Vilka förkunskaper krävs till utbildningarna? (Ge tips)

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Vilka förkunskaper krävs till utbildningarna? (Ge tips)

Inlägg15 jan 2018, 21:28

Jag tänkte jag kunde få lite hjälp av befintliga studenter att besvara följande fråga från en som funderar på att bli student hos oss.

Stämmer det att kurspaketen endast kräver grundläggande behörighet? Jag frågar eftersom jag inte är någon "datanörd", har heller varken läst mycket matte eller teknik. Däremot har jag lätt att lära och är bra på på att plugga, har stor vana vid att använda datorer efter 15 år som lärare. Är det rimligt att försöka sig på kursen trots låga förkunskaper i databegrepp eller programmeringsspråk?

Till och från har ju svårighetsnivån diskuterats i forumet. Så hur kan man se på det som ny student och hur kan man bäst förbereda sig?
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Vilka förkunskaper krävs till utbildningarna? (Ge tips)

Inlägg15 jan 2018, 21:47

Formellt är det förkunskapskrav om grundläggande för kurspaketen. Det är samma kurser som ges på första året på programmet Webbprogrammering (campus/distans). Till programmet är förkunskapskraven matte C/3.

Kurserna är inte speciellt matteintensiva, man kan mer se förkunskapskravet som en pekare till att normalt går här de som gick tekniskt eller naturvetenskapligt program på gymnasiet. Normalt är det de som läser matte 3 (eller 4, 5), men inget hindrar att man gått andra program och läst extra matte för att nå förkunskapskravet.

Kurserna som inleder är grundläggande, det är min syn. Men det går snabbt fram och det är många nya tekniker som introduceras redan i de inledande kurserna.

Varje vecka kommer ett nytt kursmoment och hamnar man efter kan det kännas tufft och frustrerande.

Kurserna är mycket praktiska och programmeringsinriktade. Det är mycket som skall "programmeras" och man märker snabbt att felsökning tar en markant del av tiden. Det kan upplevas frustrerande till den dagen man inser att programmerarens vardag är till viss del felsökning. De som trivs här kan nog delvis se utmaningen i att felsöka och lyckas. Generellt är det bra om man gillar problemlösning och att "bygga saker".

Det är bra om man är datorliterat, man är bekväm med sin dator, man har lätt för att lära nya verktyg och installera/avinstallera är inget problem i sig. Vi använder terminalen redan från dag ett, vilket vissa kämpar med, att skriva kommandon i terminalen.

Man skall nog se det som att man blir programmerare här. Letar man efter en mjukare utbildning, mer design, enklare utveckling med färdiga produkter, så finns de på andra ställen. Här blir man programmerare, och duktig på webbinriktad programmering med en bred bas och förståelse i allmänhet hur man jobbar som programmerare med olika verktyg och tekniker. Men, det finns flera här som har ett öga för vad som är snyggt och fungerar användarmässigt och de brukar få utlopp att uveckla sina kvaliteter.

De som går här, och hänger kvar, har blandade förkunskaper. Några har programmerat sedan tidigare, andra hade det inte. Jag tror att god studiemotivation, studieteknik och envishet slår eventuella förkunskaper och talang, i det långa loppet.

Det är fullt rimligt att ge sig på en sådan här sak med begränsade förkunskaper. Har du lätt för att lära och gillar att plugga så kommer det att räcka långt.

Allt vårt kursmaterial ligger på denna webbplatsen så du kan tjuvkika på de två inledande kurserna ser ut, python och htmlphp. Det kan ge dig en hint om vad som väntar.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

emsa16

troubleshooter

Re: Vilka förkunskaper krävs till utbildningarna? (Ge tips)

Inlägg16 jan 2018, 11:56

Helt kort så kan jag säga att jag hade noll förkunskaper inom programmering när jag påbörjade kurspaketet för två år sedan och jag har inte upplevt att det har varit ett problem, då materialet är pedagogiskt upplagt. Från mitt perspektiv tycker jag de viktigaste punkterna man behöver ha på klart är:

1. Man behöver vara motiverad och vilja lära sig, för det kommer att komma motgångar och då behöver man en drivkraft.
2. Man behöver lära sig hur man lär sig saker snabbt och effektivt
3. Man måste våga fråga och inte sluta fråga förrän man förstår. Det finns flera bra kanaler där man kan få hjälp (forum och Gitter framförallt).