Jag vill läsa BTH Webbprogrammering 2017 (frågor/svar)

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Jag vill läsa BTH Webbprogrammering 2017 (frågor/svar)

Inlägg16 jan 2017, 14:28

Jag får en del frågor via mail, från de som är intresserade av att påbörja Webbprogrammering 120/180hp till hösten 2017.

Lika bra att samla en del av de frågor/svaren här.

I övrigt så finns en del blandad info här: https://dbwebb.se/utbildning och naturligtvis på hela dbwebb.se som är år vår site.

Till hösten finns utbud om två program och två kurspaket.

Nåja, då kör vi.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Jag vill läsa BTH Webbprogrammering 2017 (frågor/svar)

Inlägg16 jan 2017, 14:28

Jag planerar att söka utbidningen som distans till höstterminen 2017. Jag undrar om det finns möjlighet för mig att läsa utbildningen om jag är utomlands under tiden? Räcker det att man har en dator med internet eller finns det ett antal obligatoriska träffar i skolan?

Det funkar att läsa distansprogrammet helt på distans, det finns inga obligatoriska träffar, som hindrar det.

Om man å andra sidan vill delta i vissa aktiviteter på campus så går det bra.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg16 jan 2017, 14:38

Jag är väldigt intresserad av webbprogrammering på BTH. Jag
har kollat och jämfört med andra utbildningar och därför missat att er utbildning kräver matte 3 då andra kräver endast matte 2. Jag har inte läst matte 3.

Det stämmer att det numer är Matte 3 i förkunskaper till både 120/180-programmet. under förra året gjordes en del arbete kring det. Många människor med fina titlar var inblandade i diskussionen och till slut fanns endast ett beslut att ta. Så blev det alltså.

Det finns möjlighet att söka dispens, men jag är tveksam till hur lätt det är att passera dispenshanteringen. Jag har dock inte kollat upp det till fulla, jag har heller inget praktikfall att hänvisa till. Du kan maila mig om du vill diskutera mer.

Vad jag hört så kan man läsa upp till matte 3 via distansstudier på onlinegymnasien.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg16 jan 2017, 16:31

När man studerar förkunskapskraven så ser man att förkunskaper till kurspaketen är grundläggande medans förkunskaper till Webbprogrammering 120hp är högre (matte 3). Samtidigt kan man gå kurspaketen och därefter ansöka om senare antagning till utbildningsprogram.

Är det en bakväg in till programmet? För den som inte har förkunskaper i matte 3?

Mmm, det ser så ut. Det finns inga garantier, och när man gör en sådan ansökan så behandlas den alltid individuellt och den som beslutar kan då ta hänsyn till speciella omständigheter.

Jag funderar på att ändra förkunskaper till kurspaketen, men det har varit så, så länge kurspaketen funnits. Det lär inte ändras till HT17 iallafall.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg01 mar 2017, 10:06

Jag är intresserad av att läsa utbildningen webbprogrammering 120 hp. Jag undrar om det går att få en individuell studieplan på 50%?

Njae. Man kan inte få en individuell studieplan av detta syftet, men, det finns inget som hindrar att man väljer att endast läsa en kurs per läsperiod. Det är möjligt och det finns inget i programmets upplägg som hindrar det.

Man läser isåfall kurserna i denna ordningen år1 (python, javascript1, linux, webapp) och år 2 läser man den andra halvan av kurserna från första året (htmlphp, design, oopython, oophp).

Ett sådant upplägg är i princip samma sak som att gå ett eller två av kurspaketen, som är ett alternativt sätt för den som vill läsa på halvtid.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg13 mar 2017, 09:50

Jag undrar om man behöver ha någon förkunskap inom programmering och webbutveckling för att kunna gå denna utbildning. Jag har gått programmering 1 och håller just nu på att läsa programmering 2. Men jag har tyvärr ingen kunskap inom webbutveckling.

Det behövs inga förkunskaper i form av speciella gymnasiekurser inom webb. När programmet startar så börjar det "från början" och bygger inte på att man kan något speciellt tidigare. Det räcker långt om man har intresse för datorer, problemlösning och man tycker det är kul att "bygga saker".

Sen är det som vanligt - hårt arbete slår talang - så den som jobbar hårt/målmedvetet klarar sig ofta bättre än den som har talang och extra förkunskaper.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg13 mar 2017, 09:57

Jag undrar lite hur det fungerar att plugga på distans. Behöver man besöka skolan någon gång under utbildningsperioden eller kan man göra allt hemifrån? Och kan man använda en Mac till de program som används i utbildningen eller måste man ha en PC?

Du kan använda PC/Windows, Mac och/eller varianter av Linux. Kurserna fungerar med de tre vanliga miljöerna.

Så som vi gör på distans så kan du lösa allt hemifrån. Undervisning och examination sker med olika tekniker över distans. Så är tanken med vårt upplägg.

Undervisningen följer ett veckoschema med fasta tider så du vet när olika undervisningsinslag sker.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg13 mar 2017, 10:55

Är det svårt att bli antagen till utbildningen eller är det annorlunda när det gäller distans?

Förra året sammanställdes lite information om söktrycket.

Aktuell statistik finner man på:
https://statistik.uhr.se/

Det är flest sökanden till kurspaketen, därefter följer distansprogrammet och sedan campusprogrammet.

Generellt är det rätt högt söktryck på distansprogram och det är ofta högre krav (betyg/hp) för att bli antagen till ett distansprogram jämfört med ett campusprogram.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg13 mar 2017, 10:57

Vad är skillnaden om man läser ett tredje år på campus jämför med om man inte gör det?

Skillnaden är examensbenämningen högskoleexamen (120hp/2 år) och kandidatexamen (180hp/3 år).

Det sista året läser man fördjupnings- och breddkurser samt examensjobb tillsammans med stort projekt.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg13 mar 2017, 11:00

Vad menas med kurspaket?

Vi har till hösten två kurspaket om 30hp vardera. Det är fyra kurser i varje kurspaket och man läser dem på halvfart.

Man kan läsa båda kurspaketen samtidigt, vilket innebär heltidsstudier.

Kurspaketen finns omnämda i tråden om utbudet.

Kurserna är samma som ingår i programmet. När man läst färdigt kurspaketen kan man använda dem och fortsätta studera (ansöka om antagning till senare del av program) på programmet för att ta ut en examen.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg16 mar 2017, 10:55

Jag undrar hur många obligatoriska fysiska träffar webbprogrammerings utbildningen på 120 hp distans har?

För tillfället är det inga obligatoriska fysiska träffar. Vi träffas via video (chatt och forum).

Jag är inte 100% på hur det blir med redovisningen av exjobbet, men det lutar åt att man askall kunna redovisa det över video.

För de som vill vara en del av campus så är de alltid välkomna att delta på redovisningar och träffar som finns. Man kan även delta på föreläsningar och övningar som sker på campus.

Kan man göra salstentorna på sin egen campus eller finns det obligatoriska träffar?

När/om en kurs har salstenta så kan man göra den på sitt eget campus eller en officiell lokal, det finns vissa bestämmelser om hur den typen av tentamen sker. Men i korthet så kan man göra tentamen på sin hemort.

Majoriteten av våra kurser har dock andra examinationsformer än tentamen, det är mer projekt och redovisningar via presentationer och skrift.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg17 mar 2017, 14:12

Jag är intresserad av att läsa webbprogrammering 180hp. Kan man läsa de första två åren på distans för att sedan läsa det sista på campus? Det andra alternativet är ju att söka 120 hp-programmet för att senare byta.

Det som blir mest korrekt är då att söka 120hp och hoppa på sista året på 180hp nä rman kommit dit.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg17 mar 2017, 14:14

Jag har sökt programmet Webbutveckling och programmering, får se om jag kommer in. Undrar om man behöver köra Linux på sin dator när man läser Programmera webtjänster i Linux, eller kör man allt i VirtualBox?

I den kursen (linux) kör vi Linux i VirtualBox, eller så skaffar man sig en extra dator, eller kanske en Raspberry Pi, eller en virtuell server, och kör Linux på den.

Generellt gäller att alla kurser kan man köra på Windows, Mac OS och/eller Linux.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg27 mar 2017, 10:44

Hur ser möjligheterna ut för arbeten som är utanför webben efter att ha studerat hos er i 2 år? Blir man en generell programmerare eller är det endast webb man kommer att kunna direkt efter avslutade studier?

Man blir en programmerare/utvecklare som kan en hel del om utveckling i webb-baserade miljöer.

Man kan jobba med godtycklig utveckling/programmering/programmutveckling i diverse branscher. Man är inte hårt knuten till webb-världen, även om det är utbildningens fokus.

Man kan säga att vi använder webbaserade teknologier för att utbilda dig till en duktig programutvecklare.

Din specialitet blir webbaserade teknologier, men du är inte smal, du har en bred bas av grundläggande tekniker, som varje programutvecklare vill ha.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg28 mar 2017, 14:18

Hur går föreläsningar och sånt till. Strömmas de i realtid? Finns allt inspelat så man kan se i efterhand? Är de mest ensamarbeten eller mycket i grupp?

Genomgångar och föreläsningar streamas på youtube och vi sparar undan det materialet så att man kan se det senare. Se vår youtube-kanal.

Det är till största delen icke-grupparbeten. Ibland förekommer grupparbeten (man kan välja att utföra dem individuellt).
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg28 mar 2017, 14:49

Vad har studenterna sagt om formatet (distans)? Är de nöjda? Och vad säger företagen, är studebterna attraktiva för arbetsgivarna efter? Är de många som får jobb efter studierna?

Företagarna är nöjda och de som går ut programmen får relevanta jobb. Vi har goda kontakter med företag och gamla studenter och vi håller kontakten för att både hjälpa till med rekrytering och för att hålla programmet uppdaterat med relevanta tekniker.

Se var (några av) våra studenter jobbar

De tekniker vi jobbar med är klart eftertraktade på arbetsmarknaden.

Formatet på vår utbildning fungerar bra på distans och vad jag förstår så är våra distansar generellt nöjda med material, upplägg och lärarstöd. Sen är vi (lärarteamet) både självkritiska och vi vill alltid bli bättre på vad vi gör (att flytta gränser) och våra studenter har höga krav, så det finns hela tiden ett utrymme att bli än bättre. Så läget känns klart hälsosamt.

Läs mer om vad några av våra studenter säger om BTH Webbprogrammering.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg28 mar 2017, 15:05

Varför har ni valt språket python? Om man jämför med andra liknande program som kör med c# eller java?

Inom ramen för programmet använder vi en stor flora av programmeringsspråk som lär dig grunderna i programmering och problemlösning. Vi använder främst Python, PHP, JavaScript (klient och server), Bash.

Vi jobbar inom en miljö där saker skall fungera på både Windows, Mac OS, Linux och vi jobbar i linux-inspirerad miljö.

När man lär sig programmering så är det i grunden skript, procedurell/strukturerad, objektorienterad och funktionell programmeringstekniker som du får lära dig. Till det kommer asynkron, eventsstyrd och andra varianter.

I grunden är det dessa olika programmeringsteknikerna (paradigmer) man vill lära sig. Efterhand så märker man att det valda programmeringsspråket är delvis sekundärt och man väljer det efter uppgiften som skall lösas. Vi vill att våra studenter kan flyta mellan olika programmeringsspråk och godtyckligt välja bland dem.

Flera av våra gamla studenter jobbar både med Java och C# när de kommer ut. Kanske har de valt att läsa någon extra kurs inom andra språk, men egentligen är det ett litet steg att lära sig att programmera i godtyckligt språk. Det viktiga är att man kan grunden, så kan man alltid läsa en bok och träna upp sig i godtyckligt språk. Det är lätt när man väl lärt sig en handfull andra programspråk och en extra handfull ramverk.

De teknikval vi gjort är delvis inspirerade av öppen källkod och opensource projekt samt att de skall fungera väl på Windows/Mac/Linux. Det har till viss del styrt våra teknikval.

När man tänker inledande programmeringsspråk så är det vanligt med Python, C#, Java eller C/C++. Det som passar bäst till vårt programs upplägg är Python (vi gjorde en liten utvärdering) och det är också ett bra språk att lära sig som nybörjare och i längden ett nyttigt verktyg för en programmerare.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg31 mar 2017, 08:50

Vad var det för antagningspoäng förra året för högskoleprovet?

Googlar man så finns det många svar, men själva källa ligger här (så använd alltid den):
Sök i Universitets- och högskolerådets antagningsstatistik

Sök på webb och BTH så hittar du de siffror som gäller.
Antagning 2 är de sista som antas och poängen anger den som är sist antagen.

Om ett program har 45 platser så är det kanske 90 som antas i Urval 1 och några tackar nej och kanske antas någon ytterligare i Urval 2. Poängen som anges är för den sist antagne. På distansprogrammen så gör vi rätt stora överintag för att matcha avhoppen.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg31 mar 2017, 09:01

Är det några väsentliga skillnader från detta program (BTH Webbprogrammering 120hp) om jag jämför med Mittuniversitetet Webbutveckling (MIUN)?

Här måste man göra sin egen bedömning.

Uppenbart är att de har valt Windowstekniker (C#, ASP .NET) medans vi har valt Python, PHP och fokus på Windows, Mac OS, Linux och inspirerade av öppen källkod.

Förkunskaper till MIUN är grundläggande medans du behöver Matte 3 hos oss. Vi har de "hårdaste" förkunskapskraven av alla liknande program. Vi vill göra en poäng med det och säga att vi är det mest tekniska och programmeringsinriktade webbprogrammet du kan hitta nationellt. Så vill vi se på det.

Mitt råd är att läsa igenom texterna, titta på namnen på kurserna om det känns som en rimlig sammansättning, försök finna vilken attityd utbildningen försöker utstråla och se om detta matchar det du söker.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg27 apr 2017, 14:20

Till hösten 2017 blir det 30 utbildningsplatser till Webbprogrammering 180hp campus och 40 utbildningsplatser till Webbprogrammering 120hp distans.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg01 aug 2017, 08:17

Vad är det för skillnad på webbprogrammering 120 HP och 180 HP utöver längden/vilken examina man får?

120 är distans och 180 är campus.

Om man börjar på 180 HP går det att byta till 120 HP om man ändrar sig? Är det samma kurser under den första tiden?

Det är samma kurser under de tre första terminerna. Termin 4 skiljer lite då 120 gör sitt exjobb vilket skiljer sig från det grupprojektet som 180 gör.

Man kan ansöka om att bli antagen till senare del av program och på det sättet få en plats på tredje året och 180, när man gått 120 klart.

En följdfråga: ungefär vad brukar krävas på högskoleprovet resp. Betyg för att komma in på denna utbildning?

Kika på https://statistik.uhr.se/ så kan du söka ut det. Det är fler som söker till 120 vilket gör att betyg/hp är högre för det programmet.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg02 aug 2017, 09:24

Jag tänkt att läsa webbprogrammering 2år, jag vill jobba som programmerare eller mjukvaruteknik. och min fråga är om man blir det efter det programmet, eller jobbar man med webbutveckling.

Ett kort svar är att - ja, du blir en programmerare efter programmet.

Programmet Webbprogrammering vid BTH är det mest programmeringsinriktade programmet bland de webbutbildningar som finns i landet. Du lär dig programmering men hela tiden med fokus kring webben. Det är samma grundläggande tekniker som du lär dig på godtyckligt programmeringsinriktad utbildning, vi har bara valt att fokusera kring webbteknologier.

Man kan säga att du lär dig att programmera och din specialitet blir webbteknologier, men det är inget du är begränsad till.

Programmerare, webbprogrammerare, webbutvecklare - den titel man väljer berättar lite om ens fokus när man jobbar, ibland kanske man gör samma saker och ibland är det helt skilda. Vårt val av termen "webbprogrammerare" säger att vi gör programmering med webben som fokus.

Vad är den största skillnaden mellan vanlig programmering och webbprogrammering.

Programmering kan vara ett vidare begrepp, oavsett tema. Spelprogrammering, webbprogrammering, programmering inom telekom, det kan handla om olika branscher. I grunden är programmerare ett hantverk och man väljer programmeringsspråk och miljö beroende på vad man skall göra. Programmeringsbranschen är stor och bred och det finns många nischer att blir bra inom. Webb är en bred och stor nisch och det är svårt att bli riktigt duktig inom alla dess delar.

En programmerare kan grunderna i hantverket och kan yrket. Men ofta vill man ha programmerare som även har en specialisering, annars kan upplärningstiden bli stor.

Så, programmerare får vara ett generellt begrepp, en titel på ett yrke. Webbprogrammerare säger att jag är duktig på webbteknologier, men i grund och botten är jag en programmerare.

Och även vad är skillnaden mellan programvaruteknik och mjukvaruteknik.

Två svenska termer på en bransch som på engelska heter Software Engineering och identifierar sig som "ingenjörskonsten att bygga mjukvara enligt strukturerade metoder".

En annan liknande term är Computer Science (datavetenskap). När du väljer utbildningar i Sverige kommer du se att examen ofta är i Datavetenskap eller Programvaruteknik. Det finns en viss distinkt skillnad mellan de två (om man gräver sig in i ämnet), men kanske är den av mer akademisk art och ibland kan man titta på Datavetenskap/Software Engineering som same-same, lite beroende av hur/vad man gör. Om du vill bli programmerare så funkar båda datavetenskap/programvaruteknik (software engineering) som basämne.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg03 aug 2017, 13:25

Jag hade sökt till webbprogrammering på distans.
under första antagningsbeskedet så stod jag som reserv nummer 2 utav 32 antagna högskoleprovsgruppen nu under andra antagningsbeskedet så är jag fortfarande nummer två men 29 antagna hur kan 3 platser försvinna och undrar hur ni delar upp platserna.

Vill man veta mer exakt hur det fungerar så finns alla siffror tillgängliga i https://statistik.uhr.se/. Man kan använda anmälningskoden BTH-86918 för att söka, eller bara söka på webbprogrammering och BTH.

I första urvalet görs ett överintag, man tar in fler studenter än man har platser.
När man gör antagningen fördelas antalet antagna per urvalsgrupp, tex högskoleprov eller betyg från gymnasiet. Det tas in olika antal från varje urvalsgrupp.

Följande är de vanligaste urvalsgrupperna:
BI gymnasiebetyg utan komplettering
BII gymnasiebetyg med komplettering
BF studieomdöme från folkhögskola
HP högskoleprov
SA sen anmälan
ÖS övriga behöriga sökande

Till distansprogrammet sökte 534 stycken till 45 platser. Därefter har det tillkommit sena anmälningar. De som sökte i tid kommer att erbjudas plats, innan någon av de sena anmälan erbjuds plats.

När första urvalet gjordes tog man in följande per urvalsgrupp (reserver inom parantes):
BI 51 (61)
BII 14 (48)
BF 1 (3)
HP 34 (28)
SA 0 (92)
ÖS 0 (3)

Totalt antagna=100 till 45 platser och ett antal reserver per urvalsgrupp.

Sedan fick alla tacka ja/nej och välja att stå kvar som reserv och därefter görs ett nytt urval.

I urval 2 föll det ut så här.
BI 33 (45)
BII 11 (32)
BF 1 (2)
HP 29 (23)
SA 0 (61)
ÖS 0 (3)

Totalt är det 74 antagna till 45 platser. De som är antagna kan nu lämna återbud eller dyka upp på uppropet.

Uppropet är den 22/8 och därefter kallas eventuellt reserver.

Så funkar det rent allmänt.
...
..:
.... /mos

joln17

html-guru

Inlägg17 aug 2017, 21:41

mos skrev:
Vi har till hösten två kurspaket om 30hp vardera. Det är fyra kurser i varje kurspaket och man läser dem på halvfart.

Man kan läsa båda kurspaketen samtidigt, vilket innebär heltidsstudier.

Kurspaketen finns omnämda i tråden om utbudet.

Kurserna är samma som ingår i programmet. När man läst färdigt kurspaketen kan man använda dem och fortsätta studera (ansöka om antagning till senare del av program) på programmet för att ta ut en examen.

Hej,

Jag ska läsa börja läsa kurspaketet “webprog” nu i höst. Som jag förstod det av infon ovan skulle det motsvara 50 % av första året på Webbprogrammering 120p och det skulle då finnas möjlighet att senare kunna söka till programmet och tillgodogöra sig alla kurserna från kurspaketet. Jag ser dock nu att kursen i period 3 skiljer sig åt mellan kurspaketet och programmet (“dbw” vs. “oopython”) enligt https://dbwebb.se/kurser ?

Min preliminära plan var att forsätta läsa det andra kurspaketet “webutv” nästa höst och sen ev. ansöka om antagning till senare del av programmet om jag ville fortsätta läsa år 2 av Webbprogrammering. Men det verkar som att jag då kommer missa kursen “oopython”? Och kursen “dbw” är unik för kurspaketet och ingår inte i programmet alls?

Kan jag isf söka programmet som vanligt nästa år och tillgodoräkna mig kurserna från period 1, 2 och 4 från "webprog" och så läsa heltid i period 3 (“linux-v2” + “oopython”) eller hur funkar det?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg18 aug 2017, 07:55

Kursen dbw är ny för kurspaketet webprog och går första gången vt18. Tanken var initialt att ta in den i programmet, men vi hann inte göra det till denna gången så det får bli framöver istället.

Om man går kurspaketet webprog så kan man använda kursen dbw i en examen från programmet, så man kan tillgodoräkna sig den kursen.

Om man först läser kurspaketet och sedan hoppar på programmet så får man läsa kursen oopython andra året på programmet istället. Så man tappar inte oopython-kursen i ett sådant upplägg.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg18 aug 2017, 11:57

Apropå reservantagningar inför hösten 2017.

Det fanns tydligen ett antal reserver till programmet på campus. Tjejerna på antagningen gjorde precis en reservantagning där de kallade 10-ish reserver till campusprogrammet.

Det är inte troligt att det kommer kallas reserver till distans-programmet eller till något av de båda kurspaketen. Där är överintag gjort och det är inte så många som tackat nej.
...
..:
.... /mos