gedit i linux

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

Hambergaren

troubleshooter

gedit i linux

Inlägg17 jan 2015, 15:31

Jag håller på att testa lite olika textredigerare i min linux dist och funderar lite på hur bra gedit är. Jag har testa att använda den nu i första delmomentet i python kursen och det fanns en instickmodul för python som jag installerade. Sen kan man välja vad man ska programmera. väldigt enkel redigerare och jag tycker den påminner om notepad++ litegrann, som jag annars använder i windows.
Vad tycker ni om gedit?

Jag har testat bracket också och den verkar rätt bra. Sen har jag Jedit med men gillar inte den riktigt. :)
Hälsningar

Mikael Hamberg
Användarvisningsbild

Vesihiisi

*nix-hackare

Re: gedit i linux

Inlägg17 jan 2015, 16:03

Har du testat Sublime Text? Den är visserligen proprietär så det kan kännas konstigt att köra den på Linux men i övrigt liknar det gedit. Fast med flera funktioner redan inbyggda och en massa plugins, så den går t.ex. att integrera med github.

Sen tycker jag Atom verkar intressant, rent visuellt verkar den påminna lite om Sublime Text, men åtminstone på min dator är den väldigt trög och resurskrävande så jag har inte kikat på den närmare…
Användarvisningsbild

Hambergaren

troubleshooter

Inlägg17 jan 2015, 16:16

Tack för tipsen, både sublime och Atom ser intressanta ut :) Jag får kolla in dem lite extra och kolla.
Sublime har jag kollat på förut men aldrig testat.
Hälsningar

Mikael Hamberg
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg19 jan 2015, 09:30

Kör Sublime sedan några år tillbaka men har börjat använda Atom istället. Har planer på att byta ut jEdit (som den "rekommenderade editorn" för kurserna) och Atom är det spåret jag hoppas på.

Än så länge har jag bara kört Atom på Mac och det funkar bra. Har inte kommit igång med Atom på Linux eller Windows ännu.

Apropå inget så läste jag på lite om skillnanden mellan Atom och Bracket.
https://discuss.atom.io/t/what-distingu ... ets-io/511
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

tode15

sql-kodare

Inlägg20 jan 2015, 01:50

Kan rekommendera PyCharm om du vill ha en IDE för Python och inte bara en generell texteditor, den har mer eller mindre allt man kan tänka sig behöva. Utmärkt stöd för Git också. Finns i gratis Apache-licencierad Community Edition.

Annars kan du ju kolla på Light Table. Länge sen jag testade det, men det såg ut som ett intressant projekt.
Användarvisningsbild

maulinglawns

html-guru

Inlägg21 jan 2015, 22:21

Jag har absolut inget emot Gedit, men ända sedan Philip Newborough tipsade om Geany har jag använt det programmet som min föredragna, eh, ”GUI-editor”. Annars knackar jag gärna i Vim.

Men, det är bara fånigt med ”editor wars”. Prova dig fram och använd det som passar dig bäst!
Användarvisningsbild

Hambergaren

troubleshooter

Inlägg22 jan 2015, 01:44

Nu har jag testat lite olika och jag har fastnat för Atom, så får bli den ett tag :)
Men de flesta editorerna är väldigt lika varandra. :)
Hälsningar

Mikael Hamberg
Användarvisningsbild

maulinglawns

html-guru

Inlägg22 jan 2015, 22:37

Hambergaren skrev:Men de flesta editorerna är väldigt lika varandra. :)

Jo. Bortsett då från Vim vs Emacs. ;)
Bild