Problem med symbolisk länk

• Författare
  • Meddelande

Stefan

på gång

Problem med symbolisk länk

Inlägg02 sep 2019, 21:17

Hej,

Lyckas inte få XAMPP att visa min webbsida via den symboliska länken.

Håller på med htmlphp/kmom01 och har installerat XAMPP på min Mac, so far so good.
Jag kan visa PHP sida om jag lägger filen (me.php) direkt under htdocs mappen.
Jag har lyckats skapa själva symlänken och kan "utforska" den "via htdocs", se bifogad symlink1.
symlink1.png
symlink1.png (52.45 KiB) Visad 52 gånger

Dock när jag försöker öppna sidan i min webbläsare får jag ett felmeddelande, se bifogad symlink2
symlink2.png
symlink2.png (45.86 KiB) Visad 52 gånger

I logs/error_log står följande som jag gissar är relaterat:
[core:error] [pid 959] [client 127.0.0.1:44250] AH00037: Symbolic link not allowed or link target not accessible: /opt/lampp/htdocs/test

När jag Googlar på felet verkar det vara en uppsjö anledningar detta kan bero på, jag har försökt de flesta men lyckas inte lösa problemet. Är det någon som har ett bra förslag på hur man löser detta?

Stefan

på gång

Re: Problem med symbolisk länk

Inlägg03 sep 2019, 07:03

Efter ett par timmars felsökande hittade jag felen.

Jag lyckades installera VM versionen av XAMPP även fast jag aktivt försökte undvika det. Inte helt tydligt på deras sida vilken version som är VM varianten. Om någon annan har samma problem så se till att ladda ner det paketet som är ca 150MB stort! Det på drygt 300MB verkar vara VM varianten.

Dock löste inte detta alla mina problem, hade fortfarande rättighetsproblemet kvar. Det lösta jag genom att köra
Kod: Markera allt
chmod +x
på alla mappar som min symlänk pekade på, detta för att ge Apache rätt att "köra" filer i mapparna. Går säkert att lösa på andra sätt också, men nu funkar min uppsättning iallafall.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Problem med symbolisk länk

Inlägg03 sep 2019, 09:53

Stefan skrev:Dock löste inte detta alla mina problem, hade fortfarande rättighetsproblemet kvar. Det lösta jag genom att köra
Kod: Markera allt
chmod +x
på alla mappar som min symlänk pekade på, detta för att ge Apache rätt att "köra" filer i mapparna. Går säkert att lösa på andra sätt också, men nu funkar min uppsättning iallafall.

Det stämmer, det är inte ett ovanligt bekymmer på Mac, eller Linux. Webbservern körs av en användare som behöver rättigheter att nå hela vägen till katalogen som ligger i din egen användares hemmakatalog. Det löste du på ett bra/rätt sätt.
...
..:
.... /mos