Problem att öppna hello.py i atom via debian

• Författare
  • Meddelande

vectortracey

webbsurfare

Problem att öppna hello.py i atom via debian

Inlägg26 aug 2019, 15:18

Har installerat alla miljöer och kopierat över hello.py till me/kmom01/hello och ska försöka öppna den enligt videon i https://dbwebb.se/kunskap/kom-igang-med ... -python-v2

Men när jag väljer atom . så får jag denna error Bild

Tack på förhand!

Mvh
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Problem att öppna hello.py i atom via debian

Inlägg26 aug 2019, 16:32

Ja, egentligen funkar det inte att starta atom i WSL på det viset, det går dock bra i Cygwin.

Enklast är att lägga alla sina filer i Windows-användarens hemmakatalog och öppna Atom som en vanlig Windows-applikation och sedan, i Atom, öppna den katalog man vill jobba i.

Man kan också göra så att man kan öppna Atom mot kataloger och filer via Windows Explorer (filväljaren) genom att högerklicka, se här hur man konfigurerar det:
https://dbwebb.se/kunskap/installera-te ... tforskaren

Om du vill djupdyka i problemet så finns en forumtråd här hur jag valde att lösa ditt problem, lite pill som är klar överkurs men kul att pilla med.
viewtopic.php?f=55&t=8194
...
..:
.... /mos

vectortracey

webbsurfare

Inlägg26 aug 2019, 17:50

jag provade din länk och nu startar Atom via debian, dock får jag inte upp root från dbwebb-kurser som på videon med cygwin.
Är det enklaste är att kopiera dbwebb-kurser i debian till min hemkatalog i windows och därifrån arbeta med en valfri texteditor?

Om så, hur gör jag det? jag provade cp -r/dbwebb-kurser /hemkatalog/dbwebb-kurser men det blir "cannot create directory: no such file or directory.

en till fråga, jag använder även pycharm för python och visual studio code till html/css(smygstartat), är det bättre att använda en editor eller kan man dela upp det beroende på vad man arbetar med?

Tack på förhand
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg26 aug 2019, 18:17

vectortracey skrev:jag provade din länk och nu startar Atom via debian, dock får jag inte upp root från dbwebb-kurser som på videon med cygwin.
Är det enklaste är att kopiera dbwebb-kurser i debian till min hemkatalog i windows och därifrån arbeta med en valfri texteditor?

Om så, hur gör jag det? jag provade cp -r/dbwebb-kurser /hemkatalog/dbwebb-kurser men det blir "cannot create directory: no such file or directory.

Det starka tipset är att alltid lägga katalogen dbwebb-kurser/ under din Windows hemmakatalog. Du kan göra en symbolisk länk dit med kommandot ln -s.

Det är bra att inte ha dessa filer inuti WSL-installationen (eller inuti Cygwin-installationen). Enklare att ta backup om filerna ligger i din Windows hemmakatalog.

Dessutom är det enklare att öppna dem i Atom (eller VScode eller motsvarande texteditor) när filerna ligger i Windows filsystem.

cp -r är inte optimalt, det ändrar vissa filrättigheter (osäker på om det är ett problem i sammanhanget). Snabbast är kanske att börja om och lägga filerna/katalogen på "rätt" plats.

Jag har ingen Windowsdator/WSL framför mig nu men kommandona är ungefär så här:
Kod: Markera allt
cd
ln -s /mnt/c/minhemkatalogiwindows winhome
rsync -av dbwebb-kurser/ winhome/dbwebb-kurser/
cd winhome/dbwebb-kurser

vectortracey skrev:en till fråga, jag använder även pycharm för python och visual studio code till html/css(smygstartat), är det bättre att använda en editor eller kan man dela upp det beroende på vad man arbetar med?

Välj själv. Personligen kör jag Atom till allt, men code (Visual Code) är på stark frammarsch och pycharm verkar också trevlig för Python. Lek runt och testa olika alternativ, det skadar inte.
...
..:
.... /mos

vectortracey

webbsurfare

Inlägg26 aug 2019, 18:39

cd
ln -s /mnt/c/minhemkatalogiwindows winhome
rsync -av dbwebb-kurser/ winhome/dbwebb-kurser/
cd winhome/dbwebb-kurser

löste det för mig! :) fick över allt material till min windows katalog istället så nu kan jag börja jobba med kursmomenten.

När vi endå är inne på samma tråd, kan jag använde samma metod för att kopiera tillbaka filerna efter jag gjort klart kmom för att sedan ladda upp till studentservern?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg26 aug 2019, 18:52

vectortracey skrev:När vi endå är inne på samma tråd, kan jag använde samma metod för att kopiera tillbaka filerna efter jag gjort klart kmom för att sedan ladda upp till studentservern?

Jag är nog inte 100 på vad du menar.

Nu ligger alla dina filer under dbwebb-kurser/ i din windows hemmakatalog, där jobbar du med dem. Det är ditt original så se till att ta backup på dem.

När du är klar med respektive kmom så kommer du göra "dbwebb publish" som laddar upp saker till studentservern, som en kopia.

De filerna som är i din windows hemmakatalog är ditt orginal, så tappa inte bort dem så blir allt bra.

Du kan öppna WSL, cd winhome/dbwebb-kurser, gå in i kursen du jobbar i och sen göra "dbwebb publish". Det finns ingen anledning att kopiera tillbaka dem till hemmakatalogen i WSL.
...
..:
.... /mos

vectortracey

webbsurfare

Inlägg26 aug 2019, 18:58

mos skrev:
vectortracey skrev:När vi endå är inne på samma tråd, kan jag använde samma metod för att kopiera tillbaka filerna efter jag gjort klart kmom för att sedan ladda upp till studentservern?

Jag är nog inte 100 på vad du menar.

Nu ligger alla dina filer under dbwebb-kurser/ i din windows hemmakatalog, där jobbar du med dem. Det är ditt original så se till att ta backup på dem.

När du är klar med respektive kmom så kommer du göra "dbwebb publish" som laddar upp saker till studentservern, som en kopia.

De filerna som är i din windows hemmakatalog är ditt orginal, så tappa inte bort dem så blir allt bra.

Du kan öppna WSL, cd winhome/dbwebb-kurser, gå in i kursen du jobbar i och sen göra "dbwebb publish". Det finns ingen anledning att kopiera tillbaka dem till hemmakatalogen i WSL.

Jaha jag kan ladda upp dem direkt från windows miljön, trodde de var tvungna att gå tillbaka till linux miljön och därifrån synkroniseras upp till skolan.

Men då är jag med, tack så mycket för alla svar :)