filändelse .php blir surfkeepit

• Författare
  • Meddelande

helllstrom

html-kodare

filändelse .php blir surfkeepit

Inlägg05 mar 2015, 08:15

Hej!

Jag satt igår och jobbade i Sublime text 2, i XAMPP, hela dagen med lite skoluppgifter. När jag på sluttampen inte fick ihop projektet jag arbetade på inser jag att några av filerna som jag själv gett filändelserna .php nu har filändelsen surfkeepit.

Googlat och har förstått att det finns något virus som heter surfkeepit, men att det spammar upp massa annonser i Chrome och Firefox. Det gör inte det här nu. Samtidigt vill nu mitt Windows 8.1 att jag återbekräfta mitt lösenord. En googling på "sublime text surfkeepit" generar 0 svar i Google (alltså noll, olycksbådande). Kollat hur man avinstallerar detta men kan varken hitta program eller tillägg i webbläsarna som verkar vara felaktiga.

Är det ett virus, eller någon riktig serverprocess som jag som nybörjare missar?
Användarvisningsbild

Sylvanas

dbwebb

Re: filändelse .php blir surfkeepit

Inlägg05 mar 2015, 12:03

Det är inte något som normalt ska ske, jag gissar på ett virus. Kör ett anti-virusprogram om du har det, annars får du försöka rensa ut det på något annat sätt.
Brain - "Are you pondering what I'm pondering?"
Pinky - "I think so, Brain, but there's still a bug stuck in here from last time."
Användarvisningsbild

mr.SabM

på gång

Re: filändelse .php blir surfkeepit

Inlägg19 dec 2016, 14:23

hej, såvitt jag vet, Ransomware krypterar filer, inte virus