hjälp med curses

• Författare
  • Meddelande

toje14

css-hackare

hjälp med curses

Inlägg16 okt 2014, 16:48

Finns det någon mer information om modulen curses, eller några tips eller förklaringar hur man ska tänka?

Jag känner mig helt överväldigad av det och förstår inte alls hur jag ska använda det för att börja lösa game1. Har läst igenom dokumentationen men jag lyckas inte lista ut hur jag ens kommer igång och vad som händer i programmet.

Tacksam för tips eller förklaringar! :)
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: hjälp med curses

Inlägg17 okt 2014, 13:07

TIll att börja med så kör vi exempelprogrammet.

Modulen curses hjälper oss att rita ut saker på hela terminal-skärmen. Terminalen har en viss storlek som mäts i hur många tecken som får plats i kolumnen samt hur många rader som finns. Detta översätts till x och y.

Programmet är inte jättestort. Studera dess källkod.
https://github.com/mosbth/python/blob/m ... /border.py

Programmet består av en första del som initierar "skärmen" och ritar ut en ram runt den.
Kod: Markera allt
    # Clear the screen of any output
    scr.clear()

# Get screen dimensions
    y1, x1 = scr.getmaxyx()
    y1 -= 1
    x1 -= 1

y0, x0 = 0, 0

# Get center position
    yc, xc = (y1-y0)//2, (x1-x0)//2

# Draw a border
    scr.border()

# Move cursor to center
    scr.move(yc, xc)

# Refresh to draw out
    scr.refresh()

# Main loop
    x = xc
    y = yc
    ch = 'o'

Den andra delen är en loop som snurrar ett varv varje gång du trycker ned en tangent. Resultatet blir att ett tecken ritas ut på skärmen på nuvarande position av markören.
    while True:
        key = scr.getkey()
        if key == 'q':
            break
        elif key == 'KEY_UP':
            y -= 1
        elif key == 'KEY_DOWN':
            y += 1
        elif key == 'KEY_LEFT':
            x -= 1
        elif key == 'KEY_RIGHT':
            x += 1
        else:
            ch = key

# Draw out the char at cursor positino
        scr.addstr(ch)

# Move cursor to new position
        scr.move(y, x)

# Redraw all items on the screen
        scr.refresh()

Modulen curses kan vi läsa om i manualen:
https://docs.python.org/3/howto/curses.html
https://docs.python.org/3/library/curses.html

Hjälper det dig att komma igång och förstå vad som händer?
...
..:
.... /mos

toje14

css-hackare

Inlägg17 okt 2014, 16:11

Både ja och nej, mest nej :)

Jag förstår mer hur programmet är uppbyggt och jag har hittat förklaringar på alla funktioner som används och vad de gör. Vad jag inte förstår är hur jag ska använda detta för att bearbeta den befintliga koden för att lösa uppgifterna.

Jag har försökt hitta något värde på ramens koordinater som jag kan jämföra med pekarens koordinater men jag förstår inte riktigt vad eller hur jag gör. Och jag vet inte riktigt vad jag skulle göra om jag lyckades göra den jämförelsen.

Med risk för att låta överdrivet dramatisk så känner jag mig helt hopplös inför den här modulen :oops:
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg17 okt 2014, 16:58

Hopplöshet är en bra start.

Första uppgiften som du skall lösa är:
Uppdatera koden så att den kontrollerar att man inte flyttar utanför ramen.

Flytta markören till höger tills programmet krashar. Du skall fixa så att markören inte krashar programmet genom att lägga till en if-sats som kollar var markören står och endast flytta om det inte är risk för krash.

Nu är koden:
        scr.move(y, x)

Ändra till:
        if x < maxX:
            scr.move(y, x)

Variabeln maxX är min påhittade variabel. Men dess motsvarighet finns i koden. Kan du hitta variabeln som innehåller max-värdet på x?

När du löst det, kan du då lösa samma sak för samtliga riktningar (upp, ned, vänster)? Så man kan flytta runt markören till kanterna utan att programmet krashar?

Små steg och ett litet, litet steg i taget. Se hur långt du kommer med detta.
...
..:
.... /mos

toje14

css-hackare

Inlägg20 okt 2014, 13:18

Ok jag tror alltså att maxvärdet för x finns i x1 eftersom när skärmens dimensioner hämtas stoppas de in i y1 och x1?

Om jag använder x1 så krashar det inte när jag kommer till högra kanten, det börjar om på ny rad bara.

Men om jag försöker lägga till för andra hållet också, med >, eller för y så går det inte styra varåt jag ska flytta markören och krashar överallt helt plötsligt. Vad är det jag missar?

Jag uppskattar hjälpen men jag förstår fortfarande ingenting :?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg20 okt 2014, 13:23

Visa din kod som du jobbar med. Hur skriver du? och var stoppar du in koden?
...
..:
.... /mos

toje14

css-hackare

Inlägg20 okt 2014, 13:32

Ja det är väl här lite som mitt problem ligger, jag försöker stoppa in koden där själva scr.move-delen finns sen tidigare. Men jag förstår inte hur den delen fungerar alls. Här är från main-loopen:

while True:
        key = scr.getkey()
        if key == 'q':
            break

elif key == 'KEY_UP':
            y -= 1
        elif key == 'KEY_DOWN':
            y += 1
        elif key == 'KEY_LEFT':
            x -= 1
        elif key == 'KEY_RIGHT':
            x += 1
        else:
            ch = key

# Draw out the char at cursor positino
        scr.addstr(ch)

if x < x1:
            scr.move(y, x)
        elif x > x1:
            scr.move(y, x)

observera gärna att allt jag försökt med i just denna uppgiften varit 95% chansningar :)
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg20 okt 2014, 13:56

Om jag säger att:
        elif key == 'KEY_RIGHT':
            x += 1

skulle kunna bli:
        elif key == 'KEY_RIGHT' and x < x1:
            x += 1

Hur låter det?

Nuvarande position är x, y.

Du har klurat ut vilken max-position som finns både i x- och y-led.

Uppdatera bara x, y om det är tillåtet.
...
..:
.... /mos

toje14

css-hackare

Inlägg21 okt 2014, 16:22

Tack för förklaringen jag har lyckats lösa första uppgiften!

Men i uppgift 2 känner mig lika förvirrad igen dessvärre. Vad är det egentligen jag ska göra och varför? Hur påverkar det att spara in spelplanen i en 2d-array? Vad är det som ska hända?
Hur ska jag vet om jag har påverkat programmet något (känns som en dum fråga men jag förstår faktiskt inte :)), kommer det att synas på något sätt i själva programmet?

Jag tycker att det är svårt att relatera de här uppgifterna till något vi har fått göra förut. Jag förstår inte hur funktionerna för curses fungerar och hur de påverkar varandra eller vad som händer i själva programmet.

grni14

html-kodare

Inlägg21 okt 2014, 23:04

Meningen är att spara ner spelplanen till en fil, dvs det du ser på skärmen ska sparas ner till en fil när du trycker på "s". När du sedan trycker på "o" så kan den sparade spelplanen läsas in och visas på skärmen. Som en quick save och quick load-funktion om du spelat fps-spel, dvs du kan återgå till ett tidigare state.
Spelplanen är 2-dimensionell med ett y-led och ett x-led. Då är det passande att representera detta i en 2-dimensionell array. Varje gång programmet skriver till terminalen på positon (y, x) ska du alltså spara undan det du skrev på position (y, x) i arrayen. När man trycker på "s" ska alltså denna array sedan skrivas till en fil. Vid "o" ska du läsa från filen och återskapa arrayen, gå igenom den och position för position skriva det som finns i arrayen till skärmen.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg22 okt 2014, 09:16

En två dimensionell array, en matris, skapar man med listor. Här är ett exempel som visar hur jag gör det.

...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg22 okt 2014, 09:22

Här är ett exempelprogram som visar hur man använder en matris i python.

Gör bin/dbwebb update om du inte har exempelprogrammet i ditt kursrepo.

Koden ser du även här:
https://github.com/mosbth/python/blob/m ... -matrix.py
...
..:
.... /mos

toje14

css-hackare

Inlägg07 nov 2014, 15:41

Hej igen, jag är nu tillbaka efter en ganska omfattande tentaperiod och smärtsamt medveten om att jag ligger efter här. Jag har återigen problem med att förstå den här uppgiften men jag har med hjälp av diverse forumtrådar, google och de videos jag fått lyckats spara in spelplanen till en textfil. Men känner mig ändå hopplöst förlorad och dum när det kommer till att arbeta med modulen curses.

Problemet uppstår då när jag ska försöka öppna från textfilen. Jag vet inte riktigt vad jag försöker göra, jag tänker mig att jag ska läsa in filen i en ny lista och skriva ut alla koordinater på skärmen. Men det enda jag lyckas göra är att rensa skärmen från alla tecken. Jag vet då inte var jag har gjort mest fel, där jag sparar in spelplanen eller där jag försöker öppna den.

Det jag har gjort ser ut såhär:
    matrix = [[' ']*(x1-1) for y in range(y1-1)]    #create matrix of spaces for
                                                    #game board minus border
    while True:
        key = scr.getkey()
        if key == 'q':
            break

elif key == 's':
            fwrite = open('border.txt', 'w')               
            for y in range (y1-1):                          #for every line on board
                line = list(scr.instr(y+1, 1, x1-1))  #create a coordinate
                matrix[y][:] = line                   #build matrix with x for each y

for x in range (x1-1):
                    fwrite.write(chr(matrix[y][x]))     #write matrix to file as characters
                    fwrite.write('\n')

scr.move(yc, xc)
                    #scr.addstr(ch)
                    scr.refresh()

fwrite.close()
            continue

elif key == 'o':
            scr.clear()
            scr.border()
            #board=[' ']*(x1-1) for y in range(y1-1)]
            with open('border.txt') as fopen:
                matrix = [line.strip() for line in fopen]

for y in range (len(matrix[y])):
                for x in range (x1-1):
                    scr.addstr(matrix[y][x])
                    scr.refresh()

nibv

css-hackare

Inlägg07 nov 2014, 21:41

hej, finns en massa olika sätt att lösa det. Har inte studerat din kod i detalj hur du tänkt att lösa det.

Men tänk att du läser in de sparade koordinaterna i en array från din fil. Därefter så går du igenom din lista, position för position, och använder scr.move funktionen för att komma till rätt position och därefter skriver tecknet för den position med scr.addstr, arr[y-position][x-position] = ch -> ger scr.move(y-position, x-position) och scr.addstr(ch).

Det finns även stöd för att skriva både vertikala och horisontella linjer is curses, har jag sett, men då blir tänket annorlunda så klart, om det är det du är ute efter.

Lycka till!

quaglamorf

php-programmerare

Inlägg08 nov 2014, 21:10

Samma här, helt fast på att skriva ut textfilen på skärmen.
Jag har fixat att lägga in det som finns på skärmen i en textfil, men tittar man på den och försöker få något hum om hur man ska gå vidare så tar det stopp. Jag har svårt att förstå hur man "vänder" den här textfilen, då den bara är en harang av massa skumma tecken utan uppdelningar, till att printa den på skärmen.

Om den hade vart uppdelad i en lista eller om det var kanske bara text som vi har stött på tidigare då kanske jag kunde fixat det. Problemet med detta är att array är inget jag stött på tidigare och jag har svårt att greppa vad som menas med tvådimensionell array. Känns spontant att det var ett stort hopp upp till curses från vår Marvin programmering.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/53028645/border.txt

toje14

css-hackare

Inlägg09 nov 2014, 11:30

2d array är ju en lista av listor om jag har förstått det rätt. Alltså för varje element i listan finns en ny lista. Med spelplanen som exempel betyder detta att om vi anropar ett y i listan hittar vi en ny lista med x. Det blir som ett koordinatsystem. Varje rad är y eller 2darr[y][ ]. Så om vi tittar på första raden 2darr[0][ ] kommer vi åt alla tecken vi ritat ut på första raden. alltså är 2darr[0][5] det sjätte tecknet på första raden (eftersom det börjar på 0) och 2darr[3][1] är rad tre, tecken två.

Hoppas det hjälper dig något. För jag har svårt att se hur jag ska använda alla curses-funktioner och vad som händer när jag försöker använda dem. Jag vet inte ens hur jag ska förklara vad det är jag inte förstår längre.

quaglamorf

php-programmerare

Inlägg09 nov 2014, 21:49

Jag tror att tack vare din förklaring så har jag fattat lite mer. Lista av listor, bra förklaring.
Jag förstår att varje rad blir en lista och att varje del i den blir koordinaten x.
Spontant skulle jag vilja använt mig av readline(), men det kanske inte funkar?

Då finns det två andra saker jag skulle vilja fylla i, i det här vakuumet av kunskap :) för att kanske kunna komma vidare.

Jag hade förväntat mig att utfilen skulle vara uppdelad i typ.. [oooo, oooo, oooo] <--- rad 1 men det är bara en massa tecken helt random känns det som. Why?
Sedan så vill jag få lite klarhet i det där koordinatsystemet. Origo är alltså i översta vänstra hörnet, ska jag räkna med att ett steg åt höger (x-led) då är ett positivt steg längst X axeln?
Samma sak med Y-koordinaten, är ett steg nedåt ett steg i positiv riktning eller negativ?

- en fråga är en bra start-
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg10 nov 2014, 10:53

quaglamorf skrev:Sedan så vill jag få lite klarhet i det där koordinatsystemet. Origo är alltså i översta vänstra hörnet, ska jag räkna med att ett steg åt höger (x-led) då är ett positivt steg längst X axeln?
Samma sak med Y-koordinaten, är ett steg nedåt ett steg i positiv riktning eller negativ?

Position x=0, y=0 längst upp i vänsta hörnet.
Position x=1, y=2 ett steg till höger och två steg ned.

Är man osäker så skriver man ihop ett litet testprogram och testar hur det fungerar. Det är alltid ett bra sätt att komma fram.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg10 nov 2014, 10:55

quaglamorf skrev:Jag hade förväntat mig att utfilen skulle vara uppdelad i typ.. [oooo, oooo, oooo] <--- rad 1 men det är bara en massa tecken helt random känns det som. Why?

Hur sparar du filen (vad skriver du till den)?
Hur ser filen ut?

Jag kan tänka mig flera lösningar på detta och filerna kan se olika ut.
...
..:
.... /mos

quaglamorf

php-programmerare

Inlägg10 nov 2014, 14:52

Om jag har förstått rätt så lägger den med hjälp av for loopen alla chr i textfilen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/53028645/border.txt[/quote]

Som jag skrev tidigare så kändes det spontant som om jag skulle behandla den här uppgiften som en "textfil" som vi har gjort tidigare. Jag tänker mig att lägga in det som finns på skärmen till textfilen via write kommandot efter lite loopar och givetvis begränsningar av skärmens storlek.
Sedan göra som tidigare att läsa in dem till en lista och sedan skriva ut dem.
Det var spontant min tanke när jag först läste uppgiften.
Dock så verkar det inte riktigt så.
Känner att jag verkligen skulle vilja förstå det här.

fwrite = open('border.txt', 'w')
for y in range(y1-1):
line = list(scr.instr(y+1, 1, x1-1))
gameArea[y][:] = line

for x in range(x1-1):
fwrite.write(chr(gameArea[y][x]))
fwrite.write('\n')
fwrite.close()

quaglamorf

php-programmerare

Inlägg11 nov 2014, 23:08

Ping, Mos.
Någon sorts hänvisning till vart jag ska titta på kommandon som man ska använda, någon feedback på hur jag ska tänka. Behöver lite hjälp med detta. Känner mig som ett :?:
Tack..

toje14

css-hackare

Inlägg12 nov 2014, 13:01

Jag är också intresserad av svar på detta då jag fortfarande känner mig ganska vilsen i uppgiften..
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg12 nov 2014, 13:58

pong.

När jag gjorde uppgiften hade jag en tanke om hur jag hade löst den. Först hade jag fixat att "spelet" funkade så man kunde flytta runt och sånt. Sen var det trixet med att spara spelplanen på fil.

Jag hade valt att göra en två-dimensionell array. En lista av listor. En lista som innehåller lika många rader som det finns på spelet och varje rad är lika lång som raderna på spelet.

Vad är en två-dimensionell array? Det finns ett kod-exempel på det. Det är ett luffarshack som visar hur man skapar, skriver till, och läser från, en två dimensionell array (lista av listor blir det i python).

Längre upp i tråden visar jag två exempel (två inlägg) på hur det fungerar. Det är grunden. Börja med att studera dem. Så återkommer jag snart med nästa steg.

Uppdatera era kursrepo så finns exempelprogrammet i example/matrix. Testa det, provkör och studera koden. Den går att återanvända för att lösa uppgiften.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg12 nov 2014, 14:57

Om ni nu tar och gör update på ert kursrepo så har ni en nyare variant av exemplet matrix/do-matrix.py. Nu sparar det till fil och läser från fil.

Kör exemplet, spara till fil. Studera filen.
Kör vidare exemplet. Ladda från filen.

Försök se hur det hänger ihop. Som ni kommer se så är det inte mycket rader kod.

Fråga om det är oklart hur det hänger ihop,

Finns de andra sätt att lösa uppgiften? Jajamensan. Men ta en sak i taget.
...
..:
.... /mos

quaglamorf

php-programmerare

Inlägg16 nov 2014, 21:20

Ok.
En liten fråga så jag kanske kan grundläggande förstå detta.
Utfilen som jag fixat, border.txt ser helt olika ut om man öppnar den med wordpad eller notepad.
I notepad ser man faktiskt "mönstret" som är ritat på skärmen men öppnar man samma fil i wordpad så blir det en ruggig mängd tomma rader och ett par bokstäver här och där.
Någon som vet varför?
Användarvisningsbild

Sylvanas

dbwebb

Inlägg17 nov 2014, 10:24

Notepad hanterar alla tecken som om de hade samma bredd. Wordpad gör det inte. I Wordpad så fortsätter inte heller raden på samma rad tills den tar slut utan om den kommer till kanten av dokumentet så bryter den raden, oavsett om där faktiskt ska finnas en radbrytning eller inte.
Öppna helt enkelt inte dina simpla textfiler i Wordpad, det blir inte alls samma sak.
Brain - "Are you pondering what I'm pondering?"
Pinky - "I think so, Brain, but there's still a bug stuck in here from last time."

quaglamorf

php-programmerare

Inlägg17 nov 2014, 13:22

Ok, tack!
Då vet jag det. :)

Uppföljningsfråga på något relaterat.
I den här loopen:

xmax = 10
for y in range(10):
    line= window.instr(y+1, 1, xmax)
....

Så undrar jag om jag har förstått instruktionen rätt.
Jag tänker mig att y+1 är ursprungspositionen där den ska börja läsa in och xmax är så långt som den ska läsa in och n är antalet bokstäver/symboler som den läser in.
Det jag undrar över är hur det funkar. Om vi nu har en sträng som är tex 10 symboler lång, skapar då .instr [0], [1], [2], [3]... osv eller hur gör den? Samt att det står att den tar bort alla attribut som den kan ha vad menas med det?

Jag kanske är tjatig men jag känner att jag skulle vilja förstå hur den genererar detta så att jag kan titta på textfilen som denna loop faktiskt genererar och därifrån faktiskt kan reversera förloppet.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg17 nov 2014, 14:03

Jag ser att du försöker en annan taktik än den som jag visade med matrisen.

Funktionen du använder är en inbyggd funktion i curses.
https://docs.python.org/3.4/library/curses.html

För att förstå hur den fungerar så bygger man enklast ett litet testprogram och prövar sig fram, om man inte lyckas läsa sig fram i manualen hur den fungerar.

Då kan man själv testa och verifiera att funktionen gör det jag vill. Man slipper gissa.

För egen del skrev jag ihop ett testprogram för att se hur funktionen fungerar, som en utökning till min border.py. Efter några försök blev det så här.

elif key == 's':                             
    a = scr.instr(0, 0)                       
    with open("s", "w") as file:             
        file.write(a.decode(encoding='UTF-8'))

Det lilla exemplet gav mig de ledtrådar jag behövde för att förstå hur funktionen fungerar. Funktionen läser tecken från skärmen, max en rad eller det antal tecken som man anger. Man får tillbaka en sträng av bytes som jag valde att konvertera till en sträng så jag kunde läsa tecknen.

Gissar att attribute refererar till
https://docs.python.org/3.4/library/cur ... #constants

samma typ av attribut som kan läggas till ett tecken när man skriver ut det till fönstret.
...
..:
.... /mos

quaglamorf

php-programmerare

Inlägg17 nov 2014, 21:49

Näe.. det känns som om jag har sprungit in i korridoren överkurs..
Dags att backa lite.
scr.clear()

K.I.S.S :D

quaglamorf

php-programmerare

Inlägg19 nov 2014, 22:10

Då så.
Då har jag spenderat ytterligare några dagar med att sitta och försöka och förstå varför inget fungerar som jag vill. Måste erkänna att jag börjar känna mig lite modfälld. Men NEJ, här ska det inte ges upp.

Jag behöver hur som helst lite hjälp med att förstå varför jag inte får ut ett JOTA till min textfil.
Om jag när jag skapar matrisen lägger in ett "-" och sedan sparar detta då funkar det klockrent, streck överallt, men när dessa är borta och jag har ritat något.. tomt dokument.
Jag förstår verkligen inte varför.
Här är min kod.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/53028645/border.py

Hjälp mig att förstå vad det är som händer..