Kmom02 ikon fast i bodyn?

• Författare
  • Meddelande

theEmelie

html-guru

Kmom02 ikon fast i bodyn?

Inlägg16 nov 2018, 22:09

Jag vet inte om det är en jätte enkel grej jag missar. Men när jag försöker styla headern som Michael har gjort i https://www.youtube.com/watch?v=4GQdWe9SoqA&index=13&list=PLKtP9l5q3ce-HCkrXAcedUGv14A68Sv57 så vill inga utav mina objekt hamna utanför bodyn.

Jag har,
Kod: Markera allt
.inner-wrap-header {
    max-width: 100%;
}

.region-header-col-1,
.region-header-col-3{
    float: left;
    width: 20%;
}

.region-header-col-2{
    float: left;
    width: 60%;
}

och storleken är
html {
    background-color: pink;
    overflow-y: scroll;
}

main {
    min-height: 20em;
    overflow: auto;
    padding: 1em;
}

body {
    margin: 8px auto;
    padding: 8px;
    width: 700px;
    background-color: white;
    border-radius: 10px;
    font-family: calibri, "sans-serif";
}

Och detta blir resultatet https://www.dropbox.com/s/xunjbrul3ro2r0f/Sk%C3%A4rmklipp%202018-11-16%2021.07.16.png?dl=0, design ikonen och texten vill inte hamna utanför bodyn. Vad gör jag för fel? Om jag gör wrap-all width större så hamnar ikonen/texten under navbaren.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Kmom02 ikon fast i bodyn?

Inlägg16 nov 2018, 22:17

Länka gärna till din sida på studservern så kan man via devtools själv testa att ändra stylen.

Elementet body ligger utanför alla andra element, om du sätter en max-bredd på body-elementet så kommer alla andra element att vara lika breda, inte bredare, de hindrast av body-elementet.

När jag stylar headern så har bodyelementet inte en fast bredd, det spänner över 100%, då kan du få header-regionens divar att spänna över samma omfång. Se om det tar dig framåt.
...
..:
.... /mos

theEmelie

html-guru

Inlägg17 nov 2018, 15:47

Jag förstår vad du menar, men jag får verkligen inte till det...

Jag försöker lägga upp den på servern, men sen igår kväll när jag gör en publish så händer endast det här,

$ dbwebb publishpure redovisa
Uploading the directory '/home/Emelie/dbwebb-kurser/design/' to 'emau18@ssh.student.bth.se:dbwebb-kurser/design/' to validate and publish.
s

theEmelie

html-guru

Inlägg17 nov 2018, 18:50

Fick det att fungera. Hade med wrap-all att göra. Vet att du byta width från wrap-all och la det i inner-wrap, men jag trodde inte att det skulle göra en skillnad.

Kan däremot fortfarande inte ladda upp något på student servern. Antar att det inte är ett fel på min sida?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg19 nov 2018, 09:47

Japp, wrap-all är precis som body-elementet, det omsluter alla de andra elementen så att man kan använda det för att ge samtliga regioner en fast bredd, eller ge liknande style som omsluter samtliga regioner.

Wrap-all finns delvis i specialfall då man vill jobba med background-color på både html, body och wrap-all.

Om du inte kan publicera så är det något fel. Pröva "dbwebb publish me".
...
..:
.... /mos