Jag ska börja studera Webbprogrammering höst 2019 (FAQ)

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Jag ska börja studera Webbprogrammering höst 2019 (FAQ)

Inlägg10 maj 2019, 14:19

Detta är en tråd för frågor och svar för dig som har blivit antagen och skall börja dina studier hos oss nu till hösten 2019.

Det fanns en liknande tråd inför hösten 2018 där du kan finna liknande frågor och svar.

Inför ansökan till hösten fanns en tråd "Jag vill söka BTH Webbprogrammering 2019" samt tråden "Anmälan till hösten 2019 öppen 15/3 - 15/4".

Du kan alltid maila dina frågor och funderingar till Mikael Roos, programansvarig, på mos@bth.se.

De utbildningar vi har inom BTH Webbprogrammering, som startar hösten 2019, äro:

* Webbprogrammering 180hp campus
* Webbprogrammering 120hp distans
* Webbprogrammering och databaser 30hp distans halvfart

Du finner allt kursmaterial till första årets kurser via dbwebb.se/kurser.

Här följer några standardsvar på vanliga frågor.

* Hur kan jag som ny student förbereda mig inför mina studier?
* Köpa ny dator till terminen (2018).
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Jag ska börja studera Webbprogrammering höst 2019 (FAQ)

Inlägg10 maj 2019, 14:22

Så här säger BTH i det kommande välkomstbrevet som nya studenter kommer att få när de blir antagna.
”BTH uppmuntrar alla studenter att ta med egen dator som kan användas i studierna. Du kommer att ha nytta av en egen bärbar dator, inte bara på föreläsningar utan även vid andra lärandeaktiviteter och i biblioteket. Skulle du sakna egen bärbar dator finns det ett antal datorer att låna under föreläsningar och andra lärandeaktiviteter. På följande länk kan du se förslag på specifikation av dator för just ditt program. https://www.bth.se/egendator

För Webbprogrammerare så är det ett nödvändigt att ha en bärbar dator på campus. Det finns inga andra (rimliga) alternativ.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg21 maj 2019, 10:24

När jag anmält mig på antagning.se så står det studieort: Karlskrona, men längre ner står det undervisningsform: program, distans. Är den här utbildningen helt på distans? Ingår det några obligatoriska fysiska träffar i denna utbildning?

Ja, det verkar som utbildningen Webbprogrammering 120hp distans är felkategoriserad i antagning.se. Utbildningen är helt på distans utan krav på fysiska träffar. Jag har bett marknadsavdelningen att uppdatera det.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg21 maj 2019, 10:26

Jag undrar även hur det fungerar med föreläsningar och liknande, sker dessa på utsatta tider som man behöver närvara på eller kan man titta på dessa vid olika tider på dygnet?

(distans) Det finns normalt ett veckoschema och de föreläsningar/genomgångar som sker streamas (youtube) och sparas sedan i en spellista (youtube) där man kan titta på den vid senar tillfälle.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg21 maj 2019, 10:32

När är upprop och så för era utbildningar och hur fungerar det när man studerar på distans?

Uppropet är måndagen den 27:e augusti. För distansare så behöver man fylla i en enkät eller liknande, det är inte en fast tid som måste passas. Detta inleder introduktionsveckan som är till för att komma igång med labbmiljöer till de två kurser som startar veckan efter.

Informationen om detta kommer i välkomstbrevet som man får tillsammans med antagningsbeskedet.

Du kan se hur förra årets introvecka såg ut:
https://dbwebb.se/blogg/introduktionsveckan-2018

Läs igenom denna tråden och de trådar som länkas till i inledningen, där finns en hel del blandad information om hur det fungerar att studera på distans på detta programmet.
...
..:
.... /mos