Hjälp med ickefungerande labbmiljö!

• Författare
  • Meddelande

joda15

webbsurfare

Hjälp med ickefungerande labbmiljö!

Inlägg24 aug 2017, 17:45

Hej! (varning för lång text, sammanfattning mot slutet)

Ska försöka skriva och förklara mig så neutralt som möjligt, trots att diverse mindre roliga känslor bubblar upp med tanke på diverse svårigheter att kunna fullfölja labbmiljön p.g.a. rätt rörig samt stundtals bristfällig information på dbwebb[.]se

Jag har flerårig datorvana och har även studerat datasystemvetenskap, men aldrig något med Unix, terminaler etc. Trots detta har det nu försvunnit nästan 3 dagar på att få mitt system att fungera, men utan att lyckas. Och det känns som att jag halkar efter allt mer utan att vi ens börjat!

Som jag förstod det skulle vi ha senaste versionen av Windows 10, Creators Update, men senare på andra ställen framgår det att det inte är ett krav. Bara där försvann en hel dag på att på att låna tillräckligt stor hårddisk att kopiera över alla filer och sedan installera om HELA systemet inkl alla program jag hade, få till de tidigare inställningarna för varje enskild program/app samt flytta tillbaka alla privata filer. (Jag föredrar komplett nyinstallation framför vanlig uppdatering.)

En del av materialet i forumet för att installera labbmiljön utgår dels från äldre Windows versioner, men också engelska system vilket gör det knepigare att hitta rätt motsvarande svensk dito. Men riktigt tidsslösande är den stora röran som orsakas av mängder av gammalt material eller ska man snarast säga inkonsekvent ordning av densamma? Jag har vid mer än ett tillfälle råkat hamna på ”fel” sida för labbmiljö där jag börjat installera saker och ting som absolut INTE har med kurspaketet att göra eftersom det även finns en tråd där man klumpat ihop allt som hör till samtliga kurser. Även introstreamen på Youtube Kursstart htmlphp & python, generell labbmiljö ger sken av att man ska installera ALLA verktyg. Dessutom verkar information som faktiskt rör själva terminalen/unix vara utspridd på flera ställen i forumet. Varför inte samla allt som är relevant för just kurs-xxx 2017 i en (1) mapp/tråd, så man slipper jaga runt i forumet bland massa äldre eller irrelevanta inlägg.

Jag ska (måste) dessutom ha GIT…. som först måste installeras på min dator. Dock _efter_ att man följt installationsanvisningen får man reda på att detta inte behövs eftersom GIT redan finns i Bash. Men utan någon som helst vidare info om var, när, hur. Ska man då avinstallera GIT? Har jag nu två GIT? Hur loggar jag in till kursens GIT? Hittar inte denna info någonstans. På min privata GIT finns inget från kursen.

Jag har även slösat osaligt mycket tid på de så kallade livestreaming som innehåller flera timmar av ingenting, och ännu mer utav ännu fler timmar utav ingenting. Varför inte bara klippa bort 90-95% av videon där inget sägs och inget görs? Att se en lärare röra sig i bakgrunden utan ljud och endast en bild på tex schemat eller chatten som flimrar förbi känns….. ja rätt idiotiskt med tanke på att YT-klippen kallas labbmiljö, terminalkommandon etc. För oss som behöver hjälp att sätta upp labbmiljön blir det bara frustrerande att se hur tiden försvinner på att titta ingenting.

Vidare har jag väldigt stora problem med att förstå vad jag alls gör med Bash och det så kallade dbwebb kommandot?

Jag har nu installerat kommandot dbwebb minst 3-4 ggr. Efter flera timmars försök lyckades jag få det att fungera som det visas i filmerna längst ned på vardera instruktionssida. Jag har således fått alla svar som skall indikera att det är rätt installerat.
Men ändå är det helt omöjligt att hitta varken foldrar eller filer på min dator. Enligt Bash finns allting, men enligt min Windows-Utforskare finns inget av det på min dator? Jag har således flera installationer av både dbwebb-kommandot och minst 2-3 kloningar av kursrepot på olika mappar(?), men dessa syns inte någonstans!!?
Om jag förstått allting rätt ska något som heter kursrepo (var någonstans finns den?) blivit klonat på rätt sätt och katalogsturkturer har skapats på rätt sätt med Bash kommandon. Likt förbannat när jag går in på min ”studenthemsida” visas min gamla me-sida från 2015! Kollar jag runt bland katalogerna är det samma struktur från 2015 inte den nya.

Inget av det jag gör varken via Bash eller via Atom verkar vilja sparas på c:\xampp\htdocs. Atom har helt enkelt bestämt sig för att spara allt i Atoms roaming-mapp under %APPDATA%. Mkdir ville inte riktigt fungera?

På flertalet ställen i kurs- och labbmaterialet står det om en hemkatalog men också om en kurskatalog, men utan att specificera vad som menas med det, eller om det är samma/olika? Är det:
  • hemkatalogen på min dator (nej där finns inget!)
  • omskrivning för c:xampp\htdocs (nej där finns inget)
  • hemkatalogen på högskolans dator (hur kommer jag åt den på distans?)
  • hem/kurskatalog på github (hur kommer jag åt den?, min privata github är det inte)
  • dbwebbs-hemkatalog (hur kommer jag åt den?, var finns den?)
  • min student-webbsida (hur kommer jag åt den via bash? och raderar allt det gamla?)
  • kursrepot (var är den, hur kommer jag åt den? hur lägger jag mina filer i kursrepot?)

Visst är det kul att lära sig Unix + terminaler, men då ska man väl ha en kurs i det så man förstår det man gör. Just nu kopierar jag endast unix-kommandon, jag inte förstår. Vilka jag skriver i Bash, som jag knappt känner till. Något händer i terminalen utan att jag vet vad eller varför. Är det i min dator, ett virtuell system, högskolans server eller bara "molnet"? Även mina studiekursfiler samt kursrepo verkar finns någonstans, utan att jag vet var någonstans och därmed oförmögen att komma åt dem.

Sammanfattaning:
För att göra det väldigt långa kort, och hoppa över en hel del andra anmärkningar, tycks något ha blivit totalt fel i min installation av labbmiljö. Trots att allt såg rätt ut i jämförelse med videorna. Jag är helt enkelt oförmögen att rätta till något eftersom jag inte ens vet vad jag gjort, eller hur man återställer. =/

Det jag önskar är att få ordning på mitt system genom att helst radera allt och börja om från början. Men också att på ett klart och tydligt sätt få reda på hur jag ska göra för att dels ladda ned kurs-/labbmaterial till min egna laptop men också var/hur jag ska ladda upp mina färdiga filer.
Och veta hur det är meningen att jag ska jobba med de olika kursmomenten? Är det via xampp på min dator och sedan ladda upp allt, eller är det en förtäckt Unixkurs där allt görs via obskyra Unixkommandon på en terminal. Labben antyder att allt görs via dbwebb vertyget. Hur programmerar jag PHP via Bash????
Jag påbörjade kursen 2015 men gjorde endast kmom1, kan inte minnas att det var så pass rörigt som nu med att göra uppgifterna. Utan enkelt och rättfram, allt sköttes via xampp och filezilla utan problem.
Just nu verkar allt som en salig röra.

Ps. För övrigt kan jag inte på något sätt lägga upp någonting alls på Its Learning eftersom svarsknapp saknas på samtliga inlämningar. Står dessutom ”Ej Hemuppgift”, trots att jag dubbelkollat på antagning[.]se att jag är distansstudent, och skall vara registrerad på kursen enligt studentportalen. Ds.
All this has happened before, and will happen again.
Political Correctness is Tyranny with manners!
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Hjälp med ickefungerande labbmiljö!

Inlägg24 aug 2017, 17:59

Vi pratar om denna sektionen i kmom01 htmlphp:
https://dbwebb.se/kurser/htmlphp/kmom01#labbmiljo

Det är fyra punkter för att komma igång med labbmiljön som behövs för kursen.

Första gången det verkar gå fel är när du installerar Bash i Windows 10. Vi rekommenderar Cygwin.

https://dbwebb.se/kurser/htmlphp/labbmiljo/terminal

I Windows har du två alternativ till terminal, är du osäker så väljer du Cygwin och är du sugen på nya saker och kan hantera eventuella barnsjukdomar så väljer du Bash.

Det låter som de flesta av dina bekymmer har sin start där.

Backa och installera Cygwin och försök igen.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg24 aug 2017, 18:54

joda15 skrev:Varför inte samla allt som är relevant för just kurs-xxx 2017 i en (1) mapp/tråd, så man slipper jaga runt i forumet bland massa äldre eller irrelevanta inlägg.

Börja med att utgå från dbwebb.se/labbmiljo istället för forumet. Det stämmer att det finns gamla dokument kvar på forumet. Det händer väldigt mycket nytt i den här branschen och när vi skriver nytt material kan vi inte städa undan det gamla direkt eftersom det finns studenter som inte avslutar sina studier i den takt vi haft i åtanke.

Notera att det finns en rubrik under labbmiljön: Läst först. Där står det bland annat "Det är inget absolut krav att din miljö ser ut så här." och "Varje kurs har sin egen beskrivning av de verktyg som används i just den kursen."

Det står också en hänvisning till "respektive kurs och kursmoment 01" som kanske inte är så självklar för en ny student som vi skulle önska. Börja på dbwebb.se/kurser och klicka där på det översta kursmomentet (01:) till de kurser du ska börja med.

joda15 skrev:Som jag förstod det skulle vi ha senaste versionen av Windows 10, Creators Update, men senare på andra ställen framgår det att det inte är ett krav.

I labbmiljön står det "Du undviker enklast eventuella problem genom att hålla dig till de senaste versionerna av operativsystemen."

joda15 skrev:Jag ska (måste) dessutom ha GIT…. som först måste installeras på min dator. Dock _efter_ att man följt installationsanvisningen får man reda på att detta inte behövs eftersom GIT redan finns i Bash. Men utan någon som helst vidare info om var, när, hur. Ska man då avinstallera GIT? Har jag nu två GIT? Hur loggar jag in till kursens GIT? Hittar inte denna info någonstans. På min privata GIT finns inget från kursen.

Från labbmiljön finns en länk till en guide, där det står "För att komma igång med de första kurserna på dbwebb så behöver du inte kunna något om Git så att ha det installerat är tillräckligt bra." I de flesta kurser på dbwebb används git endast som readonly, det används i bakgrunden för att hämta kod från Github. I senare kurser kan det även komma att användas för att publicera kod till Github, men det kommer alltså senare i så fall.

joda15 skrev:Jag har även slösat osaligt mycket tid på de så kallade livestreaming som innehåller flera timmar av ingenting, och ännu mer utav ännu fler timmar utav ingenting. Varför inte bara klippa bort 90-95% av videon där inget sägs och inget görs?

Livestreamen är som sagt menad att vara live för den som vill komma igång samtidigt som kurskamraterna på campus.

Kortare videor finns i specifika playlists, t.ex. Webbprogrammering välkommen ht2017 vars alla videor är kortare än 10 minuter.

joda15 skrev:Men ändå är det helt omöjligt att hitta varken foldrar eller filer på min dator. Enligt Bash finns allting, men enligt min Windows-Utforskare finns inget av det på min dator? Jag har således flera installationer av både dbwebb-kommandot och minst 2-3 kloningar av kursrepot på olika mappar(?), men dessa syns inte någonstans!!?

Som mos skrev ovan, installera Cygwin istället för Bash så blir det lättare att hitta dina filer. Bash är i experimentstadiet (när man installerar det måste man klicka i en ruta där det står "beta", det brukar indikera att programmet inte är stabilt än) och har problem med just filsystemet. Filer som läggs på specifika platser i Bash (dess hemkatalog, specifikt) syns inte för andra program i Windows.

joda15 skrev:På flertalet ställen i kurs- och labbmaterialet står det om en hemkatalog men också om en kurskatalog, men utan att specificera vad som menas med det, eller om det är samma/olika? Är det:
  • hemkatalogen på min dator (nej där finns inget!)
  • omskrivning för c:xampp\htdocs (nej där finns inget)
  • hemkatalogen på högskolans dator (hur kommer jag åt den på distans?)
  • hem/kurskatalog på github (hur kommer jag åt den?, min privata github är det inte)
  • dbwebbs-hemkatalog (hur kommer jag åt den?, var finns den?)
  • min student-webbsida (hur kommer jag åt den via bash? och raderar allt det gamla?)
  • kursrepot (var är den, hur kommer jag åt den? hur lägger jag mina filer i kursrepot?)

Det kan finnas flera olika hemkataloger, beroende på sammanhang. I Unix-system brukar den symboliseras med ett tilde-tecken, ~.

• Det finns en hemkatalog i ditt Windows-system, där kataloger som "Mina dokument" ligger. För att nå den från terminalen använder du variabeln $HOMEPATH eller $HOME beroende på ditt system.
  • Det finns en annan hemkatalog i ditt Bash-system. Filer du lägger där syns inte för andra program i Windows.
  • Det finns en annan hemkatalog i Cygwin. Filer du lägger där hamnar i C:\cygwin\ tror jag (har inte mitt Windows öppet just nu).
  • Det finns en hemkatalog på studentservern. När du har dbwebb-kommandot installerat kan du lätt nå studentservern med dbwebb login. Annars kan du använda dig av ett ssh-kommando. Generellt behöver man inte längre komma åt studentservern manuellt, det sköts av dbwebb-kommandot istället.

Vi rekommenderar att man lägger sina filer i en katalog dbwebb-kurser som man lägger i sin hemkatalog i Windows-systemet. För att nå den kan man skriva cd $HOMEPATH/dbwebb-kurser från Cygwin och sen når man den lätt genom Utforskaren, bredvid "Mina dokument".

joda15 skrev:Men också att på ett klart och tydligt sätt få reda på hur jag ska göra för att dels ladda ned kurs-/labbmaterial till min egna laptop men också var/hur jag ska ladda upp mina färdiga filer.

Det sköter dbwebb-verktyget. För att ladda ner kursmaterial använder man dbwebb clone. För att ladda upp färdiga filer använder man dbwebb publish. Det finns fler kommandon att använda däremellan, och det ingår i labbmiljön att installera och konfigurera dbwebb-kommandot.

joda15 skrev:Och veta hur det är meningen att jag ska jobba med de olika kursmomenten? Är det via xampp på min dator och sedan ladda upp allt, eller är det en förtäckt Unixkurs där allt görs via obskyra Unixkommandon på en terminal. Labben antyder att allt görs via dbwebb vertyget. Hur programmerar jag PHP via Bash????

Du programmerar PHP i din texteditor, förslagsvis Atom. Du kör dina PHP-sidor lokalt genom XAMPP. När allt fungerar laddar du upp filerna till studentservern med dbwebb publish i Cygwin.

joda15 skrev:För övrigt kan jag inte på något sätt lägga upp någonting alls på Its Learning eftersom svarsknapp saknas på samtliga inlämningar. Står dessutom ”Ej Hemuppgift”, trots att jag dubbelkollat på antagning[.]se att jag är distansstudent, och skall vara registrerad på kursen enligt studentportalen.

Det är ett problem med att plattformen Its Learning gjorde en uppgradering i somras. Vi har kontaktat deras support och väntar på svar. Mer information om det i forumet: itslearning problem med redovisning

Jag hoppas detta hjälper dig få en bra omstart. Fråga gärna om det är något mer som är oklart.

joda15

webbsurfare

Inlägg09 sep 2017, 00:41

Först och främst tack för de svar jag fått och den tid som framförallt Allinrep lagt ned. Nu kommer mitt svar sent men jag beslöt mig för att studera det jag behöver till andra kurser för att inte också hamna efter på dem, och därefter kodade jag lokalt utan att bry mig om terminal problematiken alls.

Vill inte vara otacksam men svaren jag fick var inte fullt ut tillfredsställande:
Första gången det verkar gå fel är när du installerar Bash i Windows 10

Bash kommer redan installerat på Win10 C.U. Så problemet började inte med att installera Bash, allt gick prima till dess jag kom till mkdir. Exakt samma problem jag hade med Bash fick jag även i Cygwin! (se längre ned)

Sen hade jag också problem med att skapa genvägen via konsolen och satte den dessutom på fel ställe. Varför endast instruktioner om att kursrepot ska ligga i hemkatalogen på ens lokala hårddisk men inte hur man lägger den annorstädes saknar jag fortfarande svar på.
Hur installerar jag kursrepot på tex google-drive via terminalen?
Det traditionella är också att man arbetar från htdocs foldern i Xampp. Jag lade därför genvägen i hemkatalogen för att peka mot Xampp htdocs vilket är en del av felet. Det går ju inte att installera något på en genväg.

Det andra problemet är att varken Bash eller Cygwin klarar av att hitta till eller skriva på $HOMEPATH om ens användarnamn består av två eller flera ord med mellanslag emellan. Den enkla lösningen var alltså att skriva "C:\Users\Joel D\dbwebb-kurser", men när man inte ens förstår vad terminalkommandona åstadkommer eller hur verktyget fungerar så blir det nästan omöjligt att hitta lösning.

Cygwin ville inte konfigurera dbwebb-clienten, vilket ändå trots allt fungerade prima med Bash! Även här är problemet att mitt användarnamn ställer till det. Varken $HOME eller $HOMEPATH fungerar således. Men till slut klurade jag som sagt ut det och fick det att fungera.
Bild

Nu använder jag Cygwin och har fått det att fungera, därför har jag inte vågat mig på att se om en liknande lösning hade fungerat i Bash eftersom jag inte vill risker att sabba till något som funkar.
När jag läst igenom redovisningarna så är det trots allt 4-5 anda som använder Bash utan problem(?) så jag kanske provar den dag jag känner mig mer kunnig i terminalen.

Ännu en stötesten var att jag utgick från att det skulle vara samma url och kataloger som 2015. Där ligger samtliga filer under ~joda15/htmlphp. Då kommer det inte spela någon roll hur många gånger jag klonar och laddar upp kursrepot: inget ser ut att hända eftersom jag tittar på helt fel url istället för: ~joda15/dbwebb-kurser/htmlphp. Därmed behöver jag inte heller radera något eller rensa mitt konto.

Nåja nu är problemet löst och jag fick till slut färdigt allt och kan både ladda ned, och ladda upp mm.
All this has happened before, and will happen again.
Political Correctness is Tyranny with manners!
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg09 sep 2017, 09:49

joda15 skrev:Varför endast instruktioner om att kursrepot ska ligga i hemkatalogen på ens lokala hårddisk men inte hur man lägger den annorstädes saknar jag fortfarande svar på.
Hur installerar jag kursrepot på tex google-drive via terminalen?

Vi har guider och aktiv support för tre väldigt skilda operativsystem, tyvärr räcker inte tiden till för att även supporta annorlunda lösningar. Vet du vad du sysslar med så är det fritt fram att avvika från labbmiljön och göra saker på ditt eget sätt, men känner du dig osäker så är det säkrast att följa vår standardlösning.

joda15 skrev:Det traditionella är också att man arbetar från htdocs foldern i Xampp. Jag lade därför genvägen i hemkatalogen för att peka mot Xampp htdocs vilket är en del av felet. Det går ju inte att installera något på en genväg.

Vår standardlösning för XAMPP är att skapa en genväg inne i htdocs som leder till våra dbwebb-filer. Instruktionerna finns i guiden Installera en egen webbserver för utveckling (som nås från labbmiljön).

joda15 skrev:Det andra problemet är att varken Bash eller Cygwin klarar av att hitta till eller skriva på $HOMEPATH om ens användarnamn består av två eller flera ord med mellanslag emellan. Den enkla lösningen var alltså att skriva "C:\Users\Joel D\dbwebb-kurser", men när man inte ens förstår vad terminalkommandona åstadkommer eller hur verktyget fungerar så blir det nästan omöjligt att hitta lösning.

Väldigt imponerande att du hittade den lösningen på egen hand. Lärarteamet har själva inte stött på det problemet när vi har testat våra olika guider, men det är flera studenter som har råkat ut för det i år. Jag har lagt till en lösning i vår FAQ för windows så att det blir lättare att hitta lösningen.

Notera att genvägen $HOMEPATH fortfarande fungerar om du anger hela sökvägen med citationstecken.
Kod: Markera allt
cd "$HOMEPATH/dbwebb-kurser"

joda15 skrev:När jag läst igenom redovisningarna så är det trots allt 4-5 anda som använder Bash utan problem(?) så jag kanske provar den dag jag känner mig mer kunnig i terminalen.

Troligtvis är det inte utan problem, och troligtvis är det studenter med tidigare erfarenhet. Vad jag har märkt så är det precis samma problematik med både Cygwin och Bash, med skillnade att det är fler problem i Bash än vad det är i Cygwin.

Vill du ändå använda riktiga Bash så föreslår jag att du gör det i ett riktigt Linux, istället för i Windows Subsystem. I vår linux-kurs installerar vi terminalbaserade Debian, men jag har inte själv provat på vanliga Debian. Personligen kan jag rekommendera att börja med Kubuntu, men det är ingenting som dbwebb normalt supportar.

virs17

javascriptare

Inlägg10 sep 2017, 08:48

Bara tänkte skriva, ifall att det förekommer mer liknande problem i framtiden för dig, att jag tror det bästa sättet är att slaviskt följa instruktioner i dbwebb - börja ifrån kursmomentens sida som Kmom1 https://dbwebb.se/kurser/python-v1/kmom01 och klicka på länkarna och följa dem medans du utför vad som sägs, tänk som en dator själv. Beskrivningar är väldigt tydliga och jag har inte erfarenhet från Unix shell (terminal) heller plus jag är engelsktalande, men det gick felfritt på en kväll. Annars om man söker andra vägar eller tittar på massa videos osv det krånglar bara till saken