Att ta ut en examen på distans med hjälpa dbwebb-kurser?

• Författare
  • Meddelande

upnorth

troubleshooter

Re: Att ta ut en examen på distans med hjälpa dbwebb-kurser?

Inlägg26 jan 2014, 23:10

Väldigt intressant, min plan hittills har annars varit att ta en bachelor på distans vid LTU i systemvetenskap men jag trivs väldigt bra med studieupplägget i dbwebb och skulle gärna läsa vidare så.

Personligen gillar jag inriktning med spel (avancerad interaktivitet) för nöje, nytta eller båda. Har egna idéer på det området som jag hoppas förverkliga en dag.

Enda invändningen från min sida är fokus på php, jag vill gärna komplettera med minst ett men helst 2 andra språk. Ruby on Rails t.ex. då php är långt från standard bland dem häftigaste grejerna som lanseras idag.

lukasp

javascriptare

Inlägg27 jan 2014, 00:17

Mycket intressant tråd. Jag håller tummarna för dig mos!
Användarvisningsbild

katastrofsenap

html-kodare

Inlägg27 jan 2014, 10:44

Bra ide mos!!!

Kör på, låter jätte intressant :)
Användarvisningsbild

dun

php-programmerare

Inlägg27 jan 2014, 11:41

Jag har 50 hp ungefär kvar till min bachelor/kandidat och skulle gärna plugga distans efter jobbet.

Jag har ju dock läst de flesta av dbwebb's kurser och vill ha fler kurser inom webbutveckling. Jag saknar som andra skrivit en kurs i ruby on rails och eventuellt även python och eventuellt någon kurs i eventuella ramverk i php som kör composer, som laravel eller symfony. Jag har märkt i arbetslivet att de flesta företag kör någon ramverk med stöd för composer numera, antingen ruby on rails, symfony eller laravel.

Jag vill ju också ha fler kurser i mer djupgående node.js - även jag än så länge personligen inte är förjtust i det så vill jag lära mig det.

Vad jag har märkt också är att Andra högskolor inte har samma klass av kurser som dbwebb och att det kan bli svårt att hitta likgiltiga kurser i samma utstyrsel som dbwebb. Du, mos behöver alltså skrapa fram fler kurser.

Så, sammanfattning:
  • En kurs i Ruby on Rails på 7,5 hp eller 15hp är i stor behov just nu. Alla vill ha webbutvecklare i Rails.
  • En kurs i symfony eller laravel på 7,5 hp eller 15hp, som har en specifik touch i hur de hanterar modeller, migrations och seeds, lite som ruby on rails gör, men i PHP. De som börjar med det kommer bli kära i hur lite de behöver tänka på databaser.
  • En kurs i ren node.js på 7,5 hp eller 15hp men kanske de ramverk som finns ute?
  • En kurs i python och script språk på 7,5 hp eller 15hp? Jag kör de mesta script i Python nu istället för php för den har så mycket mer fördelar.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg27 jan 2014, 12:46

Du, mos behöver alltså skrapa fram fler kurser.

Check på det :D
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg31 jan 2014, 11:25

Uppsala ställer in sitt distansprogram och ger det bara på campus från och med hölsten 2014. De säger dock att de kommer att erbjuda kurserna som fristående distanskurser.

Det innebär att det är (bara?) Mittuniversitetet och Linné som har distansprogram i Webbutveckling/Webbprogrammering.

På måndag skickar jag in förslag om att starta distansutbildning Webbprogrammering om 120hp. Sen får vi se om det passar in i BTH's strategi.

Jag tror att mitt förslag hade kompletterat det nationella utbudet och erbjudit en mer teknisk och programmeringsinriktad utbildning. Det är iallafall tanken, vi får se hur det upplevs av studenter, om jag bara kommer förbi de som beslutar vid BTH...

Delar av mitt arbetsmaterial:
http://dbwebb.se/wip/distans
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

amab14

buggfixare

Inlägg17 apr 2014, 22:46

Tycker det ser helt fantastiskt ut! Är på min andra kurs i kurspaketet, men kanske den tionde som jag läser på distans. Jag tycker att ert upplägg fungerar så otroligt bra, dbwebb kan sina distansutbildningar helt enkelt. Vad man som distansstudent ofta upplever som problematiskt är ju just själva distansen; dvs. all kommunikation är asynkron. Men tack vare ett aktivt forum i vilket man vet att man alltid får svar, en aktuell webbplats och alla engagerade studenter och lärare så känner jag faktiskt ingen distans alls till dbwebb.

Jag tror helt klart det finns studentunderlag för att utöka utbudet, jag söker ständigt efter fördjupningskurser i webbprogrammering på distans och det bästa alternativet hittills är kurspaketet, erbjuder ni mer så tror jag ni kommer vara bland de första. Jag kommer i alla fall skriva upp mig på allt ni erbjuder! :)
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg19 apr 2014, 16:10

:)

Just nu pågår en BTH utredning om vilka program som skall finnas eller ej. Det verkar som distans Webbprogrammerig/Webbutveckling fortfarande är med i diskussionerna. Det skall vara en del möten fram till juni, sen vet jag lite mer.

Men, som ni ser så blev det två nya kurser till hösten, ett steg framåt mot ett framtida distansprogram kanhända...
...
..:
.... /mos

kahb14

css-hackare

Inlägg09 aug 2014, 11:51

Låter mycket intressant!
Som tidigare medlem skrivit så skulle jag också vilja se en fördjupningskurs i Node.js, MongoDB och client-side javascript frameworks (Angular.js / Ember.js / Backbone.js). Kanske en MEAN-stack kurs? (Köpte precis en bok om det: http://www.bokus.com/bok/9780321995780/ ... velopment/)

Sen så känns det också såklart viktigt att täcka upp Ruby + Ruby on Rails samt Python + Django. När jag letat på AMS så är det många arbetsgivare som efterfrågar RoR och Django kunskaper.
Användarvisningsbild

Hambergaren

troubleshooter

Inlägg12 aug 2014, 00:14

Tycker det vore en mycket bra ide om man kan ta ut en 2 årig högskoleexamen genom dbwebb! :)

Jag ska börja mina första kurser på dbwebb nu och har läst lite på sidan och det verkar riktigt bra och spännande att få komma igång! Och om man sedan kan ta en högskoleexamen på distans så tycker jag det vore riktigt bra.

//Hambergaren
Hälsningar

Mikael Hamberg

simonruden

html-guru

Inlägg12 aug 2014, 22:05

Låter ju helt perfekt, det här är precis vad jag letar efter! Jag har bara hittat Linnéuniversitetet hittills och vad jag har läst så verkar den väldigt svår att komma in på också.

Jag kikade lite på upplägget och tycker att det ser bra ut. Som vissa andra skriver så skulle jag även vilja se en del C+, C#, Java, ASP.NET osv.

Jag skulle absolut söka det här hur som helst! Grym idé :)
Användarvisningsbild

lala14

sql-guru

Inlägg13 aug 2014, 00:51

Låter som en riktigt bra idé!

Då skulle jag vilja ha med något från Microsoft's sida, t.ex:
- .NET Framework
- C#
- ASP.NET

Då blir man helt plötsligt riktigt eftertraktad på arbetsmarknaden. Eftersom man kan både open source delen som jag föredrar men även .NET Framework vilket större företag brukar köra med.

Andra ämnen att ta upp:
- SEO (Search Engine Optimization)
- Responsive Design
- jQuery Mobile

Fast ett måste är ju mobila hemsidor i sin helhet. Både via Responsive Design och jQuery Mobile. Sen något som är riktigt hett i dagsläget är ett kompilera en hemsida som en app, via t.ex. PhoneGap.
Om inte jag minns helt fel så var Facebook-appen för både iOS och Android byggd på detta vis innan. Sen valde Facebook att gå över till native (Objective-C och Java) för att få ut lite mer prestanda. Någon som kan styrka detta? Minns inte riktigt.

Allt detta är kanske för mycket för en kurs på 7,5hp så varför inte skapa en på 15hp som täcker:
- jQuery Mobile + AJAX
- Responsive Design
- PhoneGap
- Bootstrap ?

Vet inte om PhoneGap kan räknas som "webb" fast det speglar ju åt det hållet. Jag tror iaf det kan vara riktigt bra att ha med sig och att inom några år så kommer ganska många riktiga appar vara baserade på HTML5, CSS3 och JavaScript. Just för att utvecklare slipper programmera flera olika appar (i olika språk). Det blir mycket lättare att underhålla och uppdatera då.

Låt oss säga såhär: För att bygga en kopia av Facebook så krävs det Responsive Design och PhoneGap. Om man skalar ned sidan då dvs. :lol:

Feedback? :idea:
Knowledge is knowing that a tomato is a fruit, but Wisdom is knowing not to put it in a fruit salad
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg12 sep 2014, 10:49

Jag är medveten om att vi kanske skulle ha nåt från Microsofts sida, men jag passar på det tills vidare, det får ta lite ytterligare fundering.

Det nya kurspaketet "Webbutveckling och Programmering" innehåller en kurs som täcker delar av de mobila aspekterna. Det innebär att vi kommer ha tre kurser som hanterar olika aspekter av JavaScript och då bör vi kunna täcka en hel del vettig kunskap inom det området. Det känns rätt bra.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg12 sep 2014, 10:52

BTH har beslutat att tillsätta en grupp som utreder möjligheterna att starta ett (2-årigt) distansprogram i "Webbprogrammering" alternativt "Webbutveckling och programmering". Gruppens arbete skall delredovisas den 21 september.

Det finns en möjlighet att programmet startar HT16 om utredningen och de som bestämmer anser att det är en bra sak.

Samtliga kurser i de två kurspaketen kommer att ingå i programmet.

Det nya kurspaketet kan ses som ett led i arbetet att förbereda för sagda program.
...
..:
.... /mos

bluetxxth

sql-kodare

Inlägg21 sep 2014, 14:38

I would also be intereseted in this! It is an excellent idea!

/Gabriel
Användarvisningsbild

kitty

html-guru

Inlägg18 okt 2014, 01:48

Eftersom jag har viss förståelse för hur beslutsförfarandet på BTH går till så antar jag att chansen för att det skulle skulle komma i hamn redan inför HT15 är minimal, eller hur ser det ut mos?

Edit, jag såg nu din senaste post. så. nvm.
Användarvisningsbild

DavidH

html-kodare

Inlägg10 nov 2014, 01:56

Tycker detta låter som en fantastisk idè! Speciellt om möjligheten finns för att läsa alla kurser på kvartsfart. Vad jag ser ovan så ser det ju ut som det kan bli av 2016? :D

Får man välja så skulle jag gärna vilja ha en kurs mobil webbutveckling eller apputveckling om möjligheten finns.

Det här skulle öppna upp helt nya möjligheter för oss som jobbar heltid men ändå vill kunna ta en hel examen! Hur bra som helst.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg10 nov 2014, 11:00

Utredningen ska del-inlämnas den 21 november men utredningsgruppen är positiv. Så 2016 ser ut som första antagningen. Inget motsäger det ännu.

En mobil webbapp-kurs blir det, och fokus på mobil webb (inte bestämt i vilken kurs det hamnar). Jag försöker skilja dem åt som två olika varianter.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

joaj14

troubleshooter

Inlägg10 nov 2014, 11:38

Hej,

Hur påverkar det oss som går kursen nu? Kommer det då att erbjudas någon form av migrering för oss så att vi ska kunna ta ut en examen också?

Mvh,
Johan
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg10 nov 2014, 11:44

Vi får se hur det ser ut till slut med distansprogrammet. Men tanken är att man kan använda kurserna från kurspaketet (det befintliga och det nya som startar i vår) i examen. Det är egentligen en av grundtankarna med programmet, att kunna dra nytta av kurspaketets kurser in i en examen.

Så ja, jag kommer visa hur man kan göra - när det närmar sig. I slutet av våren -15 kanske, då borde det vara helt klart om man kör igång programmet och då är kurserna bestämda. Ska försöka så det blir klart innan april, så ni kan ta med det i beräkningen när ni söker andra kurser till hösten 15.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg08 dec 2014, 11:14

En arbetskopia av programmets upplägg finns här (går att kommentera), som det ser ut just nu.
http://goo.gl/5lNSZe

I förslaget ingick en mattekurs, men jag tog precis bort den.

Som ni kan se så är det de två kurspaketen (färgade) som är basen i programmet. De kommer byta namn när de finns i programmet, och troligen förkunskapskrav, men de kommer ändå att betraktas som "motsvarande" om någon vill tillgodoräkna sig kurspaketens kurser in i programmet.

Arbetet fortsätter under våren, om nu BTH bestämmer sig för att köra (positivt så här långt).
...
..:
.... /mos

Scelus

php-programmerare

Inlägg13 jan 2015, 13:56

Detta låter som en riktigt bra idé! Skulle uppskattas starkt om det gick att genomföra. Håller tummarna och följer denna tråd ivrigt.
Användarvisningsbild

Hambergaren

troubleshooter

Inlägg03 feb 2015, 02:11

De 2 valfria kurserna, måste det vara 2 kurser inom just webbprogrammering/webbutveckling? eller kan det vara inom något helt annat ämne? :)
Hälsningar

Mikael Hamberg
Användarvisningsbild

kjellb

javascriptare

Inlägg03 feb 2015, 10:41

Instämmer med Scelus, låter mycket intressant det här. Följer tråden också jag och håller tummarna för att det går att genomföra :)
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg03 feb 2015, 14:41

Hambergaren skrev:De 2 valfria kurserna, måste det vara 2 kurser inom just webbprogrammering/webbutveckling? eller kan det vara inom något helt annat ämne? :)

Förslagsvis inom annat ämne som inte överlappar databaser, html, css, javascript, php, python, inledande programmering.

Som jag skriver i ett annat forum:
* Valfri kurs, en eller kanske två (ekonomi, sociologi och andra ämnen fungerar som valfri kurs, vissa begränsningar kan komma att finnas)

Det innebär att de kurser man läser på andra lärosäten, och vill räkna in i en examen, bör vara icke-webb-kurser.

Jag kan bara ge preliminära svar så här långt.

Troligen kommer jag tillåta kursern inom .NET, C# och windows-tekniker som valbara kurser. Men det är fler än jag som skall säga sitt och ibland vet man inte vad andra anser...
...
..:
.... /mos

Limeliz

css-hackare

Inlägg03 feb 2015, 18:59

Spännande, följer!

byme15

webbsurfare

Inlägg04 feb 2015, 21:35

Det här låter ju super!

Tycker det finns så lite att välja när det gäller att ta ut examen på distans. Vilket är jättetråkigt när nästintill alla äger en dator och har bredband.
Detta möjliggör kompetenshöjning för de personer som vill plugga men inte har möjlighet att sluta/ ta tjänsteledigt.

Jag läste en termin på INGonline (högskoleingenjör distans) vilket var jättekul, tyvärr så hann jag inte med heltakt och när jag sedan skulle dra ner till halvtakt så gick de ut med att detta program inte skulle fortsätta att erbjudas :(

Jag har precis börjat kursen Python och tycker upplägget och takten funkar jättebra, inväntar och håller tummarna för att förslaget om att ta ut en examen med hjälp av dbwebb-kurser går vägen. Kommer bli väldigt roligt och lärorikt

Smultronbo

html-kodare

Inlägg09 feb 2015, 17:37

Låter mycket intressant. Bokmärker tråden och hoppas det blir av. Vore kul om det gick att göra något av kurserna man går.

Tack!

Andreasn

javascriptare

Inlägg18 feb 2015, 17:41

Lever denna idé fortfarande? Låter super bra ju! Själv har jag aldrig gillat tanken att flytta för att plugga, därför läser jag ett av kurspaketen på distans och det funkar väldigt bra! Spelar ju liksom ingen roll vart i världen jag sitter när det ändå är vid datorn plugget sker ;)
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg17 mar 2015, 10:52

I söndags (15/3) lämnade jag in utredningen om distansprogrammet. Vi var i slutändan fyra medlemmar i utredningsgruppen och slutsatsen som står i rapporten äro:
Om BTH väljer att gå vidare med programmet ser vi i gruppen inget som motsäger en sådan satsning.

Sammantaget ställer sig utredningsgruppen positiv till tankarna på att starta programmet.

Så nu får vi se. Det sägs att det inte skall ta särskilt lång tid innan beslutet kommer.

Ett av arbetsmaterialen till rapporten syns här:
http://dbwebb.se/wip/distans

Det ger en översikt av programmets kurser, men det är fortfarande arbetsmaterial och vissa av kurserna är jag inte säker på. Om det blir ett positivt svar så kommer lärarteamet att fortsätta jobba med programmet och då kommer vissa kurser möjligen att justeras.
...
..:
.... /mos