Lägga upp sina skolarbeten på GitHub?

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Lägga upp sina skolarbeten på GitHub?

Inlägg31 aug 2018, 11:02

Är det en bra grej att lägga upp sina skolarbeten på GitHub?

Hej! Jag tänkte bara kolla att ifall det är okej att lägga upp uppgifter på github man har gjort klart, säg en hemsida eller tex Marvin uppgiften? Jag vill öva att lägga upp där och visa att jag försöker vara aktiv :)

Jag svarade:
Det är inte optimalt att lägga upp lösningar på skolarbeten på GitHub. Risken är att någon hittar dem och kopierar och i värsta fall blir man indragen i nån diskussion om fusk, även om man själv hade gott syfte så finns risken att man råkar illa ut då någon kopierar ens kod.

När det blir fuskärenden, sånt händer, så brukar man gå till botten med var den påstådda fuskaren har hittat kod (till exempel), när man då hittar källan så brukar även den bli inblandad i fuskärendet.

Så, om kursen inte explicit säger att man skall publicera sina saker till GitHub eller liknande så hade jag själv valt att lägga mitt skolarbete på privata platser så de inte blir publikt synliga. GitHub, GitLab eller Bitbucket har alla i olika omfattning stöd för gratis privata repon.

Det har hänt att man med gott syfte visar sin kod för kompisen och kompisen hade ett pressat läge och tog all koden och lämnade in. I de fallen riskerar båda att råka lika illa ut i ett eventuellt fuskärende.

Vill du veta mer om fusk och plagierning så finns en artikel här, om hur sånt funkar och hanteras.
https://dbwebb.se/kurser/faq/fusk-och-disciplinarende

Rent generellt vill vi gärna att man hjälper varandra, att man tittar på varandras kod, att man kan länka till sin kod i Gist/Codeshare och får hjälp av lärare och studentkamrater. I dbwebb-kurserna har vi en hyffsat öppen syn på hur detta bör ske och att det gynnar lärandet för alla, både för de som får hjälp och de som hjälper.

Men det går en gräns där man tar en ren kopia av kompisens kod, utan att fundera på dess innehåll. Personligen tycker jag dock det är helt okey att titta på kompisens kod och skriva av den, det är inte helt fel, i lagom omfattning.
...
..:
.... /mos