kmom10 koppling spel

• Författare
  • Meddelande

pebb15x

css-hackare

kmom10 koppling spel

Inlägg27 okt 2016, 01:04

Hej, jag trodde jag var klar med kmom10, allt fungerar lokalt. Laddar upp och validerar. Allt ok.
Kör sen dbwebb inspect. Allt fungerar fram till det rum där jag implementerat mitt snake-spel. Då säger dbwebb inspect :
setupterm: could not find terminal
Har försökt förstå men extra problematiskt då det fungerar lokalt.
Kan hoppa jag över det eller är det något som måste redas ut, för allt fungerar ju.
Har nu försökt förstå problemet i 3 timmar.
Någon som har tips. Googling ger att det är något med curses, eller kan vara!

pebb15x

css-hackare

Re: kmom10 koppling spel

Inlägg27 okt 2016, 09:09

Hej igen!
Det blir också konstigt i dbwebb inspect då den vill testa --help . Jag tar inte emot det direkt utan man startar spelet först och sen finns en oändlig loop som tar emot options och kommandon och gör tolkningen, samt startar olika grejer. Sen vill den testa alla andra options också men som sagt det sker ju i min loop.
Nu startar ju programmet varje gång. Antingen har jag fått allt om bakfoten eller så kanske dbwebb inspect inte kan köras mot alla program beroende på hur de är byggda.
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg27 okt 2016, 09:46

Options ska fungera utanför loopen, man ska inte behöva starta spelet för att få svar på --help och liknande.
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg27 okt 2016, 09:50

Jag började med att söka efter felmeddelandet "setupterm: could not find terminal"

Jag provade det här svaret, men kommandot export finns inte på studentservern. Antagligen för att den inte använder bash. Så jag tog reda på vad studentserverns shell heter genom att logga in där och köra:
Kod: Markera allt
$ echo $shell
/usr/local/bin/tcsh

Aha, studentservern använder tcsh istället för bash. Då sökte jag efter "tcsh export" och hittade http://www.cyberciti.biz/faq/freebsd-ho ... -variable/ som säger att man använder setenv istället för export. Så jag loggade in på studentservern och körde:
Kod: Markera allt
$ setenv TERM linux
$ setenv TERMINFO /etc/terminfo

Men det funkade inte ändå... När jag körde setenv inne på studentservern såg det rätt ut, men när jag körde dbwebb run setenv från min lokala dator så syntes inte mina ändringar.

Då provade jag att spara ändringarna inne i filen .cshrc på studentservern, enligt länken ovan, och då funkade det! Fick ett nytt felmeddelande:
nocbreak() returned ERR

Jag provade att ange TERM vt100 istället, men det gick ännu sämre (samma felmeddelande, men min terminal blev konstig: prompten hoppade högst upp till vänster utan att rensa skärmen först).

Prova att köra echo $TERM på en dator där du vet att snakespelet fungerar, och ange sen den terminalen i cin .cshrc på studentservern.

pebb15x

css-hackare

Inlägg27 okt 2016, 12:20

Hej igen!
Får bygga om programmet så den tar options direkt. Trist missförstånd då allt fungerar superbra. Men den biten löser sig.
Däremot det andra problemet. För en som aldrig hållit på med kommandotolk och Linux så är det rena soppan.
Jag har nog lyckats göra det du beskrev.
Kollade min inställning på TERM och den är xterm.
Lyckades ta mig till studentservern. Lyckades för första gången någonsin editera en fil på det här sättet.
Hittade .cshrc och la till "setenv TERM xterm" (och det tog mycket googling innan jag lyckades spara och komma ur editorn).
OK. Nu körde jag dbwebb inspect och jag får då samma meddelande som du.
nocbreak() returned ERR
yes och där är jag nu. Fungerar fortfarande inte att köra spelet.
Googlar och det verkar vara något med curses som inte lirar i miljön, men blir bara mer snurrig när jag försöker förstå.

Trist att lägga ned så många timmar på något som inte ingår i den här kursen. 5 timmar mer programmering hade varit roligare.

Vad är bäst att lämna in och det hänger sig här och skriva en kommentar eller att ta bort spelet och göra ett simpelt rum.
Allt ska fungera enligt dbwebb inspect är det så?

pebb15x

css-hackare

Inlägg27 okt 2016, 20:46

Hej!
Tack för försök till hjälp men jag vill programmera inte hålla på med runtomkring strul.
Jag lägger en fuskväg runt spelet så man kan fortsätta trots att det inte fungerar på bth-servern.
Mvh Per
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg28 okt 2016, 15:50

Det är möjligt att man inte kan köra spelet, om det tex är baserat på curses eller använder andra terminalspecifika delar, via inspect som körs via ssh direkt mot studentservern och ett bash-skript startar python-spelet. Det finns begränsningar i hur terminalen fungerar under sådana villkor.

Skriv tydligt i redovisningstexten om att du har testat detta och säg att det inte fungerar att köra just den biten över inspect.

Rättaren kan alltid köra spelet utanför inspect.
...
..:
.... /mos