Värt att tänka på vid skrivning av avtal för en kund

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

fraa18

css-hackare

Värt att tänka på vid skrivning av avtal för en kund

Inlägg31 jan 2019, 19:15

Hej,

jag och en kompis har byggt en webbapp för en kund och nu håller vi på med att skriva ett avtal med dem om rättigheter mm.

Eftersom det här med avtal är helt nytt för oss så tänkte jag höra om någon har lite mer erfarenhet i ämnet. Är det något man inte bör missa? Finns det vanliga fallgropar när det gäller avtal för webbutveckling?

Tips mottages tacksamt!

Allt väl,
Fredrik
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Värt att tänka på vid skrivning av avtal för en kund

Inlägg02 feb 2019, 16:48

Det är nor lurigt att ge tips när man inte vet helheten.

Själv hade jag googlat efter "mall konsultavtal" och sett vad jag fick fram.

Viktiga saker är betalningen, när sker den och hur mycket och vad bestämmer att kunden accepterat produkten så att betalningen skall ske.

När alla är överens och saker går bra så är det sällan bekymmer.

Bekymmer kommer när man bli oense.

Avtal kan ge skydd. Men fråga er, vad är det värsta som kan hända om allt går fel? Kan vi riskera det? Måste det hanteras i ett avtal? När man är oense tar saker tid och energi och ibland är det enklare att bara lämna, utan att försöka driva igenom någon som ingen vill.

Så, hantera prislappen och när den skall betalas.

Lös hanteringen av kravspec och vad som förväntas vara med.

Fundera på vem som äger vad och vem som har rätt att förvalta resultatet.

Fundera på vem som har ansvar för support och rättning och hur långt det ansvaret gäller.

Det var några tips.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

fraa18

css-hackare

Re: Värt att tänka på vid skrivning av avtal för en kund

Inlägg06 feb 2019, 13:47

Toppen, tack för input!

Tänker att avtal kan vara bra framförallt för att tydliggöra vad båda parter tycker är viktigt och vill komma överens om.

Min erfarenhet från andra branscher är att det är lätt att tro att man är överens bara för att stämningen är god men sen kanske det finns underförstådda saker kring betalning eller leverans mm som dyker upp vid ett senare skede. Och då är det lätt att ord står mot ord och att det inte finns något att hålla sig i. Har varit med om att man önskat att det skrivits ned i vart fall på mail.

Men håller också med om att det sällan är värt att driva något i domstol med tanke på den energi i form av tid och ork och i värsta fall pengar det kräver.