Att bli antagen till senare del av utbildningsprogram (ma3)

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Att bli antagen till senare del av utbildningsprogram (ma3)

Inlägg25 apr 2017, 11:28

Detta gäller främst de som går kurspaket nu, eller till hösten, och vill hoppa på utbildningsprogrammen via senare antagning till utbildningsprogram (och man har inte ma3 med sig).

Formellt gäller:

Förutsättningen för att kunna bli antagen till senare del är att den sökande uppfyller grundläggande och särskild behörighet till årskurs ett för den sökta utbildningen vid BTH samt att den sökande kan dokumentera sina tidigare studier på ett sådant sätt att en bedömning av de tidigare studierna kan genomföras. (Ladokutdrag, kursplaner, utbildningsplaner etc.)

Sökande som inte uppfyller behörighetskraven kan medges undantag om det föreligger särskilda skäl. Vid en sådan prövning beaktas om den sökande har förutsättningar att tillgodogöras sig sökt utbildning. Vidare finns en möjlighet att göra individuella bedömningar av den sökandes förutsättningar att tillgodogöra sig sökt utbildning utan att formellt uppfylla de uttalade förkunskapskraven, detta görs då genom reell kompetens.

Det är alltså inte klockrent att komma in på kurspaketen och sedan hoppa på programmet, utan att ha med sig Matte 3. Det finns formalia som kan sätta hinder i vägen.

Personligen anser jag att om man klarar de två kurspaketen så har man alla möjligheter att klara utbildningsprogrammen. Man bör ha med sig minst Matte 2. I de fallen kommer jag troligen anse att det är rimligt att hoppa på och normalt skall jag bli tillfrågad när ett ärende hanteras.

Men, det finns andra som är inblandade i hanteringen så man kan inte lite på att det blir som jag vill.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Att bli antagen till senare del av utbildningsprogram

Inlägg13 feb 2018, 16:50

Jag har fått ett par frågor man "jag har klarat båda kurspaketen men jag har inte matte 3, kan jag bli antagen ändå"?

Jag har ställt frågan till antagningen för att få en indikation på vad som kan gälla.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Att bli antagen till senare del av utbildningsprogram

Inlägg02 maj 2018, 17:58

mos skrev:Jag har fått ett par frågor man "jag har klarat båda kurspaketen men jag har inte matte 3, kan jag bli antagen ändå"?

Jag har ställt frågan till antagningen för att få en indikation på vad som kan gälla.

Jag finner frågan besvarad med "Nej, du behöver visa på matte 3 kunskaper" enligt information i tråden "Att söka Webbprogrammering med reell kompetens (ma 3)".
...
..:
.... /mos