Intresserad av att starta företag inom webbutveckling?

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Intresserad av att starta företag inom webbutveckling?

Inlägg18 apr 2012, 08:56

För att komma igång med ett webbföretag behövs ofta någon som är duktig på design & layout och någon som kan tekniken. Ofta är det inte samma person. På distanskurserna verkar det finnas en blandning av programmerare och de som är duktiga på design och layout. På campus är det en övervikt av programmerare.

Jag har sett att en hel del av er som studerar även har företag vid sidan om, antingen som hobby eller som leverbröd. Om ni saknar någon kompetens så kan ni kanske hitta det bland era studiekompisar här. Gör ett inlägg om ni söker en partner, friskt vågat hälften vunnet.
...
..:
.... /mos

johanneswingerlang

html-kodare

Re: Intresserad av att starta företag inom webbutveckling?

Inlägg18 okt 2012, 21:39

Jag är mycket sugen på att starta något litet. Jag tycker dock det är svårt att bedöma ens egen skicklighet. När/ hur vet man att den är tillräckligt bra för att skapa helt skarpa projekt med hög kvalité?

Jag tänker att det vore otacksamt mot både sig själv och mot eventuella kunder om man glömt något säkerhetshål eller liknande.
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg19 okt 2012, 09:42

johanneswingerlang skrev:När/ hur vet man att den är tillräckligt bra för att skapa helt skarpa projekt med hög kvalité?

Jag tänker att det vore otacksamt mot både sig själv och mot eventuella kunder om man glömt något säkerhetshål eller liknande.

Man kan efterfråga en ofta underskattad kompetens: en cracker. Leta helt enkelt efter någon som medvetet försöker missbruka ditt system, men som samtidigt kan tala om för dig var säkerhetshålen finns och hur man täpper till dem. Min sambo släppte en gång i tiden ett spel som en av hans bekanta började fuska i pga bristande säkerhet, vilket slutade med att den bekanta anställdes av min sambo och numera samarbetar de med ett professionellt system med hundratals betalande användare.

Ett bra utvecklingsteam består av programmerare, grafiker och välvilliga fuskare.

johanneswingerlang

html-kodare

Inlägg19 okt 2012, 16:50

Allinrep skrev:Man kan efterfråga en ofta underskattad kompetens: en cracker. Leta helt enkelt efter någon som medvetet försöker missbruka ditt system, men som samtidigt kan tala om för dig var säkerhetshålen finns och hur man täpper till dem. Min sambo släppte en gång i tiden ett spel som en av hans bekanta började fuska i pga bristande säkerhet, vilket slutade med att den bekanta anställdes av min sambo och numera samarbetar de med ett professionellt system med hundratals betalande användare.

Ett bra utvecklingsteam består av programmerare, grafiker och välvilliga fuskare.

Ja, mot säkerheten är en hacker/ cracker väldigt effektiv! Problemet är väl inte att få dem att knäcka systemet, utan snarare att hitta någon som är villig. Ska jobba på det i alla fall :)

Hur förhåller sig man mot den riktiga utvecklingsprocessen? Versionshantering, (automatisk) backup, portabilitet, leverans, scaling, kompabilitet med mera? Misstänker att nyckeln är erfarenhet och genvägen dit kunskap.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg19 okt 2012, 17:08

johanneswingerlang skrev:Hur förhåller sig man mot den riktiga utvecklingsprocessen? Versionshantering, (automatisk) backup, portabilitet, leverans, scaling, kompabilitet med mera? Misstänker att nyckeln är erfarenhet och genvägen dit kunskap.

Börja enkelt. Fixa en första kund och gör det de vill. KISS är bra.
Man lär sig efterhand, ofta av misstagen.
Det viktigaste är ändå att komma igång.

Det finns en hel del att läsa men allt blir klarare när man hanterat sin första kund.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

dun

php-programmerare

Inlägg21 okt 2012, 14:36

johanneswingerlang skrev:
Allinrep skrev:Man kan efterfråga en ofta underskattad kompetens: en cracker. Leta helt enkelt efter någon som medvetet försöker missbruka ditt system, men som samtidigt kan tala om för dig var säkerhetshålen finns och hur man täpper till dem. Min sambo släppte en gång i tiden ett spel som en av hans bekanta började fuska i pga bristande säkerhet, vilket slutade med att den bekanta anställdes av min sambo och numera samarbetar de med ett professionellt system med hundratals betalande användare.

Ja, mot säkerheten är en hacker/ cracker väldigt effektiv! Problemet är väl inte att få dem att knäcka systemet, utan snarare att hitta någon som är villig. Ska jobba på det i alla fall :)

Hur förhåller sig man mot den riktiga utvecklingsprocessen? Versionshantering, (automatisk) backup, portabilitet, leverans, scaling, kompabilitet med mera? Misstänker att nyckeln är erfarenhet och genvägen dit kunskap.

Jag har jobbat idieelt i olika steg, allt från hammabygget till versionshantering, scrum, automatisk backup osv.

Det här är något som kommer bli en smaksak för varje människa. Man plockar ofta det bästa man testat och gör det tills sitt eget.

Jag kör t.ex. Git (gratis privata repo på bitbucket), Trello (http://trello.com) eller traditionell scrumboard. Använder olika backup-system genom åren men just nu testar jag faktiskt att backupa en databas genom cronjob till dropbox. Portabilitet rår väl på vad det ska vara för något. Men en hemsida och responsiv design är det som är populärt nu.

Jag är en av dem som tycker att tanken på leverans inte finns längre. Släpp när den funkar och uppdatera den kontinuerligt. versionsnr är mest internt för guida till buggar eller för showoff. Detta är så klart annorlunda om du gör en produkt till en kund. Då finns det en deadline och den ska vara levererad då. Men samtidigt så är ju tanken att en hemsida aldrig kommer bli klar, så det är evil circle det där.

Detta är bara ett liten del av vad man kan göra. Du måste försöka och testa själv. Mina exempel är bara... exempel. Plocka det du gillar från alla ställen från hela kedjan och ta det du gillar jobba med och i. Huvudsaken är att du gillar det och kommer framåt.

dela13

*nix-hackare

Inlägg19 jan 2013, 16:51

Allinrep skrev:
johanneswingerlang skrev:När/ hur vet man att den är tillräckligt bra för att skapa helt skarpa projekt med hög kvalité?

Man kan efterfråga en ofta underskattad kompetens: en cracker. Leta helt enkelt efter någon som medvetet försöker missbruka ditt system, men som samtidigt kan tala om för dig var säkerhetshålen finns och hur man täpper till dem. Min sambo släppte en gång i tiden ett spel som en av hans bekanta började fuska i pga bristande säkerhet, vilket slutade med att den bekanta anställdes av min sambo och numera samarbetar de med ett professionellt system med hundratals betalande användare.

Vi var några kompisar för många år sedan som höll på med hemsidor och forum och gjorde allt vi kunde för att knäcka varandras sidor och då självklart dela med vad och hur till varandra. Vi resonerade som så att även om en "riktig" hacker kunde betydlig mer så var de så få att det inte var relevant på våra sidor. (inga miljoner i besökare precis).
Det är de minsta tecken som ställer till de största problemen.