Gör din första sida med HTML5

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg10 jun 2014, 17:40

Detta är en tråd till tipset från Coachen:

Kom med med tips om resurser för nybörjaren i HTML eller ställ frågor på tipset.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

annettekusma

sql-guru

Re: Gör din första sida med HTML5

Inlägg01 nov 2017, 16:31

Videoserien från LittleWebHut var mycket bra. Kan man som jag lite html4 sen innan så duger det gott att scrubba igenom avsnitt 1-4 som uppfräschning och titta mer utförligt på avsnitt 5 och 6 som går igenom de nya taggarna i html5 och som enklast hur man kan använda css på dem. Videoserien har ett fantastiskt sätt att hålla uppe flödet och vara tydlig med skuggade/färgade områden på skärmen, inget knackande på tangentbordet, jättebra ljud. Rekommenderas.

mipodi

php-programmerare

Inlägg06 nov 2018, 18:02

Hejsan, jag kom in på den här resurssidan via JavaScript1-kursen. Jag är ganska fundersam, det är väldigt många videos och svårt att sålla tycker jag.

Det här avsnittet funkar tycker jag:
"Ett bra sätt att komma i gång med HTML5 är att titta på ett par tutorials på Youtube. Här är en serie om 6 tutorials som ger en introduktion till HTML5 för nybörjare"

Men när jag började kolla på HTML tutorials av Bucky på The New Boston så säger han i första videon "om du är nybörjare så kolla inte på den här videoserien först utan kolla på xhtml & css-serien om 46 videos och Beginner JavaScript om 40 videos".

Brain overload direkt :shock:

Det står också i texten "Titta på första videon i serien och se om du tycker om den. Är du nybörjare så rekommenderar jag att du tittar igenom hela serien."

Inget är ju tvingande men det låter väldigt exakt med den nybörjar-rekommendationen, skulle ni vilja fundera på att formulera om?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg07 nov 2018, 09:18

Ja, det är en väl öppen rekommendation.

Jag har en kontra-rekommendation. Titta på första viden i tipset och låt det sedan vara. De andra externa videoserierna kan vi ta som tips för den som vill dyka ned lite mer i HTML5.

Det har visat sig att man klarar sig väldigt bra i kursen även utan större kunskaper i HTML5. Det är få HTML-element man använder i kurser och man kan lära sig dem under kursens gång.

Så, kika igenom en hög med videor för HTML, så här i inledningen, blir överkurs.

Jag noterar i kursens feedback att få behöver se över detta tipset i javascript1-kursen.
...
..:
.... /mos

mipodi

php-programmerare

Inlägg07 nov 2018, 12:04

Ok tack för svar och för kontra-rekommendation. :)