Python på webben

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

efo

dbwebb

Python på webben

Inlägg05 okt 2016, 11:51

Fråga från Christoffer:
Något som jag inte riktigt har kopplat än är vart python kan användas vid just webutveckling och hur språket passar in jämte HTML PHP osv. Jag antar
att det är något som kommer framöver när man har lärt sig grunderna..? Jag hoppas att det är något som vi kan ta upp mer i kursen om det inte redan finns inplanerat.
Användarvisningsbild

starmarket

troubleshooter

Re: Python på webben

Inlägg05 okt 2016, 14:41

Jag själv använder Python för scrape av en site där jag behöver plocka en del statistik. Siten erbjuder visserligen ett API. Men jag är inte nöjd med det då statistiken som kan plockas med hjälp av API'et endast är begränsad. Däremot finns all statistik tillgänglig på siten, och därför anser jag att det är bättre att scrape'a sidan i detta fallet, vilket är lätt att göra med Python :)
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg05 okt 2016, 17:48

I kmom06 finns en del varianter på hur man kan använda Python för att prata med webbtjänster. I nästa Python-kurs oopython så kommer vi att använda Python lite mer som PHP, i sammanhanget av att bygga webbsidor med Python-ramverket Flask. Då blir det delvis mycket Python-webblikt.

Men sedan fyller också kurserna i Python en annan funktion, att lära oss skriva "vanlig hederlig programmering" och inte "bara" webbprogrammering. Så det blir lite som ett ytterligare be att stå på i form av traditionell programmering.

För egen del har jag märkt att jag hela tiden utvecklas som programmerare när jag lär mig fler sätt att skriva koden på, det kan vara ett annat programspråk eller en annan programmeringsparagdigm. Där fyller Python en roll, om man ser på helheten i programmet Webbprogrammering.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

ceruza

git-maestro

Inlägg06 okt 2016, 07:48

Mitt favoritspråk för backend-webprogrammering är python! Det passar väldigt bra för det! Det är väldigt lätt att skriva webbtjänster i exempelvis flask.

Generellt kan man säga att alla turing-kompletta språk kan åstakomma samma saker. Du kan använda vilket språk du vill för webbutveckling, men de populära har oftast mer stöd för det out-of-the box.