Installera Bash för Windows 10

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Installera Bash för Windows 10

Inlägg30 maj 2017, 08:58

Det finns en artikel som visar hur du kommer igång med Bash i Windows 10 som en del av labbmiljön för dbwebb-kurserna.
Installera Bash i Windows 10

Ställ frågor eller kom med tips och trix rörande artikeln.

Det finns sedan tidigare en forumtråd som hanterar liknande information, "Windows 10 i VirtualBox och enabla bash i windows".
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

thulin

troubleshooter

Re: Installera Bash för Windows 10

Inlägg30 maj 2017, 14:14

Finns väl inget krav på Creators Update-uppdateringen? Bash for Windows 10 kom väl med originalutgåvan av win10?
/Thulin
Användarvisningsbild

Aurora

javascript-guru

Inlägg30 maj 2017, 14:29

Visa nya funktioner har lagts till, där bland att köra Windows applikationer via Bash. Även vissa uppdateringar kring hur bland annat node.js och Python fungerar

File change notification (INOTIFY) support is there for web, Node.js, Ruby, and Python devs who rely on this capability. This also supports file-change notifications for files in the Windows filesystem.

Improved Windows-Linux tool interop. Devs can now launch Windows apps and tools from within Bash and launch Linux binaries/commands/scripts from within Windows.
(Källa: zdnet)
"En ring att sämja dem, en ring att främja dem, en ring att djupt i mörkrets vida riken tämja dem"

"Stressa som fan, men inte jättemycket"

Regex? (ノ◕ヮ◕)ノ
Användarvisningsbild

thulin

troubleshooter

Inlägg30 maj 2017, 14:40

Absolut, så långt är jag med. Men att det krävs Creators Update-uppdateringen för att kunna köra Bash for windows 10 (som artikeln handlar om) är det jag anmärkte på.
/Thulin
Användarvisningsbild

skvist

*nix-hackare

Inlägg30 maj 2017, 14:48

thulin skrev:Finns väl inget krav på Creators Update-uppdateringen? Bash for Windows 10 kom väl med originalutgåvan av win10?

Bash följde med i Anniversary update (runt augusti förra sommaren), för att komma åt den tidigare så var det Insider Program som gällde.
Användarvisningsbild

thulin

troubleshooter

Inlägg30 maj 2017, 14:51

skvist skrev:
Bash följde med i Anniversary update (runt augusti förra sommaren)

Så var det nog, ja!
/Thulin
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg30 maj 2017, 18:10

Anledningen till valet av Creators Update som "lägsta nivån" var att det innehöll vissa features som kändes som en lägsta nivå för att kunna köra smidigt med Bash för kurserna. Men Bash funkade även tidigare, Anniversary Update var första gången jag testade det.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

thulin

troubleshooter

Inlägg30 maj 2017, 21:31

Tack för klargörandet!
/Thulin
Användarvisningsbild

Aurora

javascript-guru

Inlägg01 jun 2017, 12:00

Jag själv sitter och använder WSL för utveckling på min stationära (främst Python och Node.js) och har hittat lite problem med vissa kommandon.

I Unix finns kommandot "open" som öppnar din valda filhanterare (Explorer för Windows, Finder för MacOS). Detta kommandot fungerar inte som det ska göra i WSL och jag valde att lösa det genom att skapa följande funktion i min .bashrc:
Kod: Markera allt
open() {
   if [[ $@ == "." ]]; then
      command /mnt/c/Windows/System32/cmd.exe /C start .
   else
      command /mnt/c/Windows/explorer.exe
   fi
}

Detta löser problemet genom att öppna explorer.exe genom köra kommandot "start ." i CMD istället. Står du dock i en path som Windows inte gillar, t.ex. din /home/ så får du felmeddelande och Utforskaren öppnas vanligt istället. Väljer du att bara köra "open" så öppnar du helt enkelt explorer.exe helt vanligt.

Tydligen inte supermånga (av de jag pratat med) som använder detta verktyg men tycker det är smidigare när man ska flytta filer och kolla bilder etc.

Nästa lösning är för man ska kunna använda "atom ." då det verkar vara buggat (ska bli fixat enligt mos).

Samma idé här då du kan använda "atom ." i CMD.
atom() {
   if [[ $@ == "." ]]; then
      command /mnt/c/Windows/System32/cmd.exe /C atom .
   else
      command /mnt/c/Windows/System32/cmd.exe /C atom
   fi
}

PS: Glöm inte att source:a .bashrc!

Kommer under sommaren labba vidare med diverse utvecklingsverktyg tillsammans med Windows och WSL, därbland försöka få hela dbwebb labbmiljön att fungera.
"En ring att sämja dem, en ring att främja dem, en ring att djupt i mörkrets vida riken tämja dem"

Regex? (ノ◕ヮ◕)ノ
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg16 aug 2017, 11:49

Jag provar Windows på svenska och hittade inte "Turn Windows features on or off". På svenska kan man istället söka på ordet "funktioner" för att "Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner" och där slå på "Windows-undersystem för för Linux (beta)".
Användarvisningsbild

Aurora

javascript-guru

Inlägg23 aug 2017, 12:51

Verkar vara några personer under hösten nu som tänker köra WSL som deras miljö vilket jag personligen tycker är väldigt kul.

Några till saker som jag valt att lägga till på min stationära är bland annat lite 'aliases' som underlättar när man ska flytta runt sig. Normalt sätt när man startar så hamnar man i sin hemmapp (för mig: "/home/aurora") när man startar Bash for Windows. För att kunna ta sig till sina hårddiskar är det ett par hopp vilket blir väldigt tröttsamt i längden (från /home/aurora -> /home -> / ->/mnt/c).

Till att börja med ska vi hitta till vår .bashrc där vi vill skriva in våra kort-kommandon (jag vet i förväg att den ligger i startmappen (/home/aurora):

ls -la

visar mig följande:

aurora@DESKTOP-TQLG86O:~$ ls -la
total 20
drwxr-xr-x 0 aurora aurora  512 Aug 20 21:28 .
drwxr-xr-x 0 root   root    512 Apr 11  2014 ..
-rw------- 1 aurora aurora 3513 Aug 23 12:22 .bash_history
-rw-r--r-- 1 aurora aurora  220 Mar 24 17:01 .bash_logout
-rw-r--r-- 1 aurora aurora 4214 May 22 12:55 .bashrc
-rw-rw-rw- 1 aurora aurora  321 Aug 18 00:48 .dbwebb.config
-rw-r--r-- 1 aurora aurora  675 Mar 24 17:01 .profile
drwxrwxrwx 0 aurora aurora  512 Mar 26 18:54 .pylint.d
-rw------- 1 aurora aurora  106 Aug 20 21:28 .python_history
drwx------ 0 aurora aurora  512 Aug 18 00:48 .ssh
aurora@DESKTOP-TQLG86O:~$

Vi vill då ta och ändra lite i .bashrc (om den finns, annars skapa den) genom att köra följande kommando (om ni kör Linux/OSX kan detta behöva köras med sudo för att ni ska få spara filen!):

nano .bashrc

varav vi längst ner vill lägga in ett alias som skickas oss direkt till vår "skolmapp". För att lösa detta på ett smidigt sätt använder vi oss av en total-sökväg vilket ger oss en sökväg från vår "root-folder" (aka /). Så för mig att navigera till min dbwebb mapp blir det då sökvägen:

cd /mnt/e/dbwebb-kurser/

cd - Byter mapp till det som följer.
mnt - Läggs alla diskar som finns i din dator
e - Jag valde att ha min på min HDD som är min E: disk
dbwebb-kurser - Jag har min dbwebb-kurser mapp direkt på min E-hårddisk, annars så får man navigera vidare t.ex. /mnt/e/skolgrejor/dbwebb-kurser/.

För att skapa själva alias:et så ska vi då i vår .bashrc i slutet lägga till alias, som i mitt fall då blir:

alias school='cd /mnt/e/dbwebb-kurser/'

Och efter detta så sparar vi genom att dra Ctrl+X -> Y -> Enter och tillslut, som alltid när man mekar med .bashrc:

Glöm inte att source:a .bashrc!
source .bashrc

Ni kan nu navigera till eran skolmapp genom att bara skriva "school" i terminalen.

Lite mer information om alias går att hitta här och lite mer information om .bashrc finns här.

Om det är några frågor är det bara svara här eller slänga iväg ett meddelande på IRC/Gitter.

Regex? (ノ◕ヮ◕)ノ
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg25 okt 2017, 11:37

Det ryktas från Morris och Zeldah att sättet att installera Bash i Windows har uppdaterats i senaste utgåvan av Windows 10.
11:30 <@zeldah> mos windows bash installation https://msdn.microsoft.com/en-us/comman ... tall_guide

Man installerar numer från Windows Store och man kan välja bland flera Linux distros.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg11 dec 2017, 10:44

Det känns som vi ska satsa på Bash för Windows till hösten, som det primära valet och låta Cygwin vara backup-valet.

Om du sitter på Cygwin så kanske Bash för Windows kan vara en julaktivitet och leka runt med.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

annettekusma

sql-guru

Inlägg22 jan 2018, 00:35

Provar man med gamla metoden på nyare version så får man meddelande om att installera från store, men länken man får fungerar inte, så man tror att nätet inte funkar och gör något annat en stund, och söker man efter upprepade försök själv efter windows subsystem linux så får man fram nåt spel bara =) När man slutligen hittar ubuntu så tror man inte att man fortfarande följer artikelns instruktioner (det var ju ett skal vi ville ha, inte en distro...).

Så... Uppdatera gärna direkt i artikeln med att man får kolla sin build inte bara ang. den fyrsiffriga versionen utan även denna femsiffriga samtidigt:

This section is for Windows build 16215 or later. Follow these steps to check your build. For earlier versions of Windows 10, follow these instructions using lxrun.

Ins:arna för tidigare versioner verkar vara som det står i artikeln.

Det skulle liksom spara lite tid om det framgick från början =D
Användarvisningsbild

annettekusma

sql-guru

Inlägg22 jan 2018, 00:41

Jo förresten! Jag misslyckades alltså på min nya dator först med bash, varpå jag försökte med cygwin igen, vilket också mystiskt misslyckades: cygwin meddelade att det var klart och jag fick en genväg i startmenyn, men windows hittade aldrig målet och jag kunde inte avinstallera cygwin heller då programmet inte fanns med i listan över programm som man kan avinstallera. Kanske har rutinerna kring cygwin också påverkats (eller är det bara att de inte lirar ihop med de inställningar för bash som man gjort?).
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg05 feb 2018, 11:07

Cygwin och Bash bör inte krocka och rutinerna för Cygwin har inte ändrats.

Däremot är det uppdaterade rutiner för hur Bash installeras. Jag gissar att vi kör på Bash från och med hösten och i samband med det får vi se över instruktionerna hur man installerar Bash på Windows.
...
..:
.... /mos