Kmom10 - engelska ok?

  • Författare
  • Meddelande

grni14

html-kodare

  • Inlägg: 19
  • Blev medlem: 31 aug 2014, 20:04

Kmom10 - engelska ok?

Inlägg21 nov 2014, 21:56

Är det ok att ändra kommandona till engelska?
Dvs
l [object], look at [object]
k [object], kick [object]
o [object], open [object]
etc

Jag får problem med 'ö'ppna i curses, dessutom känns det konstigt att blanda svenska och engelska i koden.

also14

sql-kodare

  • Inlägg: 55
  • Blev medlem: 01 sep 2014, 14:46

Re: Kmom10 - engelska ok?

Inlägg21 nov 2014, 22:06

En gissning är att problemet beror på att du använder UTF-8 (och "ö" består då av två bytes). Det löser sig säkert om du använder Latin-1 i stället (där alla tecken är 1 byte).

(Jag kan inte Python men jag har haft liknande problem i C med curses.)
Användarvisningsbild

Sylvanas

dbwebb

  • Inlägg: 1133
  • Blev medlem: 16 nov 2011, 17:03
  • Ort: Karlskrona

Re: Kmom10 - engelska ok?

Inlägg24 nov 2014, 09:34

Du kan ändra kommandona om du vill, absolut. Men tänk då på att mycket noga redovisa detta så att den som rättar inte missar att ändringar har skett.
Brain - "Are you pondering what I'm pondering?"
Pinky - "I think so, Brain, but there's still a bug stuck in here from last time."
Online
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

  • Inlägg: 10975
  • Blev medlem: 10 nov 2011, 09:52
  • Ort: Ronneby / Bankeryd

Re: Kmom10 - engelska ok?

Inlägg24 nov 2014, 18:15

Jag testade med åäö i exemplet python/example/curses/readstring.py och det fungerade bra med svenska tecken.

Så det borde inte vara något större bekymmer att få det att fungera?

Visa gärna exempel på om det inte funkar, så kan vi alltid uppdatera exempelprogrammen för att få det att fungera, eller vad som nu behövs.
...
..:
.... /mos

grni14

html-kodare

  • Inlägg: 19
  • Blev medlem: 31 aug 2014, 20:04

Re: Kmom10 - engelska ok?

Inlägg24 nov 2014, 23:04

Ok, nu vet jag varför det inte funkar för mig, det är jag som krånglat till det. Jag öppnade för animationer, tex att texten på skärmen skrivs ut bokstav för bokstav och då vill jag inte att input ska bara blockerande, eller att man ska behöva vänta tills animationen är klar, vilket i sin tur innebär att input-inläsning måste ske tecken för tecken (tror jag) så jag har använt getch() och då funkar inte åäö.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster