jEdit Unix linefeed

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

Ädelhjort

webbsurfare

jEdit Unix linefeed

Inlägg10 jan 2015, 06:47

Hej,
Känner mig sedan tidigare bekväm med jEdit 5.2 pre 1, men det tog ett tag för mig nu när ett flertal inställningar skulle ändras med hjälp av http://dbwebb.se/kunskap/installera-en-texteditor-jedit
att hitta rätt.

Under hjälpavsnittet "Ställ in jEdit för Unix linefeed" visar skärmdumpen att inställningarna med rubriken"Default line separator" (understruken med orange penna på skärmdumpen) ligger under Utilities -> Global Options-> General, fast under mina inställningar hittade jag istället "Default line separator" tillsammans med inställningarna med rubriken "Ställ in jEdit för UTF-8" där inställningarna för teckenkodning: UTF8 NO-BOM förklaras. Hjälpavsnittet om teckenkodning + default line seperator inställningen ligger under Utilities -> Global Options-> Encoding.

Hjälpavsnittet med rubriken "Ställ in jEdit för Unix linefeed" visar också en extra inställning i min editor som inte finns på skärmdumpen med samma rubrik och har benämningen "restore split configuration". Jag skulle vilja veta om den rutan ska vara markerad eller nej?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: jEdit Unix linefeed

Inlägg12 jan 2015, 08:44

De enda delarna som behövs ändras är de som anges. Resten kan du låta vara som de är.

Om du hittar en ny inställning som inte finns i bilderna så kan du alltså låta den vara som den är.
...
..:
.... /mos

JesusF

html-kodare

Inlägg27 jan 2015, 19:47

Hej,

Jag har installerat både Cygwin och jEdit. Om jag har förstått det rätt så ska dessa program kunna "tala" med varandra eller ha tillgång till samma förvaringsställe av jEdit filer så att dessa kan hämtas in i Cygwin. Jag ska lägga in text på redovisning.cgi och redovisning.py men vill inte använda nano utan istället jEdit då jag har mycket text. Vill alltså uppdatera redovisning.cgi och redovisning.py via en fil med text. Hittar inget om detta i instruktionerna. Jag har skapat båda filerna i under min del av kurskatalogen. Jag arbetar i Windows 7 professional.
Användarvisningsbild

Sylvanas

dbwebb

Inlägg28 jan 2015, 09:38

Dina filer sparas i C:\cygwin64\home\dinAnvändare\dbwebb-kurser\python\me om det är i C du har installerat cygwin vilket är standard. När du ska editera dina filer i nano så kan du alltså gå till dessa kataloger genom Din dator, och sedan öppna dem i jEdit eller helt enkelt välja att öppna fil i jEdit och leta upp denna katalog och filerna i den. Då jobbar du alltså mot samma filer som du ser i python-katalog i cygwin.
Brain - "Are you pondering what I'm pondering?"
Pinky - "I think so, Brain, but there's still a bug stuck in here from last time."
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg28 jan 2015, 12:55

Jag visar hur man gör i video här, ett sätt att editera filerna i en texteditor när de "ligger" i cygwin.

Drygt 2minuter in i videon, direktlänk.
https://www.youtube.com/watch?v=e5pQTUF ... 7Isw#t=137

Hela videon:
...
..:
.... /mos

JesusF

html-kodare

Inlägg30 jan 2015, 03:38

Tack båda. Det hjälpte mycket.