Jag vill söka BTH Webbprogrammering 2019

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Jag vill söka BTH Webbprogrammering 2019

Inlägg24 jan 2019, 12:02

Låt oss sammanställa lite bra att ha information för alla de som vill söka utbildningen Webbprogrammering vid Blekinge Tekniska Högskola (BTH) inför antagningen till hösten 2019. Ansökan öppnar mitten av mars och stänger mitten av april. Sök med både betyg och högskoleprov för att maximera dina chanser att komma in.

Informationen i denna tråden är relevant för följande utbildningar:

* Webbprogrammering 180hp campus
* Webbprogrammering 120hp distans
* Webbprogrammering och databaser 30hp distans
* Webbutveckling och programmering 30hp distans (ej 2019, återkommer 2020)

Jag har sammanställt en del bra-att-ha länkar med svar på vanliga frågor och funderingar.

Nytt kursupplägg 2019/2020
Kurspaket att söka till hösten 2019
Utlandsstudier inför HT19/VT20
Borde jag investera i en webbkamera för redovisningsvideo
Varför är veckoplaneringen upplagd som den är?
Kandidatexamen i Programvaruteknik, kurs som fristående
Var finns alla videor och streams?
Tredje år på distans, läs till kandidatexamen (Linné)
Läsa distansprogrammet och jobba heltid? (ge tips)

En sådan här tråd, med frågor och svar till de som vill söka utbildningarna, finns för 2018 och 2017, så kika gärna även där då det kan finnas intressanta svar.

Jag vill söka till BTH Webbprogrammering ht2018 (fråga/svar)
Jag vill läsa BTH Webbprogrammering 2017 (frågor/svar)

Om du inte finner svar på dina frågor så kan du maila mig (programansvarig) på webbprogrammering@bth.se, eller mos@bth.se.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Jag vill söka BTH Webbprogrammering 2019

Inlägg24 jan 2019, 12:08

Jag är intresserad av ert program webbprogrammering på distans. Det jag funderar på är om det är några närträffar och i så fall hur många och ungefär när de ligger?

Det finns inga obligatoriska träffar.

Som distansstudent så är du alltid välkommen att delta i undervisningen på campus.

Vi har två frivilliga träffar/återträffar per år, som är träffar med nya, befintliga och gamla studenter och lärare. Vi kallar dem GrillCon och träffas då under lite trivsamma sociala former. Du kan läsa om GrillCon på grillcon.dbwebb.se. Första träffen är tre veckor in i september och den andra träffen är i mitten av maj. Båda är bra tillfällen för den som vill besöka skolan och få närmare kontakt med likasinnade.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg24 jan 2019, 18:52

Jag skulle vilja läsa ert program Webbprogrammering 120 HP som finns hos er på distans men jag undrar om man kan läsa det på deltid?
Om inte, finns det enstaka kurser eller kurspaket man kan läsa på deltid så att man får samma kompetens?

Det finns inget planerat sätt där man kan läsa distansprogrammet på halvtid.

Det rekommenderade sättet är isåfall att läsa något av kurspaketen (se överst i tråden), de innehåller samma kurser som ges på programmet.

Rent krasst kan man gå programmet men bara läsa hälften av kurserna, för att på egen hand styra sin studietakt. Man måste då ha riktigt god koll på förkunskaper och göra sin egen plan, så det kan vara lite lurigt. Det är inget jag direkt rekommenderar, men i extremfall kan det fungera.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg25 jan 2019, 11:48

Jag funderar nu på om man läser första året genom era två programpaket på två år, skulle man då sedan kunna söka in till programmet som är tvåårigt, och då få två år på sig att läsa andra året? Jag vill ju gärna ha hela utbildningen
.

Japp, så kan man göra, speciellt när man har avklarat kurspaket.

Man ansöker då om "Antagning till senare del av utbildningsprogram" via studentportalen. Man anger då vilken termin av programmet som man vill påbörja.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg04 feb 2019, 16:45

Vill du se en översyn av de kurser som programmet omfattar så finns det lättillgängligt material i tråden "Följ upp dina studier och ditt studieresultat", det är excelark som syftar till att aktiva studenter kan fylla i sin progress i programmets kurser.

Du kan till exempel se en översyn av kurserna och när de går i tiden, med länkar till respektive kursplan. Du kan också se en kurslista där varje kurs är kategoriserad i sitt ämne och nivå (källa kursplanen).
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg04 feb 2019, 17:20

Om man går färdigt ett kurspaket på 50% och söker till webprogrammering 120HP, får man tillgodoräkna sig avklarade kurser ?

Japp, då kan man tillgodoräkna sig de kurserna. Så är standardsvaret.

Det kan alltid finnas mindre risk för överlapp mellan kurser, beroende av vilka kurser man läst i kurspaketen och vilket år man gick dem. Men det finns alltid ett sätt att mappa in det i programmets kurser, på något sätt, så att man kan dra nytta av de kurser man läst i kurspaketen, när/om man går över till programmet.

I värsta fall gör man någon form av individuell studieplan, eller justerar någon enstaka kurs man går. Allt för att på bästa sätt komma fram till en examen.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg05 feb 2019, 17:40

Eftersom det är en 2-årig utbildning (högskoleexamen) så tänkte höra om det fanns möjlighet att läsa ytterligare 1 år (totalt 180 hp) för att ta ut en kandidatexamen (B.Sc). I sådana fall, vad ska man läsa för att ta ut en kandidatexamen? vilka är de obligatoriska kurser för att ta ut en kandidatexamen?

Du kan läsa tredje året på campus i BTH, tillsammans med de som går kandidatprogrammet 180hp. För tillfället finns det inget bra strukturerat sätt att lösa det tredje året på distans vid BTH.

Du kan läsa ett tredje år på Linné, det är något vi diskuterat i tråden "Tredje år på distans, läs till kandidatexamen (Linné)".

Du kan också läsa ytterligare kurser så att du har totalt 180hp varav minst 60hp inom ett ämne, förslagsvis Programvaruteknik eller Datavetenskap, samt göra ett examensjobb på kandidatnivå, inom rätt ämne, och på det sättet ta ut en examen på egen hand vid godtycklig skola. Det kan kräva att man har lite koll och förslagsvis tar man hjälp av studievägledningen på den skolan där man avser läsa examensjobbet, det är normalt samma skola där man tar ut sin examen. Skolor kan eventuellt ha vissa begränsningar i vilka examina de ger och det kan finnas extra krav kring examina som varje skola i såfall anger.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg25 feb 2019, 17:22

Jag har senaste veckorna fått ett par frågor där jag ombeds jämföra BTH Webbprogrammering med andra liknande program. Här är två önskade jämförelser.

Jag undrar också vad ni anser är den största skillnaden mellan er egen utbildning i webbutveckling och Mittuniversitetets 120p webbutveckling på distans är?

Jag försöker lite mer konkret förstå mig på skillnaderna mellan ert program Webbprogrammering och motsvarande (?) program på LNU (Linné). Är det ena eller andra programmet mer eller mindre backendtungt? De verkar väldigt lika, men jag får liksom ingen uppfattning om hur breda de är.

I båda fallen var det en hårsmån ifrån att jag verkligen dök in i frågorna och besvarade dem med en gedigen genomgång av förkunskaper, examensbenämning, ämne för examen, jämförelse av examensmål och genomgång av kursnamn per termin. Det hade varit en trevlig jämförelse att göra och jag hade själv säkert haft nytta av den.

Nu nöjde jag mig att svara mer generellt.

Jag tror att BTH Webbprogrammering har en större fokus på programmeringsbitarna. Det är också vårt mål, att vara det mest programmeringsfokuserade webbprogrammet, nationellt sätt.

Det du kan göra för att själv jämföra är att titta i utbildningsplanerna för de båda programmen och jämföra namnen på de kurser som programmet innehåller, det ger dig en viss känsla för vilket fokus programmen har.

Till detta kan man tillföra följande.

Vår ambition är att täcka hela kedjan av UI/UX, designaspekter, användargränssnitt, allmän programmering (webb och inte), backend, databaser, värdmaskin, operativsystem samt test, drift, underhåll och utveckling tillsammans med verktyg. Allt som allt inkluderas frontend, backend och devops och traditionell programutveckling.

Det är svårt att ge en heltäckande bild på några rader. Här är två länkar där man kan få en översikt av de kurser som programmet innehåller och via dem kan man se vilka tekniker som undervisas i respektive kurs.

* Webbprogrammering 180hp campus, antagning 2019
* Webbprogrammering 120hp distans, antagning 2019
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg05 mar 2019, 11:11

En trevlig möjlighet att besöka BTH, Karlskrona, se lokalerna och utbildningarna och ställa frågor till studenter och BTH personal.

BTH Öppet Hus lördagen den 30:e mars, 2019 kl 11-15
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg10 apr 2019, 10:08

Hejsan, Jag är lite intresserad angående programmet Webbprogrammering 180hp campus. Jag undrar hur lektionerna ser ut, är det laborationer, föreläsningar, eller är det förinspelade videos, Ifall det är en mix hur ser mixen hur ungefär?

Webbprogrammering 180hp är på campus och det samkörs delvis med Webbprogrammering distans 120hp.

Om vi tar campusprogrammet specifikt så körs första året enligt ett veckoschema.

Måndag 13-16 Genomgång av veckans kursmoment i kurs A.
Tisdag 13-16 Genomgång av veckans kursmoment i kurs B.
Onsdag 10-12 Föreläsning i kurs A.
Onsdag 13-15 Föreläsning i kurs B.
Torsdag 9-16 Programmeringsstuga i sal.

I Genomgångarna håller läraren 1 timmes genomgång och sedan jobbar man med kursmomentets delar och läraren är på plats.
I Föreläsningarna är det presentation, genomgång, det kan vara slides eller live programmering eller något som behöver en grundligare genomgång.
I Programmeringsstugan är det fritt arbete och flera lärare finns i salen som man kan be om hjälp.

Man får ett kursmoment som skall jobbas igenom varje vecka.
Ett kursmoment omfattar läsanvisningar, övningar som man tränar på och uppgifter som skall utföras och redovisas.

Här kan du se två exempel på kursmoment i de två inledande kurserna:
https://dbwebb.se/kurser/htmlphp-v3/kmom01
https://dbwebb.se/kurser/python-v2

Undervisningen bygger på skrivet material, alla kursmoment har tydliga instruktioner om vad som skall göras och vad som förväntas redovisas.
Varje kurs har en rekommenderad studieplan så du kan lägga upp din egen planering, varje kurs har en lektionsplan så att du kan se vad som händer vecka till vecka.
Här är två sådana exempel:
https://dbwebb.se/kurser/htmlphp-v3#studieplan
https://dbwebb.se/kurser/htmlphp-v3#lektionsplan

Undervisningen för campusstudenten sker i våra egna labbsalar där webbprogrammerare av olika årskullar möts.

Kursmaterialet kan även innehålla vidoeserier där lärarna valt att spela in videomaterial för att guida/hjälpa/förklara olika koncept. Videor kan vara ett bra komplement till skrivna instruktioner.

Föreläsningar och genomgångar streamas och spelas in och görs tillgängliga på youtube. Det är främst för distansstudenter men campusstudenten kan naturligtvis ta del av det materialet också.
Du kan se vår youtube-kanal och de streams som är publicerade under läsåret 2018/19.
https://www.youtube.com/channel/UCxX3bc ... DLeXMcbDyg
https://www.youtube.com/channel/UCxX3bc ... shelf_id=2

Om jag vore marknadsförare/säljare så hade jag sagt att du får det bästa av två världar, mycket tillgänglig lärartid i sal OCH skriftligt/video-material.

Till detta finns löpande handledning i chatt och forum.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg10 apr 2019, 10:19

Chatta med programansvarig på:
https://gitter.im/dbwebb-se/BTH-Webbprogrammering

Ställ dina frågor om utbildningarna inom Webbprogrammering vid BTH.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg12 apr 2019, 15:59

Här kan man se upplägget på kurserna per termin och läsår för utbildningarna:

Via dessa kan du se kurser och ta del av kursmaterial för många av kurserna.

* Webbprogrammering 120hp distans kurser
* Webbprogrammering 180hp campus kurser

Här kan du se de officiella namnen på kurserna med deras kurskoder.

* Webbprogrammering 120hp distans kurser
* Webbprogrammering 180hp campus kurser
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg12 apr 2019, 16:10

mos skrev:Chatta med programansvarig på:
https://gitter.im/dbwebb-se/BTH-Webbprogrammering

Ställ dina frågor om utbildningarna inom Webbprogrammering vid BTH.

Med lite tur finns nu även några studenter och medlemmar i lärarteamet på plats i chatten. Ställ frågor till dem om din kommande BTH-vistelse.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg12 apr 2019, 16:22

Bara en kort status när det gäller tryck från arbetsmarknaden.

Uppenbarligen finns det ett tryck och visst behov kan man ju se i vårt eget forum här i "Jobb och uppdrag".

I dagens chatt från irc kan vi läsa följande från gamla studenter som nu är och jobbar i "verkligheten".
10:51 < dela> hur ser det ut i branschen, lika ont om utvecklare i resten av sverige som vi har här i Halmstad?
10:53 <@mos> jao, verkar som det finns gott om jobb, ser inte ut som de nyutexade har speciellt att få flera jobbintervjuver så att de kan "välja och vraka"
10:53 <@foiki> Min avdelning ska öka med 30 personer i år... Är lite svårt att få folk faktiskt
10:54 < dela> misstänkte detta

Här kan du höra från föreläsningen i tisdags (start 55:55) då Mikael fick frågan om hur lätt det är att få sommarjobb som programmerare när man går utbildningen. Diskussionen håller på några minuter, en liten pausdiskussion mellan två föreläsningstimmar.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg25 apr 2019, 09:28

Hej, jag undrar för webbprogrammerare(120p) kommer jag att lära språk C# och Java också? Kan man jobba som systemutvecklare eller systemutvecklare inom Java eller C#? Tack för svar.

Vi lär ut många programmeringsspråk, tex Python, JavaScript, PHP, Bash, SQL och olika verktyg och tekniker men vi har valt att inte fokusera på Windowsmiljöer så någon programmeringskurs i C# ingår ej och ej heller någon programmeringskurs i Java.

En stor del i utbildningen handlar om att lära ut de generella grunderna och förståelse för programutveckling, problemlösning, hur man tänker när man strukturerar små och stora program, vilka roller ramverk har i lösningar och vad designmönster handlar om. Jag vill se att detta är generell kunskap som är viktig. När man kan dessa grunder så har man förståelsen och kan lätt anpassa sig till nya tekniker och programmeringsspråk.

När man gått ut utbildningen så kan man jobba som programmerare/systemutvecklare i branschen. Då teknikerna och populära programmeringsspråk och ramverk växlar med tiden så behöver man hela tiden vara redo att lära sig nya saker för att hänga med och anpassa sin kunskap till marknadens behov. Utbildningen förbereder dig för detta.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg25 apr 2019, 09:53

Under rubriken "programinnehåll" står det att det egna intresset styr vilken inriktning man väljer att fokusera på. Jag är personligen väldigt intresserad av frontend och user experience, och har en ganska bra grund inom detta som jag skulle vilja fortsätta bygga på. Dock så ser jag att kursutbudet är statiskt, dvs. alla läser samma kurser. Är denna inriktning främst menad för det sista examinerande projektet vid vårterminen år 2?

Det stämmer att kursutbudet är statiskt. Jag har jobbat på att plocka bort de valbara kurserna som fanns tidigare och istället valt att fokusera på en komposition av kurser som jag tror gynnar studenterna på programmet, oavsett vilket fokus de vill ha. Tanken är att ha en balans.

"Intresset styr" på det sättet att i flera av kurserna så finns det möjligheter att välja väg och att välja att fokusera mer eller mindre på backend/frontend. Vi kan se det som att flera av kurserna har inslag och både backen och frontend och där finns möjligheter att välja vilka delar man mest fokuserar på. I många av kurserna bygger man både koden bakom och användargränssnitt framför, här kan man välja "ful kod bakom" och "snygg framsida" eller vice versa eller varför inte "snygg framsida och snygg kod bakom".

På distans är det annars främst i examensjobbet som man helt kan välja sitt fokus. På campus finns det både examensjobb och tre projektkurser där man har stora valmöjligheter i vad man lägger sitt fokus.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg25 apr 2019, 09:56

Finns det möjlighet att jobba tillsammans med företag inom någon annan kurs förutom det sista examinerande projektet? Eller finns det möjlighet att koppla ihop någon av kurserna med frilansarbete?

På distansprogrammet är det främst sista kursen, exjobbet, där vi kan jobba med utomstående företag.

På campusprogrammet finns dessa möjligheter även inom de tre projektkurser som utgör en stor del av programmet.

På distansprogrammet fanns tidigare en projektkurs, men av olika skäl valde jag att ta bort den från hösten 2019. Kanske återkommer den, vi får se.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg25 apr 2019, 10:05

Hur ser distansutbildningen ut tillsammans med studenter på campus och andra distansstudenter? Samarbetar man genom samtalsprogram (skype, discord etc.)? Kan man ha en öppen dialog med lärare i realtid på något sätt?

Att studera på distans är ofta ensamt och disciplinkrävande. Det är svårt att säga något annat.

Det finns möjligheter till grupparbeten, kanske inte i någon större omfattning dock. Men inget hindrar att man skapar sin egen studiegrupp där man hjälps åt med studierna och håller kontakten över nätet.

Det finns en community kring utbildningarna som är hyffsat levande. För tillfället sker mycket av den synliga kommunikationen (den som inte syns är person-person kommunikationen) i Gitter-chatter där varje kurs har sin egen chatt och i forumet där man kan föra lite längre och sammanhängande diskussioner. Lärarna (de flesta) finns på plats dagligen och deltar i olika omfattning.

Som student brukar man välja om man vill delta och hur mycket. Det finns mycket att lära sig på att lyssna av det som skrivs i communityn och ännu mer att lära genom att hoppa in och själv besvara och hjälpa medstudenter.

Undervisningen sker i sal på campus och genomgångar/föreläsningar streamas/spelas in. Video-inslag förekommer till viss del och skriftliga instruktioner. Mycket handlar om att "koda" och "problemlösa" vilket man ofta gör på egen hand eller i grupp tillsammans med studiekollegor.

Vi har tidigare använt Google Hangout (video för realtidsamtal) i olika omfattning men det blir mindre och mindre som vi använder den formen av undervisning/redovisning. Det blir vanligare (för redovisningar) att studenten själv spelar in en redovisningsvideo.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg25 apr 2019, 10:12

Finns det någon orsak att programmet inte är placerat under "ortsoberoende" på antagning.se? Är det många obligatoriska träffar på plats i Karlskrona eller sker det helt på distans?

Nej, det finns ingen anledning till det, jag har faktiskt inte noterat det själv förrän du påpekade det. Jag har bett BTHs marknadsavdelning att byta det.

Det finns inga obligatoriska schemalagda träffar i Karlskrona så det går bra att delta i programmet oavsett var man bor. Vi har studenter från alla delar av Sverige och några studenter finns även i utlandet (sydamerika, asien, etc).

De allra flesta kurser har examination som inte kräver att man sitter på ett lärosäte/ambassad eller liknande. Det kan förekomma någon enstaka kurs som har en traditionell tentamen som kräver att man gör denna tenta på en "känd plats", tex Karlskrona, ambassad eller annat bestämt lärosäte.
...
..:
.... /mos