Terminalklienten mysql ligger inte i PATH (macOS)

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Terminalklienten mysql ligger inte i PATH (macOS)

Inlägg17 jan 2019, 15:21

Så, vi jobbar alltså i installationen av mysql på mac, och problemet vi har är att mysql inte vill hamna i pathen. I artikeln handlar det om följande länk: https://dbwebb.se/kunskap/installera-my ... macos#path

Då behöver vi felsöka och avgränsa.

1. Vi kan starta mysql-klienten via absolut sökväg, eller genom att gå till dess installationskatalog och köre ./mysql.
2. Vi kan lägga in den sökvägen i PATH, lägga till .profile, source .profile och sedan gå till min hemmakatalog, eller godtycklig katalog, och köra terminalklienten via mysql.
3. När 2) fungerar så får jag också rätt sökväg om jag skriver kommandot which mysql.

Ovan verkar fungera?

Om du sedan startar om datorn så bör det fungera, du kan starta mysql direkt i en terminal.

Om inte:

1. Pröva återigen att starta kommandot med den absoluta sökvägen.
2. Dubbelkolla vad din .profile innehåller, är det rätt sökväg som ligger där?
3. Skriv ut din $PATH med echo $PATH och dubbelkolla vilken sökväg du har och att sökvägen till mysql ligger där.
4. Gör eventuella redigeringar i .profile och source filen. Pröva starta klienten från godtycklig katalog.

Om ovan fungerar, starta om och dubbelkolla att det återigen fungerar.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Terminalklienten mysql ligger inte i PATH (macOS)

Inlägg17 jan 2019, 16:29

Hmm, efter lite utredning så ändrar vi från .profile till .bash_profile i artikeln.
"When bash is invoked as an interactive login shell, or as a non-interactive shell with the --login option, it first reads and executes commands from the file /etc/profile, if that file exists. After reading that file, it looks for ~/.bash_profile, ~/.bash_login, and ~/.profile, in that order, and reads and executes commands from the first one that exists and is readable."

"When an interactive shell that is not a login shell is started, bash reads and executes commands from ~/.bashrc, if that file exists."
...
..:
.... /mos