Stavkontroll på svenska i Atom

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

efo

dbwebb

Stavkontroll på svenska i Atom

Inlägg17 jan 2018, 13:49

Som dansk måste man ha alla hjälpmedel det bara går att skaffa så fick äntligen till stavkontroll på svenska (och även engelska) i Atom i går. Främst handlar det om markdown dokument och andra text baserade dokument där jag vill ha stavkontroll. Här följer en guide så ni slipper lägga ner lika mycket tid.

Först installera hunspell och hunspell-sv med hjälp av kommandot:

Kod: Markera allt
sudo apt-get install hunspell hunspell-sv

Du kan nu se vilka ordböcker som finns tillgängliga och sökvägen till ordböckerna med kommandot hunspell -D.

Öppna upp atom och installera paketet language-markdown om du inte redan har det.

Öppna sedan upp Settings för paketet spell-check, som ska finnas förinstallerat.

Under Grammars lägger du till text.md för markdown filer, om det nu är markdown du vill skriva.

Under Locales har jag skrivit in en-US, sv-SE, de två språk jag vill ha stavkontroll i.

Under Locale Paths lägger jag in sökvägen till mina ordböcker /usr/share/hunspell. Där hittar den alla ordböcker i underliggande filträd.

Och efter en omladdning av atom ska det lira med röda sträck under det mesta ;)
Användarvisningsbild

mimo18

javascriptare

Re: Stavkontroll på svenska i Atom

Inlägg02 sep 2018, 20:13

I MacOS var det lite enklare ;)

Letade upp package "spell-check", som är installerad default, och under "Settings" klickade jag i "Use Locales" och sen la jag till "en-US, sv-SE". Startade om Atom. Klart! 8-)

Det verkar som Atom känner av "automatisk" vilket språk man använder i dokumentet. Jag har inte lyckats lista ut om det går att växla mellan de olika språken i samma dokument! Nån som vet? (Hittar inget på Internetz... :? )
Bilagor
Skärmavbild 2018-09-02 kl. 20.05.23.png
Skärmavbild 2018-09-02 kl. 20.05.23.png (68.53 KiB) Visad 1022 gånger
Användarvisningsbild

mimo18

javascriptare

Re: Stavkontroll på svenska i Atom

Inlägg02 sep 2018, 20:49

Hm. Jag var tvungen att undersöka detta mysterium! ;)

Det visar sig att det inte går att manuellt byta språk i Atom!

Istället fungerar det så att programmet automatiskt känner av vilket språk det är man använder, för tillfället, och det används sedan för att rättstava hela dokumentet!

Resultatet blir spännande, och smått komiskt, om man blandar språk i samma dokument: Säg att du inleder med en svensk mening, då blir enstaka engelska ord markerade som felstavade. Men skriver du en hel mening på engelska då switchar programmet om till att rättstava på engelska! Allt du har skrivit på svenska blir då rödmarkerat! :shock:

Intressant lösning måste jag säga! Vet man om detta så går det nog att leva med, men det känns som lite lattjo-lajban-kodning, eller? :mrgreen:
Bilagor
Skärmavbild 2018-09-02 kl. 20.45.25.png
Skärmavbild 2018-09-02 kl. 20.45.25.png (231.79 KiB) Visad 1015 gånger