Skillnad på valideringsresultat gällande Pylint?

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

Carl Prados

html-kodare

Skillnad på valideringsresultat gällande Pylint?

Inlägg21 sep 2018, 22:59

Hej igen,

Är ordentligt på hugget, men det är mycket att fundera över speciellt nu i början. Nu gäller det en märklig sak gällande validering där den pylintversion som jag har installerat på Atom verkar fungera bra. Men när jag sedan validerar via pylint på "dbwebb validate kmom[xx]", så får jag plötsligt både varningar och några fel? Båda är ju pylint så vilken har rätt respektive fel? Obegripligt. Självklart rättar jag mig efter dbwebbs version i första hand, men det hade varit tidsbesparande att kunna validera direkt i kodeditorn.

/Carl
Användarvisningsbild

lrc

troubleshooter

Re: Skillnad på valideringsresultat gällande Pylint?

Inlägg21 sep 2018, 23:06

Pylints beteende kan ändras genom en konfigurationsfil där man bl.a. bestämmer vilka varningar och fel den skall reagera på eller släppa igenom. Du bör ha en sådan fil (.pylintrc) i ditt kursrepo som definierar dbwebbs inställningar, så se om du kan få installationen i Atom att läsa in den också.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg22 sep 2018, 14:20

När du startar din Atom så "skall" du starta den via terminalen från rooten i kursrepot. På det viset så läser Atom automatiskt den pylintrc-konfigfil som gäller för just det kursrepot (gitrepot).

Lite förutsatt av hur du valt att konfigurera din Atom, men normalt funkar det bra.

Se det som att varje repo (kursrepo/gitrepo) har sin egen definition av regler som skall gälla.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

Carl Prados

html-kodare

Inlägg23 sep 2018, 13:59

Hej,

Hittade .pylintrc filen ganska snabbt i kursrepot. I Atom via Files/Settings/Packages/linter-pylint/Settings, så finns en ruta längre ned där man kan fylla i sökvägen till sin rc-fil (se bilaga). Jag har angett sökvägen till mappen där jag har .pylintrc filen, men det visar inget när jag t ex startar upp answer.py eller marvin.py. När jag validerar i Cygwin däremot via "dbwebb validate kmom02", så är resultatet två varningar på respektive fil? Bidra gärna med tips gällande sökvägen i settings.

När jag startar en fil i Atom via Cygwin genom "atom ." så startar visserligen filen i Atom, men Pylint registrerar varken fel eller varningar. Endast via "dbwebb validate kmom02" som jag erhåller varningar.

/Carl
Bilagor
Pylint.jpg
Pylint.jpg (9 KiB) Visad 1001 gånger
Användarvisningsbild

Carl Prados

html-kodare

Inlägg25 sep 2018, 09:16

Hej,

Ok, lyckades till slut fixa detta tack vare ett inlägg av daniel.m i "Python FAQ". Ifall fler har samma problem så är lösningen att avmarkera inställningen "Exclude VCS Ignored Paths" i Atom/Settings/Core. Tydligen så exkluderas dbwebbs .pylintrc fil genom ovanstående inställning.

Tack Daniel.

/Carl