Kontinuerlig antagning till kurser - en bra ide?

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Kontinuerlig antagning till kurser - en bra ide?

Inlägg08 okt 2014, 13:19

Nytt förslag 13. Flytande intagning istället för tidsbestämda. En ide poppade upp i mitt huvud. Vad sägs om att denna kurs intagning skulle vara flytande istället för tidsbestämd. dvs. istället för att kursen ska starta x datum, med olika hastigheter (heltid, kvarts, halvtid) Så varför inte ha den öppen där hastigheten bestäms av hur fort eleven gör de olika kurserna? Då kan eleven hoppa på kursen när han vill, och köra i vilken takt han än vill. Rent teoretiskt skulle detta även funka med CSN. Ni har ju möjligheten då det är en webbbaserad, plus hur den är utformad.
Jag fick nämnligen vänta typ 5 månader innan jag kunde hoppa på denna kurs från det att jag ville hoppa på den. Jag hör om detta problemet hela tiden. Vad ska du göra fram tills att kursen startar? Hur ska du få ihop det med jobbet? "X" sak hände så jag var tvungen att hoppa av kursen (vilket med vår metod så kan ju hastigheten fluxurera oberoende av orsak, i samförhållande med csn). Detta hade nog kunna bli uppskattat av många tusentals elever.
Däremot så vet jag vet inte om detta är en genomförbar ide eller om det är rätt forum? Vad säger du?

Flytande intagning är intressant. Vi har ett synsätt som är flytande studier. Tidigare hade vi kontinuerliga rättningar, det är först i höst som vi valt (pga stor mängd studenter) att styra upp rättningsfönster enligt ett schema. Tidigare rättade vi allt löpande.

Just nu ser jag dock ingen vinst (för mig) med löpande antagningen. Det är en kostnad för varje student som påbörjar kurserna (framförallt första kursen, första gången).

På något sätt har vi en kontinuerlig verksamhet redan. Kurserna pågår hela tiden, höst som vår och handledning får man i kontinuerligt. Så delvis är det uppfyllt.

Med tanke på att vi har en större mängd kurser och studenter så vill jag gärna styra upp vissa saker. För tillfället ligger uppstyrning, struktur och (mindre) flexibilitet på min lista.

Anledningen är att jag vill försöka skapa tid att göra mer pedagogiska insatser, kanske föreläsningar online, mer video. För att uppnå det behöver jag offra något, en av de sakerna jag kan tänka mig att offra är den flexibilitet som vi haft tidigare. Små uppstyrningar kan gör att vi sparar tid.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

joaj14

troubleshooter

Re: Kontinuerlig antagning till kurser - en bra ide?

Inlägg08 okt 2014, 14:27

mos skrev:Tidigare hade vi kontinuerliga rättningar, det är först i höst som vi valt (pga stor mängd studenter) att styra upp rättningsfönster enligt ett schema. Tidigare rättade vi allt löpande.

Ah, som ny student denna terminen har jag reagerat på den inflexibla rättningen och tycker synd om mig själv att jag inte gått kursen tidigare. För min del har jag ett ketchup liv, dvs olika aktiviteter kommer i klumpar, vilket gör att jag ibland ligger rejält före och ibland efter.

Med nuvarande rättning så får jag svårt att jobba bra. Jag får feedback i flera fall långt efter jag gått vidare, vilket gör att det jag håller på med för stunden inte får den kvalité som jag önskat att det kunde få.

Överväger ni att åter igen rätta i den ordning uppgifterna lämnas in, eller är det denna nya sätt som kommer att gälla?

mos skrev:Anledningen är att jag vill försöka skapa tid att göra mer pedagogiska insatser, kanske föreläsningar online, mer video.

Nej snälla ingen video!

Detta är det sämsta formatet någonsin att förmedla kunskap. Dels så styrs takten av föreläsaren, inte vilket behov man har som student. Dels så går det inte att söka. Dels så blir det ett jäkla hoppande fram och tillbaka. Dels så blir det katastrof om man inte hör ljudet, t.ex. om det blir störning eller om man sitter i en miljö där man är flera personer som vill kunna plugga ihop utan att skärma av sig med hörlurar eftersom man kanske vill kunna bolla idéer.

Jag ser inga fördelar med videos överhuvudtaget. Dessutom eftersom jag är snabbläsare så blir jag bara frustrerad av att bromsas och tappar snabbt intresset för utbildningen.

I en annan tråd förespråkades att du skulle skriva en bok istället, men det ser jag heller inte som en vettig väg att gå. Precis som du själv svarade så är det googling som gäller och det finns många bra referensverk på nätet. Varför ska man uppfinna hjulet en gång till i sämre utgåva och som snabbt blir omodernt?

Mvh,
Johan
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg08 okt 2014, 14:40

joaj14 skrev:Överväger ni att åter igen rätta i den ordning uppgifterna lämnas in, eller är det denna nya sätt som kommer att gälla?

Under hösten blir det enligt strukturen som ligger, därefter får vi se.

En del studenter har saknat tydligare deadlines, så uppstyrningen av rättningen hade två syften, dels att planera och strukturera vårt arbete med rättningarna och dels ge lite tydligare "deadlines" för inlämning av uppgifterna. De som efterfågar tydliga deadlines vill ha dem som hjälp och stöd i sin egen planering.

Det är svårt att skapa deadlines utan konsekvenser, konsekvensen nu blev tidpunkt för rättning.

En annan anledning till att vi införde rättningsfönstren var att vi förberedda oss på en större mängd studenter, två nya kurser och dubblerad personal. Då kände jag ett behov av struktur för att undvika kaos.

Bakom kulisserna försöker vi rätta snabbare, vi vill inte heller ha en stor hög med uppgifter som skall rättas i januari. Det blir inte bra för någon.

Till våren, eller nästa år, så kan vi troligen gå tillbaka till att rätta kontinuerligt. Det är nog bäst för alla. Nja, bortsett från den som rättar som hela tiden måste skifta mellan olika kursmoment (rent tankemässigt i hjärnan alltså). Men det har fungerat någorlunda bra de senaste fem åren så det kommer att fungera igen.
...
..:
.... /mos

Littlemeister

css-hackare

Inlägg10 okt 2014, 15:46

Måste säga att det är intressant att höra er vy från det hela som lärare, och andra som har mycket goda argument också.

Flytande intagning:
Nee... jag skulle mena att ni inte har flytande intagning. Ni har vissa utsatta datum som kurserna startar ett par gånger om året på. Iallafall för dem kurserna jag kollat på, och den jag går. Visst finns där kanske olika startdatum och olika kurstakter, men det är inte vad jag menar med flytande. Det finns tillfällen/tidpunkter där potentiella elever behöver vänta månader för att kursen ska starta, ansöka vid rätt tidpunkt osv. Har man flytande så bara rinner det på... ungefär som att signa upp sig på Codeacedemy och 1 minut senare så programmerar man, oavsett vilken tid på året/dygnet det är. Skulle eleven behöva ta en javascript kurs så måste han planera och det kan ta flera månader innan rätt kurs dyker upp med rätt kurstempo. Har man flytande så uppstår aldrig detta problem för eleven. Visst så är det CSN och annat administrativt skit inbakat i vårt utlärningssystem som förmodligen gör att det tar mer än 1 minut... men oavsett så borde det rent teoretiskt kunna bli flytande intagning.

Vad gäller problem för er som lärare så är det en annan historia ;). Här kanske det inte går lika lätt... men jag är ändå optimistiskt inställd att ni hade kunnat få ihop det så att ni både har struktur med schema, deadlines för eleverna och tid över till annat.

Schema problemet för lärare: Bara för man har flytande intagning så behöver det ju inte vara flytande rättning. Ni kan fortfarande ha att varannan vecka på måndag förmiddag och fredag eftermiddag så rättar ni tex. htmlphp. Eller hur ni nu vill lägga upp det, huvudsaken är att ni inte behöver ha flytande rättning för att ni har flytande intagning. visst så är det ju en rättningsloop i schemat som aldrig riktigt tar slut eftersom eleverna förmodligen hoppar på kurserna lite då och då. Men ... så länge ni inte ser ett problem med att behöva rätta kontinuerligt efter ett schema månad ut och månad in så kanske detta kan funka?

Deadlines/schema för elev: Detta kommer vara precis som innan om ni vill. För Deadlinen idag är ju kopplad till rättning, som i sin tur är kopplad till elevens bidrag som CSN. När eleven börjar utbildningen med den flytande intagningen så kan den personen sätta det schema dem skulle vilja följa. Tex 100% studietakt. Detta gör att eleven måste följa precis samma schema som gällde innan för 100% studietakt för att få sitt csn, skulle han vara långsammare, så blir också studietakten långsammare för eleven tex.75%. detta rappoteras in och eleven får bara bidrag för 75%. Ungefär samma motivationskälla som dagens deadlines har(?). Ända skillnaden är att schemat anpassas från det datum att eleven började. Men det är samma schema. Fördelen med flytande intagning är att det blir naturligt att eleven också kan köra med flytande schema, även om det inte är ett krav. För ni hade ju kunnat ha strikt schema med flytande intagning om ni velat utforma programmet så... fast kör man med flytande intagning så känns det mer naturligt att ha både flytande schema och flytande intagning ihop, med fast schema för dem som vill ha det. Med flytande schema så blir skillnaden för eleven att den kan gasa på ena månaden och genomföra 100% så är de lugnt (eller mer som då byggs på nästa månad), för att nästa vecka göra 25 %, för att sen gå ner på 0% i en månad och fortsätta månaden efter i 50 %. Eleven behöver inte bestämma schemat i förhand, men kan göra det om denne vill det.

Tid över till annat för lärare: Om ovanstående lösningar funkar så borde det bli ungefär lika mycket tid över till annat som du har idag. Skillnaden borde bli ganska likt. Istället för att eleverna kommer klumpvis så kommer dem kontinuerligt, mängden borde vara lika dan beroende på hur ni styr det.
Däremot för att få dem här små-extra tiden som du letar efter så hade jag nog kollat någon annan stans.

Kanske rättningen. Jag tänker direkt på Microsofts rättning som föredömme. Jag tog Microsoft Office licens, dvs Word, excell, powerpoint mm - kurs. Det var så häftigt för provet man gjorde var helt nätbaserat och automatiserat på ett sätt så att Microsoft inte behövde göra någon manuell rättning alls. Trotts detta var det ett väldigt djupt och ganska stort och svårt prov med några ganska avancerade övningar.
Kanske hade vi kunnat förbättra något i rättningen. tex. Kanske kunde man lösa problemet med att folk skickar in uppgifter trots att dem fortfarande har problem i validatorerna. Så ni kan tjäna några minuter per vecka. För ni sa typ en gång att "validatorerna har alltid rätt". Antingen genom något automatiskt program som känner av det... eller bara göra det tydligare för folk...
Sen kanske man kan erbjuda elever för rättning, kanske pre-rättning medans man väntar på er rättning? (Antingen om man har det helt öppet för pre-rättning av elever eller att ni utser vissa elever/klasser, tex dem med lite mer erfarenhet. ).

Video-tutorials: Jag har faktist sagt tummen upp för videos innan, men kan absolut se problemen som nämns med video. (Svårt/problem att höra med bullrig miljö runt, takten styrs av lärare inte student). Kanske kan videos användas som kompleterande kursmaterial/kunskaper som extra godis. Som den MOZ gjorde med firebug tyckte jag var helt suverän, och skulle nog tyckt det blev ganska drygt med textbeskrivning i jämnförelse.