Ledord för att klara en dag på kontoret

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Ledord för att klara en dag på kontoret

Inlägg26 nov 2019, 14:10

Lärarteamet behöver (förutom undervisningen) navigera arbetsdagarna på kontoret bland medarbetare, chefer, administration, möten, organisationsförändringar, arbetsplanering och andra diverse dagliga aktiviteter.

För att klara detta kan det ibland vara bra att ha ett par ledord att hålla sig i, så att dagens känns lättare, lite arbetsfilosofi som kan visa vägen i de svåra besluten.

När det gäller undervisning så har vi redan våra ledord. Det vi nu efterfrågar är ledord för det som inte är utbildnings- och studentrelaterat.

Så, till alla arbetare (iallafall lärarteamet), låt oss hitta ett par ledord som kan hjälpa oss på traven när saker inte går vår väg och när vi behöver hitta ljuset i tunneln.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Ledord för att klara en dag på kontoret

Inlägg26 nov 2019, 14:22

Låt oss börja med ett förslag till ledljus.
That's just like your opionon, man.

Ledljuset exemplifieras enklast med följande klipp från filmen "The Big Lebowski", essensen är 60 sekunder in i klippet.

Detta ledord är användbart när någon, i filmen "Bowler-Jesus", kommer och säger/påstår/kommenterar något som man för tillfället inte orkar bry sig om.

Exempel på konversation.
Bowler-jesus skrev:"Were gonna f*ck you up"

Hjälte-Lebowski skrev:"Well, yeay. That's just like your opionon, man."

En variant på detta ledljus kan vara.
"I could not care less".

Förslagsvis så tänker man mest på detta ledljus, i tysthet. Eventuellt nämner man det mellan kollegor man litar på.

Konsekvensen av att yttra detta i ett möte, kan eventuellt leda till obekvämligheter och en snabbt förändrad energi i mötesrummet. Men, är det den konsekvensen man vill uppnå, så rekommenderas varmt en tydlig användning av detta ledljus.

Även i det tysta, så kan detta ledljus rädda en del onödiga konflikter.

Standardrekommendationen är att mest tänka på ledordet och inte yttra det publikt.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

efo

dbwebb

Inlägg26 nov 2019, 21:17

Ibland behövs lite mer kaxighet och en ”bring it, I’m ready”-attityd för att klara vardagen och andra världsbilder. Till exempel när det diskuteras undervisning kontra forskning på möten. Låt oss illustrera ”bring it”-attityden med amerikanska fotbollsspelaren Leonard Fournette som under sin rookie-säsong (första året som proffs) visar upp lite av den kaxighet som kan behövas. Leonard Fournette är han som får bollen efter ungefär 2 sekunder och titta extra noga runt 5 sekunder.

j-lindb73

nykomling

Inlägg26 nov 2019, 23:22

Mitt bidrag i detta ämne skulle kunna vara ett uttryck som användes titt som tätt på min förra arbetsplats. Jag jobbade väldigt tätt med samma kollega i ett antal år och med tiden utvecklas någon form av symbios som innebär att man egentligen inte behöver prata alls för att göra sitt jobb.
Suckar , grymtningar och egentligen bara ett balansskifte från vänster till höger skinka kan skicka tillräcklig information mellan parterna.
Ibland drabbades man dock av en önskan av att vara väldigt tydlig och då använde jag gärna uttrycket:
"- Är man dum i huvet får man lida"
Det sköna med detta är att det funkar lite bra på mig själv som på andra. Har jag gjort något som kan betecknas som osmart så ligger detta mer i tiden än "mea culpa, mea culpa" och är det någon annan som dabbat sig så brukar detta oftast vara det sista som sägs...på ett tag.