Sida 1 av 1

Kmom10 - engelska ok?

InläggPostat: 21 nov 2014, 21:56
av grni14
Är det ok att ändra kommandona till engelska?
Dvs
l [object], look at [object]
k [object], kick [object]
o [object], open [object]
etc

Jag får problem med 'ö'ppna i curses, dessutom känns det konstigt att blanda svenska och engelska i koden.

Re: Kmom10 - engelska ok?

InläggPostat: 21 nov 2014, 22:06
av also14
En gissning är att problemet beror på att du använder UTF-8 (och "ö" består då av två bytes). Det löser sig säkert om du använder Latin-1 i stället (där alla tecken är 1 byte).

(Jag kan inte Python men jag har haft liknande problem i C med curses.)

Re: Kmom10 - engelska ok?

InläggPostat: 24 nov 2014, 09:34
av Sylvanas
Du kan ändra kommandona om du vill, absolut. Men tänk då på att mycket noga redovisa detta så att den som rättar inte missar att ändringar har skett.

Re: Kmom10 - engelska ok?

InläggPostat: 24 nov 2014, 18:15
av mos
Jag testade med åäö i exemplet python/example/curses/readstring.py och det fungerade bra med svenska tecken.

Så det borde inte vara något större bekymmer att få det att fungera?

Visa gärna exempel på om det inte funkar, så kan vi alltid uppdatera exempelprogrammen för att få det att fungera, eller vad som nu behövs.

Re: Kmom10 - engelska ok?

InläggPostat: 24 nov 2014, 23:04
av grni14
Ok, nu vet jag varför det inte funkar för mig, det är jag som krånglat till det. Jag öppnade för animationer, tex att texten på skärmen skrivs ut bokstav för bokstav och då vill jag inte att input ska bara blockerande, eller att man ska behöva vänta tills animationen är klar, vilket i sin tur innebär att input-inläsning måste ske tecken för tecken (tror jag) så jag har använt getch() och då funkar inte åäö.