Läsa distansprogrammet och jobba heltid? (ge tips)

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Läsa distansprogrammet och jobba heltid? (ge tips)

Inlägg11 jan 2018, 18:00

En fråga från en aspirant på distansstudier på programmet Webbprogrammering 120hp.
Jag har en fråga om rubricerat program; hur väl anser du att programmet går att läsa parallellt med ett heltidsarbete?

Någon befintlig student som vill ge sin egen vy på frågan?
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Läsa distansprogrammet och jobba heltid? (ge tips)

Inlägg11 jan 2018, 18:07

Statistiken säger följande.

Till första året (HT16) antogs 75 studenter. Av de är det 17 som går andra året och nu påbörjar sitt examensjobb.

Av de 17 tror jag att hälften har heltid, eller halvtidsjobb, parallellt med studierna. Några har familj och barn, andra inte.

Vissa kunde programmera sedan tidigare, andra var helt nybörjare på programmering när de började programmet.

Statistik, som vi kan tolka som vi vill, säger alltså att ja, det verkar möjligt att jobba parallellt med studierna. Förutsatt att man är "en av hälften av de 17".

Vad som egentligen krävs för att vara "en av de 17", det är kanske den stora frågan.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

TitoN

*nix-hackare

Inlägg11 jan 2018, 18:39

Hej, tänkte bidra lite med hur det ser ut för mig i mitt liv, till er som funderar på att börja studera samtidigt som ni jobbar. Jag är en gift småbarnsförälder (2 pojkar på 4 och snart 7år). Nu är jag inne på mitt andra år och ska börja med exjobbet. Just nu vad jag vet så ligger jag i fas med allt. Jag jobbar heltid 40 timmar i veckan, pluggar heltid, frilansar lite vid sidan om och kör till ishallen med mina pojkar som tränar hockey varje helg. Och jag kan säga att det är tufft, men inte omöjligt.

Många sena nätter där man sitter på kvällarna i veckorna och i helgerna till 2-3 på natten. Man måste vara beredd på att offra mycket tid och prioritera sitt liv därefter. Jag sitter främst på sena kvällar och nätter för när jag kommer hem från jobbet så leker jag med mina barn och så fort de har lagt sig så sitter jag och kämpar på. Vill inte att barnen ska försummas så det gäller att planera väl. Motivationen för mig är att jag tycker att detta är riktigt kul. Att sitta på kvällen med lite musik och något gott att dricka är det som jag trivs med. Så för mig så är det en kombination av ett driv att utvecklas, leva det liv som jag vill leva. För mig är det inte bara ett jobb utan en livsstil. Något man identifierar sig med, att vara en programmerare. Det är kul att programmera helt enkelt även om det kan vara enormt frustrerande när man felsökt i timmar och det visar sig att det var något simpelt. Samtidigt när man löst det så får man en härlig känsla av tillfredsställelse.

Kan vara lite stressigt med deadlines, men det är en hederssak så man gör det man måste för att leverera. Men man måste vara beredd på att det är tufft, jag kämpar för mitt liv och det liv som jag vill leva och jag har jäkligt kul under tiden. Jag är så himla glad att jag hoppade på detta och tog chansen. Jag visste inte hur det skulle gå, men tänkte att det går som det går. Inte hela världen om det skulle ta ett år extra.

Är man intresserad så tveka inte en sekund. Utbildningens upplägg med veckovis inlämningar tycker jag var det som hjälpte mig att komma in i ett bra arbetsflöde och skaffa rutiner som gjorde att jag kunde hänga med. Kurserna är tydliga och väl dokumenterade vilket underlättar när man sitter hemma själv. Framför allt är lärarna och klasskamraterna eldsjälar som gör allt mycket roligare.

Plus att man har världens bästa fru hemma :)

Det var det jag hade att tillföra.

/Peder
-- Just my 2 cents --

maaa16

sql-guru

Inlägg11 jan 2018, 19:33

Inspirerad av föregående "talare" ville jag också göra ett inlägg.

Jag har lite liknande situation. Lever svenssonlivet; gift och med två barn (8 år och 11 år) i en lite by i norra Örebro län (jupp, Volvokombi i carporten). Jobbar 80% som mattelärare och har fått lagt ett schema med en "pluggdag" i veckan. Det blir ju främst den dagen samt helger och kvällar som kunnat vigas åt studierna. Tycker nog tiden räckt mindre och mindre och i höstas var det lite av ett gränsfall för min del.

Hade inte med mig mycket sedan tidigare. Men tack vare bra övningsartiklar, inspelade föreläsningar och en bra struktur för distansstudier har det gått ändå. Håller med om att det är de veckovis inlämningsuppgifterna som gör det. Med lite planering och jävlaranamma kan man sig från sten till sten. Sen har saker som Gitterchatten, som kommit in lite senare, varit en viktig livlina för mig. Det blir lätt annars lite ensamt med problem som hopar sig och det är mer än en gång jag känt att nu, det är nu det skiter sig. Där har chatten varit guld värd. Att man där kunnat få en hjälpande hand kl 23 en lördag är ju minst sagt talande.

almrooth

javascript-guru

Inlägg11 jan 2018, 19:56

Bra skrivet och bra jobbat av er ovan!

Jag har gått ner i arbetstid till 50 % och får planera mitt eget schema. Jobbar mycket nätter och helger för att kunna sitta under veckorna med studierna.

För mig har det fungerat bra. Man får lägga många timmar varje vecka och inte halka efter för då kan det bli tufft. Det är trots allt heltidsstudier.

Att klara godkänt i alla kurser än så länge har inte varit några problem. Aspirerar man på högre betyg så går det hand i hand med att man får lägga ännu fler timmar, något som för mig har varit möjligt lite till och från.

Som föregående håller jag med om att upplägget med veckovisa moment, bra inspelade föreläsningar och kursmaterial samt nästan dygnet-runt närvaro av folk på Gitter/chat har hjälpt mycket.

Chau17

css-hackare

Inlägg11 jan 2018, 20:56

Jag har ett heltidsjobb vid sidan av. Ibland är det mer än ett heltidsjobb. Utöver det har jag också en familj med tre små barn (8 till 4år) och renoverar huset.

I mitt jobb reser jag en hel del så jag har många timmar att döda på hotellrum eller flygplatser och när jag inte reser försöker jag få lite gjort varje dag. Det blir inte mycket tid över till fritid, men för mig blir detta min fritid.

Vissa perioder känns de tufft, medans andra är det mer lugnt. Det handlar mycket om att vara dedikerad och försöka stänga ut saker som kan stjäla din uppmärksamhet (typ netfllx eller youtube). Överlag tycker jag det absolut funkar väldigt bra.

Jag säger sök, ge det ett försök. Funkar det inte så hoppa av då! Då har du iaf gett de en chans.
Användarvisningsbild

emsa16

troubleshooter

Inlägg14 jan 2018, 19:24

Jag kan bara applådera ovanstående för imponerande prestationer, det får mitt eget livspussel att se ut som en barnlek i jämförelse. För min del så jobbar jag 3 dar i veckan, med 2 timmars pendling de dagarna, och gör mitt bästa för att hinna med heltidsstudierna. Denna höst har jag tyvärr insett att jag inte har kapacitet att hänga med i helfart, så jag hoppar över exjobbet i vår och satsar på att komma ikapp det gamla och köra vårens kurser, så får vi ser hur det blir sedan. Dock känns distansutbildningen och framförallt dbwebb-teamet rätt flexibla, så jag känner att det finns en lösning att finna ifall det strular.

Jag ångrar inte att jag gjorde valet att börja med denna utbildning, men jag har fått offra en hel del för att kunna kombinera studier och jobb. Jag hade noll kunskaper på området innan så jag har inte fått något gratis. I princip så går all min lediga tid åt till studier, och jag har blivit tvungen att lägga fritidsintressen och det sociala livet på avbytarbänken för stunden, vilket nog är det som känns tyngst. Så det jag skulle råda den som funderar på detta är om man är beredd att kapa andra delar av sitt liv, för en tid iaf.

En annan sak som jag tror ställer till det för mig ibland är att jag är för ambitiös och vill mer än jag har tid för. Tipset är alltså att försöka ha god självdisciplin, planera när man ska studera och bestämma på förhand hur mycket tid man ska lägga på det, samt lägga ribban lagom högt, så att det är utmanande men ändå görbart.