Tredje år på distans, läs till kandidatexamen (Linné)

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Tredje år på distans, läs till kandidatexamen (Linné)

Inlägg19 okt 2018, 11:30

Om fortsatta distansstudier efter avslutat tvåårigt program i Webbprogrammering vid BTH.

Jag är inte helt nöjd med att inte kunna erbjuda ett bra upplägg för ett tredje år på distans på BTH.

Jag tror att Linné är bästa möjligheten för er som vill läsa vidare till en kandidatexamen. De erbjuder en examen i datavetenskap vilket är ungefär samma sak som programvaruteknik vilket ni får här. De kurser ni läst här är ofta dubbelklassade i både programvaruteknik och datavetenskap.

Jag har mailat Johan Leitet på Linné för att få lite generell information.
Hej Johan,

Jag är programansvarig för utbildningarna i Webbprogrammering vid BTH och jag behöver din hjälp för att studievägleda mina distansstudenter.

Tyvärr kan jag i dagsläget inte erbjuda ett tredje år på distans till mina studenter. Men jag vet att ni har ett bättre upplägg för de som vill ta en kandidatexamen per distans.

Jag skulle nu vilja rekommendera mina tvår, de som vill fortsätta att studera på distans, att söka till ert tredje år.

Finns det något jag borde säga till studenterna, något om kontaktperson och/eller generell information du helst vill se att de har innan de kontaktar er?

Vänligen,
Mikael Roos
Programansvarig Webbprogrammering BTH

Utbildningen som är aktuell är främst denna:
Påbyggnadsutbildning inom datavetenskap, kandidatexamen

När/om ni pratar med Linné så kan det underlätta om ni fyllt i kurslista på 120hp programmet. Det blir ett bra underlag så att de kan se vad ni läst.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Tredje år på distans, läs till kandidatexamen (Linné)

Inlägg29 okt 2018, 09:39

Johan svarade ungefär så här (redigerat av mig).
Jag har precis i år tagit över ansvaret för påbyggnadsutbildningen.

Generellt sett så tror jag inte att det är några större konstigheter för dina studenter att påbörja vårt tredje år.

På LNU finns en lokal examensordningsregel som säger att minst 30 hp i en kandidat måste vara poäng utanför huvudämnet. Denna finns inte för högskoleexamen men i vår utbildning så har vi bäddat för att studenterna ska ha 15 hp i övriga ämnen innan de påbörjar påbyggnadsutbildningen och sedan får de 15 hp under påbyggnadsutbildningen. Problemet uppstår när studenter från andra utbildningar inte läst något annat än datavetenskap och då egentligen måste läsa 30hp inom andra ämnen under påbyggnadsutbildningen.

Jag fortsätter prata lite med Johan men ovanstående summerar nuvarande läge.

Jag pratade med en av mina tidigare studenter som nu valt att läsa tredje året på Linné, jag frågade vad han tyckte om det så här långt
Jag har ju inte kommit så långt ännu så blir ju en annan sak att tycka något när året är över. Jag lär mig mycket tycker jag ändå. Hög takt menar jag men det är det väl för det mesta. Man får lägga ner heltid på det minst, så som på dbwebb. Kanske lite lättare att få hjälp när man kör fast på dbwebb, som distansare alltså.
Finns inget forum att söka i tex, bara slack-kanaler
men lärarna och handledare jag kommit i kontakt med har ställt upp och varit hjälpsamma.

Sammantaget så tror jag att Johan på Linné har bästa upplägget och utbudet för de som vill läsa ett tredje år på distans.

Utbildningen som vi pratar om är "Påbyggnadsutbildning inom datavetenskap, kandidatexamen 60hp Linné".
...
..:
.... /mos