Läsa tredje året på distans, trots att det inte går?

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Läsa tredje året på distans, trots att det inte går?

Inlägg21 feb 2018, 18:43

Kategori busig.

Vi har diskuterat varianter av hur man efter avklarad högskoleexamen från programmet Webbprogrammering, kan jobba vidare med distansstudier som leder till en kandidatexamen.

BTH erbjuder inget tredje år på distans men välkomnar alla att ta tredje året på campus.

Men...

Säg då att jag söker till tredje året på campus (ansökan till senare del av utbildningsprogram) och busig som jag är så tänker jag ändå köra det på distans...

Det finns två kurser som du troligen kan gå på distans, dels weptopic 7,5hp som förbereder för exjobbet (Conny ansvarig) och dels kandidatarbetet 15hp (Conny ansvarig). Båda är skrivarkurser med liknande upplägg som exjobbet för högskoleexamen. Om Conny vaknar på sin soliga sida så kan jag troligen övertala honom att du inte finns på plats rent fysiskt, eventuellt med undantag för redovisningen av webtopic/exjobbet (kanske går även det att lösa). Jag räknar med att ett sådant här upplägg passar enbart ett par av de som nu går på distansprogrammet.

Delvis kan detta hänga på hur Conny tycker exjobbkursen på distans funkar nu under våren.

Vinsten som student är att man gör sitt viktiga exjobb för kandidatexamen. Sedan plockar man ut en generell examen i programvaruteknik från BTH genom att komplettera med resterande 37.5hp av kurser som man hittar någon annanstans. Jag kan hjälpa dig att göra en idiotkoll om dina kurser håller och inte överlappar.

Vinsten för mig är att jag får fler studenter med examen. Det vill jag ha.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Läsa tredje året på distans, trots att det inte går?

Inlägg21 feb 2018, 19:43

Just ja, Cloud-kursen kan man troligen läsa på distans också.
https://www.bth.se/kurser/C5651/20181/

Då är det bara 30hp kvar.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg14 mar 2018, 11:48

Upplägget jag skissar på är följande:
https://goo.gl/kCMFNj#gid=196135648

Den stora fördelen man kan se är att man får möjligheten att göra webtopic och exjobbskursen här. Resten är mer osäkert och man bör därför på egen hand se till att man täcker upp med andra kurser.

Så, se det som en möjlighet, lite som att köra på Debian Sid (om liknelsen tillåts).
...
..:
.... /mos

enilsson

javascript-guru

Inlägg14 mar 2018, 15:07

Ett problem om man vill läsa tredje året helt på distans är att man måste samla minst 30hp som ska ligga på G2-nivå i programvaruteknik för att ta ut en kandidatexamen.

Webtopic + exjobb = 22.5hp (G2-nivå)

Det är inte så lätt att hitta en fristående kurs på distans som ligger på G2-nivå i programvaruteknik.

Ara

css-hackare

Inlägg15 mar 2018, 14:55

Är det endast inom programvaruteknik man måste söka kurser för att kunna ta ut en examen sen på BTH? :O
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg15 mar 2018, 16:24

Ara skrev:Är det endast inom programvaruteknik man måste söka kurser för att kunna ta ut en examen sen på BTH? :O

Man kan välja andra kurser inom andra ämnen, det går bra.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg15 mar 2018, 16:28

enilsson skrev:Ett problem om man vill läsa tredje året helt på distans är att man måste samla minst 30hp som ska ligga på G2-nivå i programvaruteknik för att ta ut en kandidatexamen.

Webtopic + exjobb = 22.5hp (G2-nivå)

Det är inte så lätt att hitta en fristående kurs på distans som ligger på G2-nivå i programvaruteknik.

Kan så vara.

Normalt går man stort projekt som är 15hp på G2 nivå. Eventuellt kan jag försöka få med er i den kursen, även om ni sitter på distans.

G2 kurser inom datavetenskap funkar troligen också, eventuellt även andra ämnen där kursen kan klassas om till programvaruteknik av en utomstående, men det är en bedömning man får göra kurs till kurs.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg20 aug 2019, 10:19

Statusuppdatering.

För tillfället har jag övergivit tanken på ett tredje år på distans, av diverse anledningar där det finns flera som jag inte själv kan kontrollera.

Det enklaste sättet att fortsätta studera efter två år på distansprogrammet är att söka till Linné och deras tredje påbyggnadsår. De känner till vår utbildning och har tidigare hanterat sådana studenter så det bör gå rätt smidigt. Läs mer på:
viewtopic.php?f=32&t=7872

Den som av någon anledning trots det vill fortsätta studera vid BTH, efter avslutat 2-årigt distansprogram, så är följande bra att veta.

Aktuellt upplägg för utbildningarna (antagning 2019):
* Webbprogrammering 120hp distans (kurser som är anpassade för distans), se upplägg och kurser på https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... 3TFbbufajE
* Webbprogrammering 180hp campus, se upplägg och kurser på https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

För att bli antagen till år tre så kan man göra en "ansökan till senare del av utbildningsprogram", se studentportalen för en sådan ansökan.

Följande är distans-status på de kurser som går i trean.

Kursen webtopic är campus-baserad men läraren har tidigare accepterat att ha distansstudenter med. Ingen garanti att samma erbjudande finns framöver, man behöver prata snällt med den som är kursansvarig.

Kursen jsramverk är distans och går numer i tvåan på distansprogrammet.

Kursen devops är campus, läraren (Andreas) har ambition att utveckla den även för distans men det är oklart om status på det.

Kursen itsec är campus, lärarteamet har en viss ambition att förbereda kursen för distans, dock inte till hösten 2019.

Kandidatarbetet verkar som det går att utföra per distans, dock bör man reservera någon fysisk träff i Karlskrona, kanske för presentationen - dubbelkolla med den som är kursansvarig. Kandidatarbetet går även att läsa på hösten. Man kan söka denna kurs (iallafall till hösten) som fristående kurs, lite oklart hur många som tas in som fristående dock.

Stort grupprojekt är enbart campus.

-

A) Vill man ha ordning och reda och en plan som funkar, så väljer man Linné.

B) Vill man chansa (BTH) och samla på sig lite diverse-kurser så kan man hoppas på det bästa, ansöka till år tre, prata med respektive lärare och riskera att det kör ihop sig, läsa andra kurser och slutligen läsa exjobbet för att ta ut en examen.

-

De som påbörjar distansprogrammet 2019 kommer att läsa kurser om 97,5hp i Programvaruteknik (PT), varav 15hp PT i G2F plus examensjobb om 15hp PT G1E. Rent krasst innebär det att man enbart behöver ett examensjobb 10hp PT i G2E samt strökurser om 45hp för att kunna ta ut en kandidatexamen i Programvaruteknik.

-

Slut statusuppdatering.
...
..:
.... /mos