Digitalt bibliotek (gratis kurslitteratur)

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Digitalt bibliotek (gratis kurslitteratur)

Inlägg04 sep 2012, 07:45

För er som inte har sett det än så finns det möjlighet att spara några kronor om man kan tänka sig att läsa böckerna digitalt via internet. Om man använder sina kontouppgifter från BTH kan man logga in på Safari Books Online och få tillgång till i alla fall 9 av de böcker som ingår som kurslitteratur eller referenslitteratur. De går ej att ladda hem och kräver att man är inloggad i webbläsaren för att kunna bläddra mellan sidor. Har man otur kan man låsas ute en kort stund ifall det är för många användare inloggade samtidigt.

Några av böckerna kan ju vara trevliga att ha hemma i hyllan ändå, men jag tycker det är bekvämt att bära på en lätt digital enhet istället för en stor tung bok.

Uppdatering: En komplett lista finns här: http://dbwebb.se/blogg/biblioteket-har-kopt-in-nya-e-bocker-till-kurspaketet
Senast redigerad av Allinrep 25 jan 2013, 21:49, redigerad totalt 8 gånger.

jryden

html-kodare

Re: Digitalt bibliotek (gratis kurslitteratur)

Inlägg09 sep 2012, 15:14

Vilket bra tips, tack! :) Har velat fram och tillbaka om huruvida jag ska köpa böckerna eller inte, men tror jag avstår nu. Här verkar ju det mesta man behöver finnas!

Daniel Novoa

troubleshooter

Inlägg19 sep 2012, 20:06

Goa gräjjer!
Kommer säkerligen nyttjas längre fram! :ugeek:

johanneswingerlang

html-kodare

Inlägg18 okt 2012, 15:33

Jag tackar så mycket! Kommer utan tvekan att utnyttjas ;)
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg05 nov 2012, 10:53

Jag vet inte om listorna med kurslitteratur har ändrats eller om utbudet har ökat, men idag hittade jag två böcker till:
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg08 jan 2013, 15:08

• Pro HTML5 Programming: Powerful APIs for Richer Internet Application Development har ersatts av Pro HTML5 Programming, Second Edition, med några skillnader i kapitelnummer men i övrigt väldigt liknande innehåll.
Tyvärr verkar det som att BTH:s tillgång till böcker har rensats inför VT2013 och några av böckerna är inte längre tillgängliga via BTH-kontot.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg25 jan 2013, 21:28

BTH's bibliotek har uppdaterat tillgången på litteraturen så nu finns det en hög böcker att läsa igen, som e-böcker, bara att börja läsa direkt på dator eller läsplatta.

http://dbwebb.se/blogg/biblioteket-har- ... urspaketet
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg28 jan 2013, 14:16

Det är lite rörigt hur just avtalen fungerar när BTH's bibliotek köper in tillgång till denna typen av online-litteratur. Det är olika avtal beroende på vilken leverantör det gäller. Det är nån form av abbonemang som måste förnyas, så försvinner tillgången så måste ni hojta till.

Biblioteket tipsar också:
Be gärna studenterna att vid läsning välja no of days: 1
Bättre att välja 1 dag i taget, annars tickar vår pott ner ganska fort.

Så det är bästa att göra som de ber oss om.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg28 jan 2013, 14:22

mos skrev:Biblioteket tipsar också:

Vad menar de? Jag läste många böcker från Safari Books under hösten men såg aldrig någon inställning för number of days. Jag valde bok, valde kapitel, läste klart, gick till nästa kapitel. Inga dagar någonstans.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg28 jan 2013, 14:48

Allinrep skrev:
mos skrev:Biblioteket tipsar också:

Vad menar de? Jag läste många böcker från Safari Books under hösten men såg aldrig någon inställning för number of days. Jag valde bok, valde kapitel, läste klart, gick till nästa kapitel. Inga dagar någonstans.

Hmm, vet faktiskt inte. Får fråga dem.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

guan13

webbsurfare

Inlägg08 feb 2013, 13:09

Hmm, jag blir faktiskt inte riktigt klok på det här. Då jag går in på länken kommer jag in på BTHs bibliotek på Safari books. Jag loggar in med mitt student ID samt lösen. Sedan när jag väljer bok men när jag ska läsa säger den att det bara är "preview" och att jag måste logga in med e-post. Varför och hur?

Nån som vet?
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg08 feb 2013, 14:31

guan13 skrev:Hmm, jag blir faktiskt inte riktigt klok på det här. Då jag går in på länken kommer jag in på BTHs bibliotek på Safari books. Jag loggar in med mitt student ID samt lösen. Sedan när jag väljer bok men när jag ska läsa säger den att det bara är "preview" och att jag måste logga in med e-post. Varför och hur?

Nån som vet?

För mig fungerar det att logga in på Safari books med mitt student ID samt lösen, jag får tillgång till hela boken (testade med jQuery: Novice to Ninja). Att du bara får tillgång till en preview kan antingen betyda att BTH inte längre har tillgång till boken, eller att BTH:s sessioner är upptagna just nu och du måste vänta tills någon annan loggar ut.

Det verkar också som att man blir omdirigerad till ebrary istället för Safari med vissa böcker (Pro PHP and jQuery). Gränssnittet på ebrary är hemskt jämfört med gränssnittet på Safari books. Jag hoppas inte att den övergången kommer gälla alla böcker.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg08 feb 2013, 16:35

guan13 skrev:Hmm, jag blir faktiskt inte riktigt klok på det här. Då jag går in på länken kommer jag in på BTHs bibliotek på Safari books. Jag loggar in med mitt student ID samt lösen. Sedan när jag väljer bok men när jag ska läsa säger den att det bara är "preview" och att jag måste logga in med e-post. Varför och hur?

Nån som vet?

Vilken länk använder du? Någon av dem som finns på respektive bok här: http://dbwebb.se/kunskap/category/bok?
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

guan13

webbsurfare

Inlägg13 feb 2013, 18:26

Ja, jag använder på följande sida:
Bild

Klickar sedan på "BTH´s biliotek kan erbjuda..." längst ner.

Kommer då hit:

Bild

Man får se en "quickview" av boken där man kan bläddra igenom ett antal sidor men bara fram till Ch 6.
Jag har då försökt klicka "sign in" och använda mitt student id och lösen men den sväljer inte det.
Användarvisningsbild

guan13

webbsurfare

Inlägg14 feb 2013, 15:20

Ok, jag tror jag har löst det nu!

På boken: "Beginning Web Programming with HTML, XHTML, and CSS"
Den visar inte tex Ch 9 till höger där listan över kapitel finns (table of contents). Den visar bara till Ch 6, men jag lyckades bläddra mig fram "för hand" till Ch 9.

Blev lite förvirrad och trodde att det bara var nån slags preview där man bara fick läsa fram till ch6, men så var tydligen inte fallet.

Tack ändå!

sech13

webbsurfare

Inlägg09 sep 2013, 09:49

Är det någon som lyckats logga in på safari books online denna höst? Jag kommer bara till Preview och lyckas inte logga in. Har testat studentkontot och även e-mailadressen som är kopplat till studentkontot, utan att komma in.

Boken jag försöker komma åt är HTML & CSS: The complete Reference, Fifth edition
/Sebastian
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg09 sep 2013, 09:56

sech13 skrev:Är det någon som lyckats logga in på safari books online denna höst? Jag kommer bara till Preview och lyckas inte logga in. Har testat studentkontot och även e-mailadressen som är kopplat till studentkontot, utan att komma in.

Boken jag försöker komma åt är HTML & CSS: The complete Reference, Fifth edition

Jag frågar biblioteket...
...
..:
.... /mos

MarcusH

css-hackare

Inlägg10 sep 2013, 14:48

sech13 skrev:Är det någon som lyckats logga in på safari books online denna höst? Jag kommer bara till Preview och lyckas inte logga in. Har testat studentkontot och även e-mailadressen som är kopplat till studentkontot, utan att komma in.

Samma problematik här.