Starta program direkt från prompten i Cygwin

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Starta program direkt från prompten i Cygwin

Inlägg21 sep 2015, 10:39

I många av mina nya artiklar visar jag hur jag startar Atom direkt från prompten i terminalen.
Kod: Markera allt
$ atom .

Vilket öppnar atom med utgångsbas nuvarande katalog. Det är ett enkelt sätt att komma åt och editera alla filerna i nuvarande katalog.

I Cygwin gör man samma sak med kommandot atom.cmd, så här.
$ atom.cmd .

Vill du öppna filemanagern med utgångsläge nuvarande katalog så gör du på samma sätt.
$ explorer .
$ explorer.exe .

Så, du kan i Cygwin öppna och köra vilket program du vill, så länge det finns i din path/sökväg.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Re: Starta program direkt från prompten i Cygwin

Inlägg17 aug 2017, 12:20

Jag har precis installerat en helt ny Windows 10 och Atom och Cygwin, men jag lyckas inte starta Atom genom Cygwin. Vad saknas? Måste man lägga in Atom i PATH manuellt?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg17 aug 2017, 12:42

Finns Atom i pathen nu?
Har du startat om Cygwin sedan du installerade Atom (pathen uppdateras)?
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg17 aug 2017, 13:47

Jag har startat om hela Windows, men Atom finns inte i någon automatisk path. Jag valde att installera med alla default-inställningar, så min Atom hamnade i $HOMEPATH/AppData/Local/atom/atom.exe

Ser ut som att jag behöver lägga till det i Cygwins PATH.
Pernilla@pejgwin ~
$ echo $PATH
/usr/local/bin:/usr/bin:/cygdrive/c/Windows/system32:/cygdrive/c/Windows:/cygdrive/c/Windows/System32/Wbem:/cygdrive/c/Windows/System32/WindowsPowerShell/v1.0:/cygdrive/c/Program Files/Git/cmd:/cygdrive/c/Users/Pernilla/AppData/Local/Microsoft/WindowsApps
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg23 aug 2017, 11:26

Framsteg, men ändå inte klart.

Jag uppdaterade min PATH så att jag kunde starta Atom.
$ export PATH="$PATH:$HOMEPATH/AppData/Local/atom/"
$ atom.exe

Det fungerade, Atom öppnades med de filer jag hade öppna förra gången jag stängde av Atom.

Däremot kan jag inte välja vad som ska öppnas.
$ cd $HOMEPATH/dbwebb-kurser/python/
$ pwd
/cygdrive/c/Users/Pernilla/dbwebb-kurser/python
$ atom.exe .

Istället för att öppna $HOMEPATH/dbwebb-kurser/python/ så öppnas installationskatalogen $HOMEPATH/AppData/Local/atom/.

Hur kan jag öppna . med Atom genom Cygwin?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg23 aug 2017, 11:47

Det funkade för mig när jag gjorde en nyinstallation i juni med Windows10, den datorn är på jobbet så kan inte se hur den är uppsatt.

Går det inte starta atom direkt från prompten så är det normalt ett problem med pathen. Jag kan inte minnas om jag lade dit pathen manuellt eller ej. Det behövs en helt nyinstallation för att testa det.

Den vanliga rutinen för att felsöka är.

1. Installera atom.
2. Starta om cygwin.
3. Starta atom från cygwin med atom .

Om det inte fungerar så felsökning i stil med (avancerat):

1. Använd Windows Command Prompt och försök starta atom från den.
2. Om det fungerar, använd den informationen till att ta reda på sökvägen till den exekverbara.

Sökvägen i Windows Command Prompt brukar även fungera i Cygwin som ser ut att ärva den.

Lyckas man inte starta Atom i command prompt så hade jag letat reda på var det installerades, lagt till sökvägen i windows path, startat om Command Prompt och testat, startat om Cygwin och testat.

Funkar inte så hade jag troligen startat om datorn och testat igen.

Sen hade jag gjort en ominstallation av Atom. Och testat igen.

Sen hade jag avinstallerat Atom, installerat om det, startat om datorn och testat igen.

Det brukar funka på något av stegen.

Felsökningstekniker äro which, whereis och echo PATH och de kommandona ser olika ut i Command prompt och Cygwin.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg23 aug 2017, 12:05

Jag har svaga minnen av att Atom inte alltid lagt sig i pathen.
https://github.com/atom/atom/issues/6478

Så det kan vara ett problem, beroende på olika versioner av Atoms installaitonsprogram eller hur bra installationsprogrammet lyckas att lägga till sig i pathen. Det kan säkert bero på många omständigheter.

Installera. Installera om. Håll tummar.

Eller lösa det den hårda vägen genom att manuellt lägga till pathen till Atoms exekverabara i Windows (lite mer avancerad hantering).
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg23 aug 2017, 12:19

Aha, verkar som att det blir problem om det tar för lång tid att installera.
ApplyReleasesImpl: Couldn't run Squirrel hook, continuing: C:\Users\mos\AppData\Local\atom\app-0.194.0\atom.exe: System.OperationCanceledException: The operation was canceled.

This means atom.exe took more than 15 seconds to set up shortcuts / do other stuff (most likely it crashed or hung)

Någon annan tror det kan bero på Git Bash. Jag installerade Atom först, sedan Cygwin, sedan Git. Försöker ominstallera Atom precis just nu, men det tar otroligt lång tid i min virtuella dator. Ska prova att installera om i lite olika ordningar tills det löser sig.

peal17

css-hackare

Inlägg23 aug 2017, 22:59

Hej, jag kan inte heller starta Atom med "$ atom." eller "$ atom.cmd ., $ atom.exe ." i Cygwin

Jag tror att jag också installerade i ordningen: Atom, Cygwin, Git (på 64bit Windows 10).

Under cygwininstallationen fick jag upp ett felmeddelande om att ladda ned LibUSB-Win32 driver installer
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (21.55 KiB) Visad 10502 gånger

Hälsningar Petter
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg24 aug 2017, 13:53

Så här ser det ut när man kan starta atom från terminalen och videon ger vissa tips till hur man själv kan lägga till en sökväg i PATH.

...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg24 aug 2017, 15:46

Nu fick jag det äntligen att fungera! Lösningen är att hitta atom.cmd, inte atom.exe, eftersom de fungerar olika i terminalen.

Först behövde jag ta reda på var Atom var installerat, för det fick jag inte välja under installationen. Jag startade Atom, sen öppnade jag Aktivitetshanteraren (ctrl+alt+del). Där kunde jag sedan högerklicka på Atom för att öppna Egenskaper och hitta var programmet ligger.

Jag öppnade Utforskaren och navigerade till C:\Users\Pernilla\AppData\Local\atom\, där atom.exe ligger. Men i videon ovan såg jag att mos hade atom och atom.cmd, så jag letade vidare. Inne i atom\app-1.19.1\resources\cli\ finns atom.cmd i min miljö. Det känns rimligt, cli är förkortning för Command-Line Interface, program som körs i terminalen, vilket är precis vad jag letar efter just nu.

Tillbaka till terminalen. Lägg in cli-katalogen i PATH och testa.
$ export PATH="$PATH:$HOMEPATH/AppData/Local/atom/app-1.19.1/resources/cli/"
$ cd $HOMEPATH/dbwebb-kurser/python/
$ atom.cmd .

Det fungerar! Atom öppnades med python-katalogen som projekt.

Däremot sparas inte min PATH permanent på det sättet, när jag stänger ner terminalen kommer den glömma av det. När du har verifierat att det är rätt sökväg så kan du lägga till den i Windows PATH så som i videon ovan.

derdydancer

css-hackare

Inlägg30 okt 2017, 11:57

Jag hade problemet när jag lade till php i terminalen och ersatte Path i environmental variables så försvann möjligheten att köra "atom .". Problemet var att i min windows 7 version så gick det bara att ha en path-variabel, se bild.

https://imgur.com/a/zM8nU

Jag löste detta genom att lägga till ett semicolon mellan de två sökvägarna och ny kan jag köra både php och atom från cygwin.

Hoppas det kan hjälpa någon.