Examination

• Författare
  • Meddelande

anjj16

webbsurfare

Examination

Inlägg11 jan 2019, 22:42

Uppgift 1.

Funktionen startar med att läsa in filen "repetition.txt".
Det den gör senare är att dela upp filen på new lines (\n) med hjälp av funktionen split(), så i det här
fallet ser det ut såhär: text.split(\n).

Sen loopar funktionen igenom listan som skapades, varje sträng kontrolleras. Ifall strängen innehåller
bokstäver (.isalpha()) så läggs den i en temporär sträng plus ett mellanslag.

Men om strängen är en siffra (.isdigit()) så läggs den temporära strängen
(den som håller alla ord ända tills en siffra hittas) i en annan sträng.

Skilnaden mellan de två är en slice som görs i tilldelningen ([:-1]). Den gör detta för att få bort det
senaste mellanslaget, för där ska senare en punkt alternativt ett kommatecken sättas.
Den nya strängen läggs in (.append()) i en ny lista som heter stringList, strängen får också ett kommatecken och mellanslag tilldelat i slutet.

Det som händer näst är att en räknare håller koll på var strängen ligger placerad i stringList. Den tar fram strängen och gångar innehållet med
siffran som hittades i förra listan. Allt blir en stor sträng där varje "mening" sepereras med ett kommatecken. Det läggs i en annan temporär-variabel
Sen så bara skriver den ut innehållet och med en slice som tar bort de två sista teckenen ([:-2]) läggs en punkt på plats.

Resultatet av det hela är att den skriver ut meningar x antal gånger, avslutandes med punkt. Sen kör den samma process igen tills den inte hittar fler siffror

Jag hade väldigt svårt för den här examinationen. Men det var inte kodmässigt som var det svåra, tycker jag. Det svåra var problemlösning. Möjligt att jag inte
såg problemet från ett annat perspektiv för jag skrev relativ mycket kod. Så det kanske skulle funka och om inte det funkade, raderade hela lösningen och försökte
se det på ett annat håll. Jag hann bara med uppgift ett vilket jag tycker är rätt trist, tanke på att jag är rätt säker på att jag hade klarat av flera.
Jag satt jättelänge med idén om att förkotta listan som skapades när man splittade listan på (\n). Så efter den hittat siffra och skrivit allt så många gånger
skulle den slice:a listan och sen starta om men den slicade listan tills tom. Så på ett sett fungera rekursivt. Detta misslyckades jag dock med efter flera om och men.
Jag är väldigt stolt av över att jag inte gav upp och tillslut löste det men fortfarande en aning frusterande.
Jag vill säga att examinationen var bra men det känns sådär tanke på att jag hade "otur" med mitt problemlösande och "testade fel saker".

Jag tycker att kursen har varit suverän. Gillade den starkt. Varit jättebra föreläsningar, jag kan inte komma på något som jag skulle vilja ändra.
Kan säga dock att det med att lärarna ger varandra problem att lösa inför klassen samt ge problem som har nära koppling till kursmomentet för oss
att lösa under föreläsningarna har också varit ett toppen sätt att lära. 10/10 kommer lätt rekomendera kursen till någon som vill lära sig python3.

http://www.student.bth.se/~anjj16/dbweb ... python/me/