Marvin4

• Författare
  • Meddelande

HampusLa

på gång

Marvin4

Inlägg09 okt 2018, 20:14

Hej! Har varit borta med jobbet i några dagar nu och det har uppstått ett problem för mig med Marvin...

När jag lämnade in kmom04 och Marvin3 så funkade Marvin hur bra som helst. Men nu när jag ska göra Marvin4 så får jag massa problem. Börjar med att jag får ett felmedelande om att jag inte lagt in: #!/usr/bin/env python3
# -*- coding: utf-8 -*-

Lägger in det i alla filer som behöver ha det och testar igen. Marvin går igång men när jag ska trycka in Menyval(x) så händer det inget. Testar köra in q för att stänga och då kommer detta upp när jag trycker enter:
Traceback (most recent call last):
File "main.py", line 128, in <module>
menu()
File "main.py", line 67, in menu
choice = input("--> ")
File "<string>", line 0

^
SyntaxError: unexpected EOF while parsing

Har försökt att googla mig till svaren och letat i koden så att jag inte har missat någon parenters eller något mellanslag för mycket som det kan ha varit innan när jag fått felmedelande...

Någon som vet vad som kan vara fel?
Användarvisningsbild

Zeldah

dbwebb

Re: Marvin4

Inlägg10 okt 2018, 07:23

Du råkare inte ha python2 installerat på din dator också så du kör programmet med det?
Brukar du starta python med kommandot python3 eller python? Om du använder python testa skriv python --version för att se att det är python 3. något.

HampusLa

på gång

Inlägg10 okt 2018, 19:35

Första gången jag håller på med programering så har inget sånt installerat innan. Får ut att det är Python 2.7.10
Användarvisningsbild

efo

dbwebb

Inlägg10 okt 2018, 20:22

Se till att köra alla filer med python3. Är ganska stor skillnad på Python3 och Python2.