kursen oopython och CGI med Apache, Python lokalt

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

kursen oopython och CGI med Apache, Python lokalt

Inlägg15 jan 2018, 23:15

Vore tacksamt om det gick att skriva bra instruktioner för CGI för windows och Xampp då jag har fått för mig att majoriteten kör med det

Normalt brukar CGI lokalt vara överkurs. Det är inte direkt svårt att få in, men kan vara pilligt då det är flera saker man behöver beakta då man felsöker. Apaches configfil är heller inte den lättaste att felsöka i.

Så, för att undvika problem, kör med Pythons egna server för lokal utveckling. Det är den enkla vägen. Se till att det fungerar som cgi när du publicerar på studentservern.

Om man vill köra på windows behöver man ändra sin shebang i skriptet. Jag vill minnas att det inte finns ett bra sätt att lösa det på båda systemen (windows + studentservern). Jag gjorde ett par exempelprogram till windows förra året, för att testa hur det fungerar. De ligger kvar i kursrepot som cgi på windows och som appw.cgi.

Inför denna kursrundan uppdaterade vi artikeln om CGI- och Flask-skript för att förbättra felhanteringen. Gissar att stycket om att enabla CGI på Apache lokalt på Linux inte fanns förra året (https://dbwebb.se/coachen/flask-som-cgi-script#apache). Kanske borde vi ta bort den delen och fokusera dokumentet på att publicera så det fungerar på studentservern.

Som du säger, om vi hade haft det som krav att alla behövde en lokal installation av Apache och CGI så hade vi skrivit en bättre guide för den delen. Men tills det är gjort så försök jobba med Python lokalt, publicera och kör cig via studentservern och när modet faller på så pröva att få CGI lokalt att fungera, ge det några försök, en bra övning för den som är tålmodig och/eller har tur.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: kursen oopython och CGI med Apache, Python lokalt

Inlägg15 jan 2018, 23:30

mos skrev:Om man vill köra på windows behöver man ändra sin shebang i skriptet. Jag vill minnas att det inte finns ett bra sätt att lösa det på båda systemen (windows + studentservern). Jag gjorde ett par exempelprogram till windows förra året, för att testa hur det fungerar. De ligger kvar i kursrepot som cgi på windows och som appw.cgi.

Kom på att det var ju en fullgod lösning på problemet. Man dubblerade "fronten" i form av app.cgi och appw.cgi så valde man det ena för sin lokala installation (Windows) och den andra för sin publicerade variant på studentservern.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: kursen oopython och CGI med Apache, Python lokalt

Inlägg15 jan 2018, 23:50

Ser att jag skrev ned vad jag gjorde förra året då jag testade XAMPP, Windows, CGI med Python.

Det såg inte så svårt ut. Men, flera saker som skall samverka.
...
..:
.... /mos