En bok-fri kurs?

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

En bok-fri kurs?

Inlägg08 okt 2014, 13:07

Och fundera gärna extra på hur kursen skulle sett ut om den var utformad utan böcker. Om bara för skoj skull, hur skulle det sett ut?. Förmodligen betyder det mer arbete för er som lärare ;) men hade kursen kunnat bli bättre för eleven? Finns det några fördelar? En fördel kanske är att informationen istället kan ges till eleven - när denne ska lära säg det, i samband med de praktiska övningarna som ni ger, istället för att man ska läsa 200 sidor+ innan momentet börjar. Just nu blir det mycket information när man läser böckerna innan man behöver infon, och det blir svårt att ta in eftersom man inte riktigt kan fånga upp allt, hur allt hänger ihop, eller hur allt är relevant. Om ni istället lägger in informationen i era praktiska moment när dem är relevanta så kan det bli mer behagligt för eleven, speciellt för dem som är mer praktiskt lagda. Så som jag ser det så tycker jag verkligen du ska utforska tanken på en bok-fri kurs ;). Jag tror inte någon hade klagat på en bok-fri kurs, sålänge ni lägger in all information/kunskap som eleven bör lära säg (exempelvis det som böckerna ger) - i övningarna. Och för att göra det snyggare så kan ni ju ge denna extra infon i någon form av "expandeble" visningsfunktion för varje övning, så dem som bara vill speeda igenom kursen och göra det som krävs, kan göra det utan att behöva läsa den extra informationen.

Så, för skojs skull. Att göra en bokfri kurs?

Visst kan man göra det. Om man ser en vinst med det. Nu är jag rädd för att flera av mina kurser inte kräver att man läser någon bok. Informationen som behövs för att lösa övningarna finns ofta ute på nätet som då blir substitut till en traditionell bok. Vi "googlar", på gott och ont. Eller lär oss från övningarna, som du föreslår.

I den nya python-kursen gjorde vi övningarna delvis rätt nära kopplade till boken (opensource bok). Det kändes bra. Det finns något för studenten att luta sig mot, något att dubbelkolla när man gör övningarna. Tanken är att man först läser boken och sen gör övningarna. Men visst kan man hoppa direkt på övningarna och sen googla när man stöter på problem. Olika vägval.

I kurserna htmlphp, oophp (bland annat) har jag svårare att finna en "kursbok", det är mer stödlitteratur med kunskap man bör/borde ha om man vill bli duktig inom området. I brist på kursbok behöver jag ofta författa material själv. Det kan vara kostsamt.

I kursen phpmvc finns det en kursbok men mycket av materialet är artiklar och manualer som finns på nätet. Allt som bör läsas om man verkligen vill förkovra sig. Att förkovra sig och att klara kursen är inte alltid samma sak.

Det finns många alternativa källor för att lära sig saker. Läsa bok, läsa artiklar, bara googla runt, studera manualer, testa sig fram med kod, titta på youtube och så vidare. VIlket man föredrar är individuellt och jag försöker anpassa kursmomenten så att de passar olika typer av individer, det är min grundtanke iallafall.

Jag vet att vissa studenter gör precis som jag ber dem om. De läser först och sen gör de övningarna. Andra skrollar ned till stycket om "vad skall jag redovisa" och löser uppgiften utifrån det.

Så, kanske är bok-fri kurs ett individuellt och medvetet val för vissa av oss, när vi väljer väg genom en kurs.

I kursplanen som är ett officiellt dokument, skulle en kurs vara enklare att ifrågasätta om det helt saknade kurslitteratur. Den traditionella akademin förväntar sig "en kursbok". Visst kan man ha "kompendie" men när man skriver en kursplan vill man helst hålla kritiker borta från arenan. De stjäl energi och tid. Det är en annan aspekt på kursbok. Inte så viktig för en student men för en lärare och kursansvarig.

Min personliga uppfattning är att böcker är bra och vettiga att läsa, så även kursböckerna. De är inte alltid bra (vissa är tom dåliga), men delar av dem innehåller information som är väl paketerad och genomläst av flera andra. Så vill man suga i sig kunskap och verkligen förkovra sig - då suger man i sig allt som erbjuds.

Jag är lite osäker på böckernas framtid. De blir snabbt gamla och ouppdaterade och nätet växer fram med alternativa källor. I de två senaste kurserna som vi utvecklat (python, javascript1) har vi enbart fria böcker (fria licenser, fria att läsa på nätet). Det är nog en taktik jag vill fortsätta använda. Kursböcker har trots allt inte samma ställning som tidigare, iallfall inte för oss webbprogrammerare.
...
..:
.... /mos

Littlemeister

css-hackare

Re: En bok-fri kurs?

Inlägg11 okt 2014, 00:33

"Men visst kan man hoppa direkt på övningarna och sen googla när man stöter på problem. Olika vägval."
- Jag kan såklart bara kommentera htmlphp och oophp. Men just nu så står det ofta att man ska läsa böckerna. Med fetstilt text. Så det känns som att kursen är gjord utifrån att man ska läsa böckerna (eller får/har den kunskapen från annat håll). Så... om man inte läser böckerna så kan man ju googla. Men enligt mig är detta inte optimalt för det tar tid och det kan bli väldigt ineffektivt att behöva söka runt på nätet. De e bara vad jag tycker men jag hade nog hellre sett att man integrerade relevant"böckernas info" i själva övningarna. Rätt info för rätt övning - när det är aktuellt ur inlärningssynpunkt.
Kan tillägga att oophp lider av samma problem. Jag läste först 200+ sidor i böckerna, och sen så trodde jag att jag skulle få göra övningarna, då var det ett dokument på typ 50 sidor till. Och det är inte bara till att speeda igenom, tekniskt, engelska och nya termer som man aldrig hört, och man vill ju lära säg det med. För någon som hållit på med programmering då kan det nog kännas bra, fräsha upp minnet, men för nybörjare så vettikatten om det inte är bättre som jag föreslagit, som du själv säger: man vill suga i säg allt, men ibland önska man det kom lite mer i doser när det faktiskt var aktuellt. Det betyder inte att det ska vara mindre teori sammanlaggt.

"[...] jag försöker anpassa kursmomenten så att de passar olika typer av individer, det är min grundtanke iallafall. "
- Det var därför jag tänkte att man kanske ska göra böckerna för dessa nybörjar kurser valbara, så kursmomenten passar alla typer av individer. Det var iallafall så jag tydde kommentarerna på forumet. Det kan hända att böckerna är ovärderliga i de senare kurserna dock.

"I kurserna htmlphp, oophp (bland annat) har jag svårare att finna en "kursbok", det är mer stödlitteratur med kunskap man bör/borde ha om man vill bli duktig inom området. I brist på kursbok behöver jag ofta författa material själv. Det kan vara kostsamt."
- Jag har märkt att du förmodligen redan har författat mycket av materialet som behövs. Jo, har precis läst igenom kmom01 på oophp och där gick vi igenom baskunskaperna för php. Ett riktigt långt dokument som du själv skrivet med alla grundkunskaper för php. Du har till och med skrivit historiken för php, när den grundades, varför osv. Trots att man läser allt detta i böckerna i ganska utförlig text. Jag undrade varför detta inte fanns i htmlphp. Det du skrivit hade kunnat sättas in i övningarna för htmlphp och vipps så slipper man läsa php delen i boken... ;). Kanske är kursen htmlphp inte så långt ifrån bok-fri. Man kan även sno text från böckerna, de flesta av dem finns som pdf på nätet så man kan kopiera text rakt av.

Den traditionella akademin förväntar sig "en kursbok"
- Vet inte riktigt vem den traditionella akademin är.. men du kan bygga kursen utifrån bokfri men sen lägga till böckerna där och säga att det är komplement, valfritt att läsa. Lite som, "Har ni tid eller lust så rekommenderar jag dessa böckerna för att fördjupa säg/införskaffa, men det är inget krav - kursen är lika grym utan". På så sätt har du böcker förknippat med kursen och tystar kritikerna, men flörtar med dem som är mer åt det praktiska hållet också. Win-win ;)

Exempel: Istället för att först ha tio lektioner med teori, och sen tio lektioner praktik så har man: varannan teori - varannan praktik. På detta sättet är teorin och praktiken mer sammanhållen, och mer nära varandra, och där med färskt i minnet och relevant för situationen och det praktiska man ska lära säg.

Förhoppningsvis får du som lärare också mer kontroll över lektionen, vad som ska läras ut, när ska det läras ut.

Och kanske löser det ett av pusselbitarna till att elever hoppar av, att eleverna inte ger kursen full pott i betyg eller inte klarar kursen.

Mvh