dbwebb init-me

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

knasenn

sql-guru

dbwebb init-me

Inlägg29 okt 2018, 12:40

Hej,

Jag försökte köra kommandot "" för att se att allt funkar som det ska inför morgondagen.
jag fick dock en massa felmeddelanden. Är det något att bry sig om?

Kod: Markera allt

$ dbwebb init-me
Creating and initiating the directory structure in 'me/' (will not overwrite existing files).
me/kmom01/hello
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom01/hello’: Permission denied
me/kmom01/plane
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom01/plane’: Permission denied
me/kmom01/lab1
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom01/lab1’: Permission denied
me/kmom02/lab2
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom02/lab2’: Permission denied
me/kmom02/marvin1
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom02/marvin1’: Permission denied
me/kmom02/flow
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom02/flow’: Permission denied
me/kmom03/lab3
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom03/lab3’: Permission denied
me/kmom03/marvin2
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom03/marvin2’: Permission denied
me/kmom03/functions
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom03/functions’: Permission denied
me/kmom04/lab4
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom04/lab4’: Permission denied
me/kmom04/marvin3
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom04/marvin3’: Permission denied
me/kmom04/modules
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom04/modules’: Permission denied
me/kmom04/file
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom04/file’: Permission denied
me/kmom05/lab5
me/kmom05/list
me/kmom05/file
me/kmom05/marvin4
me/kmom06/lab6
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom06/lab6’: Permission denied
me/kmom06/analyzer
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom06/analyzer’: Permission denied
me/kmom06/warehouse
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom06/warehouse’: Permission denied
me/kmom10/prep
me/kmom10/try1
me/kmom10/try2
me/kmom10/try3
me/redovisa
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/redovisa’: Permission denied
FAILED to init the directory 'me/'

Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: dbwebb init-me

Inlägg29 okt 2018, 12:55

Kanske har du mixat att köra som admin och icke admin vilket gör att du har olika ägare till filerna och då får rättighetsproblem.

Det ser lite så ut.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

knasenn

sql-guru

Inlägg29 okt 2018, 13:35

mos skrev:Kanske har du mixat att köra som admin och icke admin vilket gör att du har olika ägare till filerna och då får rättighetsproblem.

Det ser lite så ut.

Okej. Menar du mitt loggin till windows eller för själva cygwin?
Är det nått jag måste fixa innan morgondagen?
Användarvisningsbild

Zeldah

dbwebb

Inlägg29 okt 2018, 14:36

Jag tror han menar att du har startat cygwin som administratör. Antingen förut eller nu när du har jobbat med dbwebb.
Användarvisningsbild

knasenn

sql-guru

Inlägg29 okt 2018, 16:20

Zeldah skrev:Jag tror han menar att du har startat cygwin som administratör. Antingen förut eller nu när du har jobbat med dbwebb.

okej, går det starta i administrator läge när man kör högerklick(bash promptsd) på ngt sätt? För startar jag Cygwin så startar den på C: och mina skol-filer ligger på min D: disk.
Behöver jag fixa ngt innan jag körigång imorrn? Vore skönt att det lirade imorrn så man slapp lägga massa kraft på det innan man kan köra igång :D
Senast redigerad av knasenn 29 okt 2018, 17:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild

knasenn

sql-guru

Inlägg29 okt 2018, 16:24

Zeldah skrev:Jag tror han menar att du har startat cygwin som administratör. Antingen förut eller nu när du har jobbat med dbwebb.

Jag gick in i properties(egenskaper) och ändrade att cygwin alltid ska köras som administrator. Får dock samma felmeddelande.
Kod: Markera allt
$ dbwebb init-me
Creating and initiating the directory structure in 'me/' (will not overwrite existing files).
me/kmom01/hello
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom01/hello’: Permission denied
me/kmom01/plane
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom01/plane’: Permission denied
me/kmom01/lab1
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom01/lab1’: Permission denied
me/kmom02/lab2
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom02/lab2’: Permission denied
me/kmom02/marvin1
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom02/marvin1’: Permission denied
me/kmom02/flow
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom02/flow’: Permission denied
me/kmom03/lab3
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom03/lab3’: Permission denied
me/kmom03/marvin2
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom03/marvin2’: Permission denied
me/kmom03/functions
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom03/functions’: Permission denied
me/kmom04/lab4
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom04/lab4’: Permission denied
me/kmom04/marvin3
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom04/marvin3’: Permission denied
me/kmom04/modules
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom04/modules’: Permission denied
me/kmom04/file
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom04/file’: Permission denied
me/kmom05/lab5
me/kmom05/list
me/kmom05/file
me/kmom05/marvin4
me/kmom06/lab6
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom06/lab6’: Permission denied
me/kmom06/analyzer
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom06/analyzer’: Permission denied
me/kmom06/warehouse
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/kmom06/warehouse’: Permission denied
me/kmom10/prep
me/kmom10/try1
me/kmom10/try2
me/kmom10/try3
me/redovisa
install: cannot change permissions of ‘/cygdrive/d/01SKOLA/python/me/redovisa’: Permission denied
FAILED to init the directory 'me/'.

Nå tips eller tankar över vad jag kan göra?
*edit: Jag har ju kört prep och det verkar ju funka så det kanske bör lira imorrn då?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg29 okt 2018, 18:59

Funkar din prep så håller vi tummarna för att den riktiga funkar imorgon.

Man kan laga ditt rättighetsproblem men då behöver man ha lite mer koll på vad som hänt. Man kan lösa det genom att skapa ett nytt repo och kopiera filerna mellan det befintliga och det nya eller starta cygwin som admin och försöka redigera rättigheterna.

Får du problem med tentan imorgon så kan du alltid klona ett nytt repo och jobba i det specifikt för tentan och lösa rättigheterna efter det.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

knasenn

sql-guru

Inlägg29 okt 2018, 23:48

mos skrev:Funkar din prep så håller vi tummarna för att den riktiga funkar imorgon.

Man kan laga ditt rättighetsproblem men då behöver man ha lite mer koll på vad som hänt. Man kan lösa det genom att skapa ett nytt repo och kopiera filerna mellan det befintliga och det nya eller starta cygwin som admin och försöka redigera rättigheterna.

Får du problem med tentan imorgon så kan du alltid klona ett nytt repo och jobba i det specifikt för tentan och lösa rättigheterna efter det.

ok, jag håller tummarna och hoppas på dde bästa. mvh