Att ta ut en examen på distans med hjälpa dbwebb-kurser?

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Att ta ut en examen på distans med hjälpa dbwebb-kurser?

Inlägg18 mar 2015, 09:29

Beslutet är här, ledningsenheten säger:
... Beslutet är därför att starta det tvååriga distansprogrammet Webbprogrammering 2016. Distansprogrammet bygger till viss del på de kurspaket vi under de senaste åren haft och där söktrycket varit och är mycket stort. Programmet kommer också att samordnas med befintligt kandidatprogram på campus och det kommer att finnas möjlighet för distansstudenterna att läsa tredje året på campus för att ta ut en kandidatexamen.

Mer jobb till dbwebb-teamet bakom kurserna, som synes. Trevligt.

Det känns bra att vi numer kommer kunna erbjuda en möjlighet till examen som bygger på dbwebb-kurserna.

Programmets (preliminära) uppbyggnad är följande:

Det första året:
Bild

Med första året känner jag mig nöjd. Fyra kurser kommer från kurspaketet webutv (mörbruna) och två kommer från webprog (ljusbruna).

Det är två nya kurser (gröna). En oopython, en fortsättningskurs på python-kursen där vi tar upp objektorientering samt modellering. Teknisk webbdesign blir en kurs jag länge funderat på, en kurs med fokus på att bygga snygga webbplatser som är enkla att styla.

Möjligen kommer jag justera ordningen så att htmlphp kommer som första kurs, det lutar åt det. Men vi får se.

Det andra året:
Bild

Det är fokus på att göra exjobbet ute hos företag. Det kommer att bli en viktig del i programmet.

De ljusbruna kurserna kommer från kurspaketet webprog.

Tre av de fyra gröna kurserna är föremål för diskussion. Vi är inte helt klara på om matte-kursen, datakom-kursen och test-kursen kommer att vara kvar i det slutliga förslaget. Här finns också öppningar för valfria kurser. Men det är så här det ser ut för tillfället.

Det tredje året (valbart på campus):
Bild

Vi vill erbjuda en möjlighet till kandidatexamen och det får bli genom ett tredje år på campus. Här väljer vi att fokusera på två saker, dels det akademiska och dels projekt. Det känns som ett mycket bra påbyggnadsår (om du frågar mig). Man läser det tredje året tillsammans med andra campus-studenter så det blir en bra möjlighet att skaffa ett kontaktnät.

Arbetet fortgår men beslutet är alltså taget - det blir ett distansprogram i Webbprogrammering som BTH startar till hösten 2016.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

masc15

javascript-guru

Inlägg18 mar 2015, 23:35

Åh, vad roligt att det blev go på detta - grattis! :) Känns lite extra bra för mig, som just påbörjat översta raden på år 1 (kurspaketet webutv) och absolut är intresserad av att gå hela utbildningen - sedan om det faktiskt blir av, är en annan sak.

Det gläder mig också att användbarhet finns med - det är sådant jag tycker att man borde trycka hårt på när det gäller den här typen av utbildningar. Det är uppenbarligen alldeles för många av dem som gör webbapplikationer och -gränssnitt som inte verkar ha fattat att det är människor som ska använda dem...

Vad gäller de gröna kurserna år 2 tycker jag att alla fyra låter både relevanta och intressanta, så jag hoppas att de blir kvar. De borde ge både breddning och fördjupning, som jag tror kommer till god nytta utanför skolan.

Scelus

php-programmerare

Inlägg02 apr 2015, 13:30

När jag kollar på upplägget så funderar jag på omdet inte vore smidigare om kurspaketen ligger sammlade det första året? På så sätt kan studenter som redan läst dessa hoppa på andra året direkt.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg02 apr 2015, 14:45

Scelus skrev:När jag kollar på upplägget så funderar jag på omdet inte vore smidigare om kurspaketen ligger sammlade det första året? På så sätt kan studenter som redan läst dessa hoppa på andra året direkt.

Det är en syn på det. Men de två sista kurserna i ena kurspaketet (webprog) passar mycket bättre på år två.

Om man har gått båda, eller ena kurspaketet, så blir det en "specialanpassning" för den studenten, gissar att det blir ett par såna nu i början. Vi får ta det jobbet. Men det blir bättre att strukturera programmet så att kurserna faller ut på mest lämpligt sätt - för programmets skull.
...
..:
.... /mos

halldin

javascriptare

Inlägg17 apr 2015, 21:52

Hade suttit fint om "Objektorienterad design och programmering i Python" dök upp även som en separat sökbar kurs.

Andreasn

javascriptare

Inlägg19 apr 2015, 00:01

Matematik :| behöver man det? :D
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg25 maj 2015, 11:17

Har uppdaterat upplägget för programmet Webbprogrammering från och med hösten 16. Programmet ges kombinerat på distans/campus.

Se en översikt av upplägget här:
http://dbwebb.se/wip/distans

Det är ett par saker som jag funderar på att ändra i tredje året. Bla funderar jag på att införa en kurs i webgl (istället för den valbara kursen) samt byta ut kursen i forskningsmetodik mot en (avancerad) webkurs. Men, vi får se.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg25 sep 2015, 16:44

Jag funderar fortfarande lite på tredje året men de två andra är "spikade".

Så här ser kursportföljerna ut när jag idag har lämnat in underlag för utbildningsplaner inför hösten 2016.

http://dbwebb.se/wip/distans

Jag har precis korrekturläst BTHs katalog där de båda programmen, 180hp campus samt 120hp distans + påbyggnad 60hp campus finns presenterade.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg12 nov 2015, 19:07

I längden kan jag tänka mig att jobba för att erbjuda även det tredje året på distans. Jag tror att vi kommer ha tillräckligt med kurser som kan erbjudas via distans samt att vi kan köra exjobbet (kandidat) på distans.

Jag ska vara lite lyhörd för om det är något som efterfrågas. Det är just nu ingen brådska att fixa det, första gången det skulle vara tillgängligt är isåfall HT18.
...
..:
.... /mos

Scelus

php-programmerare

Inlägg05 jun 2016, 16:17

Jag skulle iallafall kunna hoppa in och efterfråga det direkt :D Det vore roligt, speciellt för oss som bor långt bort och tycker att BTH är bäst på distans.