trodde det var min kod det var fel på :? :?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg21 sep 2020, 15:50

Yepp. Jag satt faktiskt själv med ett liknande problem igår när jag körde .html-sidor i en Apache installation. För min del fick jag leta reda på hur jag stängde av cachningen i Apaches configfil. Men som vanligt tog det någon timme innan man hittade rätt lösning.
...
..:
.... /mos

deos20

webbsurfare

Inlägg22 sep 2020, 12:18

Jo, jag kör XAMPP också så kanske ska prova det jag med då?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg22 sep 2020, 23:32

XAMPP borde inte ge något bekymmer med cachen. Det brukar funka fint.
...
..:
.... /mos

deos20

webbsurfare

Inlägg29 sep 2020, 17:57

Då vet jag inte vad jag ska prova, det kommer och går lite problemet fortfarande.

manh20

på gång

Inlägg03 okt 2020, 11:59

Hej!

Vi snackade lite om detta i Discord igår, och kom fram till följande fullösning. Den invaliderar cachen helt, vilket egentligen inte är optimalt på en livesatt sida, men åtminstone löser det i utvecklingsstadiet. Det är egentligen bara en vanlig cache buster. Lägger till en timestamp i query stringen så att webbläsaren inte kan cacha filen.

Kod: Markera allt
<link rel="stylesheet" href="css/style.css">

Blir till
Kod: Markera allt
<link rel="stylesheet" href="css/style.css?v=<?= time() ?>">
Användarvisningsbild

lrc

troubleshooter

Inlägg03 okt 2020, 12:55

Vill man göra detta lite snyggare/bättre kan man använda filemtime() för att hämta tidsstämpeln när filen senast uppdaterades istället för att få en ny tidsstämpel vid varje sidladdning. Allra bäst är att lyfta ut det till en egen funktion som man kan skicka in en godtycklig sökväg i (för filer som webbservern själv kan nå).