CGI-skript encoding problem IE

• Författare
  • Meddelande

Gunnar

css-hackare

CGI-skript encoding problem IE

Inlägg06 sep 2014, 20:32

Hej, jag har encoding-problem (1) jag inte kan lösa.

Jag kan köra mina me.py och me.cgi och det funkar och ser bra ut (åäö=ok). )(Alltså med $ python3 me.cgi).

Jag kan publicera mina me.py och me.cgi och det blir grönt.

Om jag gör $ file * på me-katalogen så står det "Python script, UTF-8 Unicode text executable, with very long lines" för mina me.py och me.cgi.

Men om jag tittar på min me.cgi-fil i IE så blir åäö kinesiska tecken (typ). Prova och se om det funkar i din webbläsare:
http://www.student.bth.se/~guos14/dbwebb-kurser/python/me/me.cgi

Övriga problem:
(2) I Google Chrome kan jag inte se ovanstående sida eller någon sida alls som har tilde i URLen. Så jag måste använda IE. Det är likadant på min Chromebook.
(3) I jEdit har jag ställt in UTF-8 och Unix radbrytning, men jag hittar ingenstans hur man väljer "Ej BOM". Så jag är osäker på hur det blir. Jag fick med BOM först.
(4) I Notepad++ (som jag provade med eftersom jag upplevde att jag hade encoding-problem med jEdit) så har jag ställt in UTF-8 utan BOM och Unix radbrytning. Men det blir lik förbaskat ASCII-kodning om man öppnar en UTF-8 fil, och jag vet inte hur man byter till UTF-8 utan att skapa en ny fil och kopiera in utan formatering (fast det verkar ibland i alla fall blir fel kodning inuti filen även om filens egenskaper ser ok ut - mysko).
/ Gunnar
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: CGI-skript encoding problem IE

Inlägg08 sep 2014, 10:35

Jag öppnade din sida i IE11 på Win7. Det ser bra ut och ger inga encoding problem.

Gunnar skrev:(2) I Google Chrome kan jag inte se ovanstående sida eller någon sida alls som har tilde i URLen. Så jag måste använda IE. Det är likadant på min Chromebook.

Ser bra ut i min ChromeBook, Chrome, FF, etc. Dubbelkolla att du har "rätt" tilde, det kan vara klurigt att få fram tecknet ibland. Eller klicka på länken nedan, om sidan visas så fungerar det.

http://www.student.bth.se/~guos14/dbweb ... /me/me.cgi

Annars berätta vilken miljö du sitter i.

Gunnar skrev:(3) I jEdit har jag ställt in UTF-8 och Unix radbrytning, men jag hittar ingenstans hur man väljer "Ej BOM". Så jag är osäker på hur det blir. Jag fick med BOM först.

Här är en bild på hur man väljer UTF-8 NOBOM i jEdit:
http://dbwebb.se/kunskap/installera-en- ... jedit#utf8

Gunnar skrev:(4) I Notepad++ (som jag provade med eftersom jag upplevde att jag hade encoding-problem med jEdit) så har jag ställt in UTF-8 utan BOM och Unix radbrytning. Men det blir lik förbaskat ASCII-kodning om man öppnar en UTF-8 fil, och jag vet inte hur man byter till UTF-8 utan att skapa en ny fil och kopiera in utan formatering (fast det verkar ibland i alla fall blir fel kodning inuti filen även om filens egenskaper ser ok ut - mysko).

Hamnar man "fel" så kan man försöka byta encoding på en fil. Det kan gå. Annars får man helt enkelt skapa om filen.

Här beskrivs hur man byter encoding på en fil i jEdit, leta reda på motsvarande menyval i Notepad++ så funkar det likadant där.
http://dbwebb.se/kunskap/installera-en- ... -jedit#byt
...
..:
.... /mos

Gunnar

css-hackare

Inlägg08 sep 2014, 11:06

Tack!
(1) Nu funkar det i både Chrome och IE. Märkligt.
(2) Nu funkar det. Måste väl haft fel tilde då, jag visste inte att det fanns flera. Men jag kopierade ju från Cygwin. Märkligt.
(3) Då hade jag rätt från början. Konstigt att det iaf blev med BOM. Men jag måste väl ha kopierat från en existerande fil som hade BOM - jag kollade inte så noga innan - visste inte att det var så viktigt.
(4) Ja, provade det också, och det var kanske det som hjälpte till slut. I Notepad++ hittar jag inget motsvarande menyval som jEdits (Reload with...) - man kan bara sätta encoding på nya filer, vad jag förstår, eller (om man har Unix-format) välja format antingen UTF-8 (som är med BOM vad jag förstår) eller ANSI (eller två andra irrelevanta format). Endast om man väljer ANSI kan man klicka för "UTF-8 without BOM". Så har jag ställt in det.

Känner mig som en idiot som kommer in i en ny värld där alla andra tycker encoding är lika självklart som hur man borstar tänderna.
/ Gunnar
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg08 sep 2014, 11:14

Fint att det löste sig.

Så här ser det ut för mig när jag hittar encoding menyn i Notepad++.
notepad-convert-chaset.png
notepad-convert-chaset.png (35.11 KiB) Visad 3179 gånger
...
..:
.... /mos

Gunnar

css-hackare

Inlägg08 sep 2014, 23:09

Ja, det ser ju helt annorlunda ut! Fantastiskt mycket bättre. Så ska det se ut.

Jag har visst en gammal version, jag har v4.1.2. Håller på att ladda hem v6.6.9 nu.
(Hade inget Internet just då, så jag hittade en zip-fil på en USB-sticka. Kunde aldrig tro att det var så stor skillnad på en så pass mogen produkt.)
/ Gunnar